Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kane

Humor från bilvärlden!

Rekommendera Poster

Såg denna annons på en BMW 550i (e60-generationen, utrustad med bensinmotor);

image.png.15d1d3796c6de4812f417b89dd3dccf8.png

 

 

Mailade säljaren och frågade om det verkligen var dieselvärmare och fick detta svar ganska snabbt;

image.png.7b9a98873de4b2ac16e9846c58c673e8.png

Svarade då på det mailet med fråga om det är separata tankar för diesel och bensin. Inte fått svar än......

Redigerad av Kane
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Såg denna annons på en BMW 550i (e60-generationen, utrustad med bensinmotor);

image.png.15d1d3796c6de4812f417b89dd3dccf8.png

 

 

Mailade säljaren och frågade om det verkligen var dieselvärmare och fick detta svar ganska snabbt;

image.png.7b9a98873de4b2ac16e9846c58c673e8.png

Svarade då på det mailet med fråga om det är separata tankar för diesel och bensin. Inte fått svar än......

Du tycks ju ha anknytning till dom sen tidigare eftersom dom vet att du tycker om dom.

Kolla om det går att köra dieselvärmaren även med fotogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Caribic410:

Du tycks ju ha anknytning till dom sen tidigare eftersom dom vet att du tycker om dom.

Nope, har aldrig haft med dem att göra.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Nope, har aldrig haft med dem att göra.

Ok. Syftningsfel då.

"...hittade... hos oss som du tycker om"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Caribic410:

Ok. Syftningsfel då.

"...hittade... hos oss som du tycker om"

Kan du inte belasta mig för.....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kane:

Kan du inte belasta mig för.....😀

Nä. Bör väl inte kunna tolkas så heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att sånt här är fantastiskt roligt. 

Har du fått svar på om det är separata tankar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak är alla dessa annonser med "Friktionsfria vinterdäck" som snart börjar dyka upp. Inte sällan från företag, som man ju kan tycka borde ha någon form av lägstanivå. Visst, uppenbart att det är en sammanblandning av "Dubbfria" och "Friktionsdäck".

 

Just nu finns bara en annons på Blocket, en Mini med denna typ av däck. Men om ett par månader har de garanterat ökat till minst ett tiotal. Och de flesta som sagt från företag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Raceboat:

Jag tycker att sånt här är fantastiskt roligt. 

Har du fått svar på om det är separata tankar. 

Ja, och svaret var att det var en felskrivning i annonsen och att den inte har dieselvärmare. Annonsen skall ändras.

Tog sin tid innan de gav sig. Först dieselvärmare i annonsen, sedan mailsvar att den har dieselvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terminologi är intressant. En vattenvärmare värmer vatten men vad värmer då en dieselvärmare?

I en pizzaugn gör man pizza. Men vad gör man då i en bakugn?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Terminologi är intressant. En vattenvärmare värmer vatten men vad värmer då en dieselvärmare?

I en pizzaugn gör man pizza. Men vad gör man då i en bakugn?

Bakar något givetvis, i betydelsen värmer. Något annat får tillskrivas livlig fantasi....

 

Sedan är olika betydelse och syftning av den förklarande förstadelen av de sammansatta orden i exemplen inte alls så konstigt. T ex är en dieselbil en typ av bil som drivs av diesel, en brandbil är en typ av bil avsedd för brandsläckning. Jämför även ord som Kaffetermos och Glastermos - inte alls konstigt att förtydligande halvan kan syfta på att förtydliga olika egenskaper.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

inte alls konstigt att förtydligande halvan kan syfta på att förtydliga olika egenskaper.

En bekant som är SFI-lärare har en annan uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

En bekant som är SFI-lärare har en annan uppfattning.

Svenska språket är - liksom många andra - inte alltid konsekvent. Så för svenska språket är denna varierande betydelse inget konstigt alls, vilket var min poäng.

 

Fast visst skulle man säkert som SFI-lärare och i många andra sammanhang önska att språket var konsekvent som en fysikformel. Men nu ser helt enkelt inte svenska språket ut så (och mycket få andra heller), oavsett hur mycket mer eller oftast mindre roliga exempel man rotar fram.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet, om det nu är ett fel, är att man slarvar och hittar på nya ord. Rationaliserar. På gott och ont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

En annan sak är alla dessa annonser med "Friktionsfria vinterdäck

Det skulle ta bilkörning till en helt annan nivå vad gäller spänning och utmaning.

Eller kanske inte eftersom man aldrig skulle komma iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev IngemarE:

Svenska språket är - liksom många andra - inte alltid konsekvent. Så för svenska språket är denna varierande betydelse inget konstigt alls, vilket var min poäng.

 

Fast visst skulle man säkert som SFI-lärare och i många andra sammanhang önska att språket var konsekvent som en fysikformel. Men nu ser helt enkelt inte svenska språket ut så (och mycket få andra heller), oavsett hur mycket mer eller oftast mindre roliga exempel man rotar fram.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Felet, om det nu är ett fel, är att man slarvar och hittar på nya ord. Rationaliserar. På gott och ont.

 

4 timmar sedan skrev IngemarE:

Bakar något givetvis, i betydelsen värmer. Något annat får tillskrivas livlig fantasi....

 

Sedan är olika betydelse och syftning av den förklarande förstadelen av de sammansatta orden i exemplen inte alls så konstigt. T ex är en dieselbil en typ av bil som drivs av diesel, en brandbil är en typ av bil avsedd för brandsläckning. Jämför även ord som Kaffetermos och Glastermos - inte alls konstigt att förtydligande halvan kan syfta på att förtydliga olika egenskaper.

Jag läste smurfgrammatik i somras, för barnbarnet.

Den stora frågan var om det hette korksmurf eller smurfskruv.

Ja det höll på att bli inbördeskrig, så dom satte upp en Berlin-smurf tvärs genom byn.

 

Fiskarna, vilka är det? dom som ofta har fjäll och simmar i hav eller andra vattendrag? Eller är det dom (oftast människor) som är verksamma inom fiskerinäringen, eller har det som fritidssysselsättning?

-Förvisso har jag sett sjöjungfrudräkter man kan köpa, och vara fisk på sin fritid, men sjöjungfrur är väl ändå däggdjur? även om de tycks andas med gälar?

 

Översättningar kan bli väldigt tokiga.

Jag kollade på ett järnvägsprogram på Discovery, där översättaren hade skrivit "ångmotor". Sedan killen som skyfflade in kol i eldstaden var en "brandman"... suck. Steam engine och fire man var tydligen okända begrepp för denna översättare. I Wheeler Dealers hade Ed China problem men en gamman VW-motor från tidigt 1970-tal, den "kokade", rätt bra när det gäller en luftkyld motor som var överhettad.

 

Nog om det, lite mer smurf i språket hade underlättat, man slapp lära sig så många nya ord.

Eller man slapp smurfa så många nya smurfar. Fri tolkningsrätt!

Så BMW´n hade nog en smurfvärmare, eller kanske en dieseldriven kupésmurfare, men det är ju väldigt konstigt då man smurfar smurfen med 93 oktanig smurf, varför har man två olika smurf i olika smurfar?🙄

 

men det står mycket knasigt i annonser på Blocket och Tradera, och jag har ju tidigare berättat om "Lama djur till salu"... en fin särskrivning.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har inte smurfen på bilden en egen smufr med diesel till smurfvärmaren?

Bara undrar.

Annars har jag en gammal goding här:

Jag känner en gubbe med ett träben som heter Andersson

Jaha, å vad heter det andra benet?

Smurfa på den ni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...