Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Propellerlelle

Tiltstopp Mercury

Rekommendera Poster

Jag har en Mercury 115 Efi nya mod. nu har jag monterat ett motorlås som tar i hydralstyrningen när man tiltar upp motorn för mycket, man kan gå in i Smartcraft o ställa in trim o tiltlägerna men om jag har förstått rätt så kalibrerar man bara tiltgivaren mot mätaren o inte ett stopp av tiltmotorn. Så finns det något sätt att begränsa tilten så den inte  motorn går upp så högt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Propellerlelle:

Jag har en Mercury 115 Efi nya mod. nu har jag monterat ett motorlås som tar i hydralstyrningen när man tiltar upp motorn för mycket, man kan gå in i Smartcraft o ställa in trim o tiltlägerna men om jag har förstått rätt så kalibrerar man bara tiltgivaren mot mätaren o inte ett stopp av tiltmotorn. Så finns det något sätt att begränsa tilten så den inte  motorn går upp så högt?

 

Fundera på hur högt motorn tiltar upp när du går på grund och vad som går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorlås, slutar bara med att du har en tigersågad bit borta med motorn. Helt poänglöst! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev 535GT:

Motorlås, slutar bara med att du har en tigersågad bit borta med motorn. Helt poänglöst! 

Länsförsäkringar håller inte med:

 

”Särskilda aktsamhetskrav
Utombordsmotor som är monterad på båten
– ska vara låst vid båten med av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänt motorlås eller med av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänd låsanordning, lägst stöldskyddsklass 3.”

 

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/villkor/01649-villkor-bat.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Frippe68 said:

Länsförsäkringar håller inte med:

 

”Särskilda aktsamhetskrav
Utombordsmotor som är monterad på båten
– ska vara låst vid båten med av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänt motorlås eller med av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) godkänd låsanordning, lägst stöldskyddsklass 3.”

 

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/villkor/01649-villkor-bat.pdf

Ja det gäller ju inte för en monterad 115 hästare, som I detta fall. Det gäller för mindre, icke fastbultade motorer.

 

Tack för att du googlade för att försöka hitta ett fel. Du försökte men... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur ditt lås ser ut men, jag vände på mitt lås så att jag fick "klumpen" på utsidan akterspegeln. Visserligen lite svårare att nå om båten ligger i vatten, men o andra sidan betydligt lättare om båten är på land. På sätt undvek jag konfliktsituationen med styrningen.

 

Iofs inte heller svar på din fråga om tiltstopp, men ett välment försök att lösa ditt problem med bibehållen (falsk) säkerhet iaf

 

/B

Redigerad av Bosse
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Propellerlelle:

Jag har en Mercury 115 Efi nya mod. nu har jag monterat ett motorlås som tar i hydralstyrningen när man tiltar upp motorn för mycket... Så finns det något sätt att begränsa tilten så den inte  motorn går upp så högt?

 

Vore i så fall bäst att flytta tilt-givarens ´position för övre tiltläget´ rent mekaniskt, kan jag fundera.
[Men eftersom dagens motorer har så många ´sensorer hit&dit´ - som ju övervakas av ombord-mikroprocessorer - så blir nästan alla sådana egen-experiment dömda att misslyckas. (Och om motorn är så ny som du säger så gäller väl dessutom tillverkarens garanti bara förutsatt att serviceintervallerna skötts ordentligt, inga egna experiment utförts, etcetera?)]


Min slutsats får bli: Glöm egna experiment med eventuellt ny lägre ´övre tiltposition´ genom egna mekaniska bus-ingrepp typ flyttande av befintliga sensorer.
Som Bosse (tipstack) säger ovan...
Nu vet jag inte hur ditt lås ser ut men, jag vände på mitt lås så att jag fick "klumpen" på utsidan akterspegeln. Visserligen lite svårare att nå om båten ligger i vatten, men o andra sidan betydligt lättare om båten är på land. På sätt undvek jag konfliktsituationen med styrningen.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev 535GT:

Ja det gäller ju inte för en monterad 115 hästare, som I detta fall. Det gäller för mindre, icke fastbultade motorer.

 

Tack för att du googlade för att försöka hitta ett fel. Du försökte men... 

Jag vet inte om du läste villkoret jag länkade, men detta är alltså ett aktsamhetskrav för utombordare oavsett storlek.

 

Så jag försökte inte bara, jag hade även rätt till skillnad från dig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klumpen/låset är lite för brett för att sitta på utsidan men är ej så högt så tilten ska bara stanna lite tidigare. Har letat lite på utländska sidor det borde gå att begränsa genom att programera om ett nytt stoppläge någon cm. tidigare, jag får kolla mera när båten snart står på land. Om någon har gjort en sådan programering av stoppet så vore det bra med ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev 535GT:

Ja det gäller ju inte för en monterad 115 hästare, som I detta fall.

Nähä, det gör det inte?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Propellerlelle:

Har letat lite på utländska sidor det borde gå att begränsa genom att programera om ett nytt stoppläge någon cm. tidigare, jag får kolla mera när båten snart står på land.

Ja, gör så - och återkom gärna i forumet med en rapport.
Själv är jag skeptisk, tror du läst fel när du antar att tiltens vinkelposition är mjukvarumässigt ´omprogramerbar´ på centimeternivå?
Tänker att tiltvinkelns läge ju flyttas via en `slafsig*´ hydralpumps-mekanism och därför måste det finnas fysiska lägessensorer för varje intressant position. Eller?
Som sagt, undersök saken och återkom gärna!


*) Fotnot;  med ordet slafsig ovan menar jag inte hydralkraften utan mer precist att  ingenting i det elektriska kan garantera en viss vinkelposition utan plats/vinkelplacerade sensorer som säger ja/nej tillbaka till datorn. Finns s.k. stegmotorer där elmotorers position/stegantal garanterar läget utan särskilda sensorer, men här snackar vi hydralpumpmotor.
Hehe, bara ytterst klokt formulerade skäl skulle få mig att tro på dina "utländska sidor" ?? 
(Visserligen kan man teoretiskt tänka sig en analog givare typ ´justerbart motstånd/potentiometer´ men sådana är ju omvittnat glappiga och bäddar för problem. Särskilt i korrosiva miljöer typ utbordarrigg?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Thomas-1:

Ja, gör så - och återkom gärna i forumet med en rapport.
Själv är jag skeptisk, tror du läst fel när du antar att tiltens vinkelposition är mjukvarumässigt ´omprogramerbar´ på centimeternivå?
Tänker att tiltvinkelns läge ju flyttas via en `slafsig*´ hydralpumps-mekanism och därför måste det finnas fysiska lägessensorer för varje intressant position. Eller?
Som sagt, undersök saken och återkom gärna!


*) Fotnot;  med ordet slafsig ovan menar jag inte hydralkraften utan mer precist att  ingenting i det elektriska kan garantera en viss vinkelposition utan plats/vinkelplacerade sensorer som säger ja/nej tillbaka till datorn. Finns s.k. stegmotorer där elmotorers position/stegantal garanterar läget utan särskilda sensorer, men här snackar vi hydralpumpmotor.
Hehe, bara ytterst klokt formulerade skäl skulle få mig att tro på dina "utländska sidor" ?? 
(Visserligen kan man teoretiskt tänka sig en analog givare typ ´justerbart motstånd/potentiometer´ men sådana är ju omvittnat glappiga och bäddar för problem. Särskilt i korrosiva miljöer typ utbordarrigg?)

Jag skall inte ta gift på detta, men vill minnas att det på en del Murklor finns en begränsare som går att justera genom att flytta någon sladd när motorn är i önskat läge.

 

Som sagt taget ur minnet, men det är helt klart en önskvärd funktion om motorbrunnen är liten och motorns maxvinkel behöver justeras.

 

Edit: Verkar på äldre maskiner med denna funktion vara nån rutin med ”orangea kablar” och på nyare motorer vara programmerbart via verkstadsdator eller Smart Craft. Man behöver dock i en del fall ha en tilläggsprodukt exvis Part# 8M0072610.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

# 8M0072610  https://www.amazon.ca/Mercury-Mercruiser-Quicksilver-8M0072610-Lever/dp/B00N9HMESM

Är ett mekaniskt stöd för att hindra motorn att falla ned från upptiltat läge och behövs nog inte för att begränsa upptiltning. Den går bara att att aktivera med motorn max upptiltad. I var fall var det så på min V6 -98.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev guestsson:

# 8M0072610  https://www.amazon.ca/Mercury-Mercruiser-Quicksilver-8M0072610-Lever/dp/B00N9HMESM

Är ett mekaniskt stöd för att hindra motorn att falla ned från upptiltat läge och behövs nog inte för att begränsa upptiltning. Den går bara att att aktivera med motorn max upptiltad. I var fall var det så på min V6 -98.

 

 

 

Haha, det var alltså ett skolexempel på att man inte ska lita på allt som står på internet...

 

I teorin kan det vara en annan spak än std, men lutar såklart åt att det inte är rätt pryl som avses.

 

Hoppas det ligger mer sanning i resterande kommentarer från bbcboards.net

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte lite mer och det framstår som att man behöver ha en modul monterad som verkar vara extra tillval i en del fall och sen ev denna spak om det inte bara var felaktigt nummer(mest troligt). Sedan skall justering kunna ske via meny i Smartcraft. Menyn skulle vara grå/otillgänglig om hårdvaran saknades sas det.

 

En bra ÅF bör kunna reda ut det här åt dig.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade en Suzuki DF 175 med ett justerbart stopp (en graderad plastbit) för tiltgivaren. Något fler tillverkare borde ha så man lätt kan anpassa efter olika motorbrunnar m.m 

 

Borde inte vara något problem för en duktig Mercuryåterförsälljare att programmera om tiltlägen. Kolla annars med de som trimmar mercurymotorerna. De borde kunna modda det mesta i programvaran men tänk på garantin eller låt dom ta över garantin på din snurra :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att det sitter en modul för tilten som är avsedd att flytta stoppläget o den ska vara lätt att programmera genom att sätta ihop två orange kablar det är vad jag har hittat. Jag ska kolla nu o helgen om jag hittar en sådan. Annars är det nog en Mercury ÅF som kan ändra stoppet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det sitter en tiltstoppsmodul 8m0087768 med bara en orange kabel till märkt "calibration" hittar en någon manual till denna hur man flyttar stoppläget. Kommer att leta vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara så att med Smartcraft inst. så kalibrerar man nara givaren mot mätaren o inte stopp. Det trodde jag från början o gjorde en ny kalibrering men stoppet flyttade sig inte. Därför har man en modul o en orange kabel som man man ska göra något med så det stoppar på bestämt ställe.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...