Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Xol

Skillnad landbensin vs sjöbensin?

Rekommendera Poster

Har googlat och letat här på forumet men hittar inget om det är skillnad på BENSIN från sjömackar resp landmackar. 

Är det dumt att mata min v8 med landbensin? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar inte ihop det med tvåtaktsolja nu? När det gäller tvåtaktsolja så är det skillnad på om den är gjord för luftkylda eller vattenkylda motorer, men jag har aldrig hört talas om att det skulle vara någon skillnad på bensin beroende på var man tankar den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på Diesel, så förstår frågan.

 

På bensinsidan skall det däremot inte skilja något. Det är nog snarare så att bensinen ofta blir stående längre hos en båtmack dvs snarare är sämre.

 

Orkar man släpa dunkar finns det mycket pengar att spara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mange249:

Det är skillnad på Diesel, så förstår frågan.

 

På bensinsidan skall det däremot inte skilja något. Det är nog snarare så att bensinen ofta blir stående längre hos en båtmack dvs snarare är sämre.

 

Aha, det visste jag inte, har uppenbarligen dålig koll på diesel 🙂

 

Gällande hur gammal bensinen är så kan man ju nämna alkylatbensinen, åldras inte alls på samma sätt som vanlig bensin. Finns dock i mitt fall bara på landbacken så det är till att tanka på våren när man ändå har båten på trailer och sedan toppa upp med dunkar under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för svar. 

Diesel är det skillnad på, därav min fråga om det även är det på Bensin.

 

Då kan jag gott fortsätta med landbensin, både för att spara pengar men även tidsbesparingen att slippa åka till sjömacken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt brukade vara fulltankad till våren från landmacken. 

När jag körde bensinare. 

400liter 

🤑

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska då vi göra som inte har tillgång till mack vid sjön göra?? Eller vad består skillnaden på diesel i??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Roem:

Hur ska då vi göra som inte har tillgång till mack vid sjön göra?? Eller vad består skillnaden på diesel i??

 

Land-diesel har som regel en inblandning av RME som förkortar lagringstiden och som kan orsaka dieselbakterier i tanken, medan sjö-diesel är ren diesel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskarna, alltså de som fångar fisk, påstås hälla i en skvätt bensin i dieseltanken, för då trivs inte bakterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns i många år en skillnad på landbensin och landbensin också. Nämligen att 95oktan hade ca 5% inblandning av etanol medans 98oktan var etanolfri. 

Etanolinblandningen förkortar bensinens livslängd ganska rejält. 

 

Numera har jag inga bensinfordon längre (förutom småmotorer som går på aspen) så jag vet inte om denna skillnad finns kvar. Skulle nog gissa att både 95 och 98 har etanolinblandning idag, men säkert mer i 95.

 

Men fråga på macken, dom ska ha stenkoll på det. 

 

Angående Diesel finns det många varianter på landbacken idag. Alla har någon inblandning av biobränsle. Det kan vara RME (rapsmetylester), tallolja eller HVO. Det jävliga är att alla mackar har egna hittepånamn på sina blandningar så man lär läsa på innan man tankar. För även om bilen kan dricka alla sorter (vilket inte är säkert, kolla med tillverkaren) så finns det varianter av "diesel" som inte är blandbara med varandra. 

 

RME och HVO t.ex blandar sig inte med varann. Men ändå har vissa mackar lyckats ha båda dera i sin mix... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Roem:

Hur ska då vi göra som inte har tillgång till mack vid sjön göra?? Eller vad består skillnaden på diesel i??

 

Och - hur gör man..?

Tja... det finns diverse ”mirakel-medel” som man kan blanda i; om de funkar eller mest har en placeboeffekt vet jag inte då jag kör med diesel från sjötappar. 

Exempel på medel att blanda i,

http://sitabgbg.se/ovrig-utrustning/rengoring-kemikalier/grotamar/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev mikael_matsson:

RME och HVO t.ex blandar sig inte med varann. Men ändå har vissa mackar lyckats ha båda dera i sin mix... 

Det har ju egentligen ingen betydelse om de blandar sig eller inte. Skiktar sig bränslet så kör man först slut på det ena och sedan på det andra.

 

Sedan är jag tveksam om det kan vara så att RME och HVO inte är blandbara. HVO är i princip "vanlig" diesel som gått igenom ett raff, fast från fetter istället för från råolja.

Preem har båda i sin mix.

 

Det får blir en test av detta framöver för att se hur det ligger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Det har ju egentligen ingen betydelse om de blandar sig eller inte. Skiktar sig bränslet så kör man först slut på det ena och sedan på det andra.

 

Sedan är jag tveksam om det kan vara så att RME och HVO inte är blandbara. HVO är i princip "vanlig" diesel som gått igenom ett raff, fast från fetter istället för från råolja.

Preem har båda i sin mix.

 

Det får blir en test av detta framöver för att se hur det ligger till.

RME, HVO och fossildiesel blandar sig utmärkt. RME är ju ett problem i båtar för att bränslet ofta blir stående länge i tanken med en skvätt vatten i  botten. I gränsskiktet mellan vatten och diesel växer det då saker som man inte vill ha i tanken pga RME'n. HVO är i detta sammanhang samma sak som fossildiesel. I den växer inget. Faktum är att det enda sättet som finns att skilja fossildiesel från HVO är med kol-14 metoden. Fossildieseln är väldigt mycket äldre  än HVO'n. I övrigt är de helt lika. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Eld-:

RME, HVO och fossildiesel blandar sig utmärkt. RME är ju ett problem i båtar för att bränslet ofta blir stående länge i tanken med en skvätt vatten i  botten. I gränsskiktet mellan vatten och diesel växer det då saker som man inte vill ha i tanken pga RME'n. HVO är i detta sammanhang samma sak som fossildiesel. I den växer inget. Faktum är att det enda sättet som finns att skilja fossildiesel från HVO är med kol-14 metoden. Fossildieseln är väldigt mycket äldre  än HVO'n. I övrigt är de helt lika. 

Då kanske det inte blir något test från min sida...

Jag tror ju själv att dessa bränslen är blandbara och nu får jag dessutom stöd för min tes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat tanka med HWO100 från landmack sen ca ett år tillbaka. Både bil och båt. Båda motorerna för gamla för att tillverkarna godkänt bränslet. 

Båda motorerna verkar iaf hittills gilla det😀.

Hoppas bara påståendet om långtidslagring stämmer😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Eld-:

RME, HVO och fossildiesel blandar sig utmärkt. RME är ju ett problem i båtar för att bränslet ofta blir stående länge i tanken med en skvätt vatten i  botten. I gränsskiktet mellan vatten och diesel växer det då saker som man inte vill ha i tanken pga RME'n. HVO är i detta sammanhang samma sak som fossildiesel. I den växer inget. Faktum är att det enda sättet som finns att skilja fossildiesel från HVO är med kol-14 metoden. Fossildieseln är väldigt mycket äldre  än HVO'n. I övrigt är de helt lika. 

Ändå är biltillverkarna ovilliga att godkänna användandet av HVO i vissa motorer.

Roligast är att Fiat inte godkänner HVO i de motorer som sitter i Ducato-modellerna, medans Citroen och Peugeot godkänner det i sina motsvarande bilar, som är samma Ducato fast dekaltrimmad.

När det gäller etanol i 98-oktan så är det nog nu mer omöjligt att hitta etanolfri sådan.

Man får köpa tävlingsbensin i så fall.

Jag är osäker på Shell V-power i Sverige, det har varit svårt att få klara besked.

Om någon har tips om etanolfri soppa så säg till, jag behöver det till motorcyklarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Gundj:

Om någon har tips om etanolfri soppa så säg till, jag behöver det till motorcyklarna.

Etanolfri vet jag inte men Gulf säljer ju 102 oktan racingbensin på pump. 

Bara 29:90:-/litern här i hembyn. Mycket populärt. 

Många påstår sig känna en enorm skillnad. Kan nog stämma på chippade turbobilar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Etanolfri vet jag inte men Gulf säljer ju 102 oktan racingbensin på pump. 

Bara 29:90:-/litern här i hembyn. Mycket populärt. 

Många påstår sig känna en enorm skillnad. Kan nog stämma på chippade turbobilar. 

 

Intressant! Vore kul att se om busbilen vaknade lite extra av det:) Dock tar det ofta uppåt en tank innan styret ställt om ordentligt, så man får ha lite tålamod:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

Ändå är biltillverkarna ovilliga att godkänna användandet av HVO i vissa motorer.

Roligast är att Fiat inte godkänner HVO i de motorer som sitter i Ducato-modellerna, medans Citroen och Peugeot godkänner det i sina motsvarande bilar, som är samma Ducato fast dekaltrimmad.

Jo vissa tillverkare är ju försiktiga, då de vill avvakta och se om någon annan tillverkare får problem. Vilket iofs de inte verkar ha fått ännu. Citroen /Peugeot har godkänna HVO på alla sina fordon vad jag förstått, utan att ändra på något i motorerna. 

Det går att försäkra sig mot motorskador hos försäkringsbolagen när man kör HVO, har jag för mig. Det har inte jag gjort, jag bara kör, går hur bra som helst, men är lite dyrare🙃 än vanlig diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Dock tar det ofta uppåt en tank innan styret ställt om ordentligt, så man får ha lite tålamod:)

Vanligast är väl att fullgas på trean sätter gränsen för knacksensorn. På Bosch iaf. 

 

Liite offtopic kanske. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coppertail:

Vanligast är väl att fullgas på trean sätter gränsen för knacksensorn. På Bosch iaf. 

 

Liite offtopic kanske. 😁

Tror det främst gäller just knackregleringen. Tror det tar längre tid att hitta rätt bränsle och tändmappar över hela kurvan. De nya styren har rätt mycket att välja på bland sina mappar. 

 

Minns gamla Trionic 5 på Saab där en fullgasrepa på 4an brukade räcka för att magnetventilen skulle adapteras in lagom:) Minns när jag trimmade min gamla 900-97. Nytt avgas från turbon och ny mjukvara gav 95hk. Sjukt mycket ös per krona i det ingreppet med begade delar, haha...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-19 vid 12:08 skrev Mackey:

Det har ju egentligen ingen betydelse om de blandar sig eller inte. Skiktar sig bränslet så kör man först slut på det ena och sedan på det andra.

 

Sedan är jag tveksam om det kan vara så att RME och HVO inte är blandbara. HVO är i princip "vanlig" diesel som gått igenom ett raff, fast från fetter istället för från råolja.

Preem har båda i sin mix.

 

Det får blir en test av detta framöver för att se hur det ligger till.

Jag grundar mitt lilla varningens finger på två saker. 

Det första är erfarenheter från jobbet. Några av lastbilarna är godkända att gå på ren RME, men de kan också köras på Diesel, vilket vi inte får av miljöskäl. De övriga lastbilarna kör vi på HVO100. 

Detta har givetvis lett till att någon chaufför ibland tankat HVO100 i RME-bilarna, "HVO är ju som diesel...." har man väl tänkt. 

Detta har lett till motorproblem och verkstan har sagt åt oss att ge fan i att blanda ren RME med ren HVO för att de inte är blandbara. 

 

Det andra är en artikel i AutoMotorsport för en tid sedan där de gick igenom alla mackars Dieselblandningar. Nu minns jag inte resultaten i huvet men det framgick att allt inte gick att blanda och att alla personbilar inte kunde tanka ur vilken dieselpump som helst pga mackarnas olika mix. 

 

Själv kör jag bara HVO100, det funkar toppen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mange249:

Intressant! Vore kul att se om busbilen vaknade lite extra av det:) Dock tar det ofta uppåt en tank innan styret ställt om ordentligt, så man får ha lite tålamod:)

Jag gjorde ett experiment ett par gånger när jag bodde i Tyskland.

Jag hade en Volvo T5 och körde ibland de 86 milen hem med den.

Om jag tankade vanlig 95 eller den mycket dyrare Shell V-power så blev bränslekostnaden den samma.

Uppenbarligen klarade motorn av att anpassa sig och dra nytta av möjligheten att ställa upp tändning lite och även laddtryck.

Nu ska det i sanningens namn sägas att det inte gick så särskilt sakta, i alla fall inte hem så pållarna fick jobba en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...