Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Fjugesta

Akterpropeller

Rekommendera Poster

Hej

är det någon som har monterat en akterpropeller på en båt med singeldrev?

Vi har en Forbina 10000 där sitter det en bog men funkar inte alls!

mvh Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, finns det en bogpropeller som inte fungerar och du vill istället sätta en bak? Är det inte bättre att reparera den du har fram?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat på någon singeldrevsbåt med akterpropeller eller rättare sagt propellrar. De har då haft en på varje sida eftersom drevet annars kom ivägen för vattenströmmen från akterpropellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Side power har bra lösning för drevbåtar, de är dock dyra, men funkar bra. Om den fram inte funkar bra, så skulle jag tippa på att du har en för klen bog. Skulle chansa på att du säkert har en sp 55 från side power och de är allt för klena. Har likadan på min nimbus 32 och det är som att vispa lite i vattnet bara. Den motar lite men styr inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma fundering, men kom snabbt på att det är rätt så lätt att få akterskeppet dit man vill i alla fall. Kan ju bero på båttyp och propeller förstås.

Jag har 290 singeldrev med duopropeller, med drevet vridet åt sb så mycket det går och sakta back* tillsammans med bogpropeller åt sb kan jag flytta båten nästan parallellt in mot en brygga, ja litet bakåt går det, men inte så mycket. Åt bb går det inte riktigt lika bra, men det funkar ändå.

Värre är det ju om man motarbetas av vinden, då hade även en häckpropeller varit bra, men smakar det så kostar det, ofta kostar det mer än vad det smakar, tycker jag, skall man då dessutom ha dubbla häckaggregat blir det ju, tro mig eller ej, dubbelt så dyrt.

Måhända har Forbinan mer vindfång än min båt och jag vågar inte fråga om trådskapare @Fjugestaövat på denna manöver...(?)

 

*Jag har även försökt att flytta båten sidledes med sakta framåt dikt bb och bogpropeller åt sb, det funkar sämre, då går båten mer diagonalt framåt/sidledes mot bryggan, kräver betydligt mer fritt utrymme. Men sådana saker är ju klart beroende på båtens konstruktion och från vilket håll det blåser och hur mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ingen bild men har sett att vissa monterar aktertunneln på ena sidan rätt långt ut. Som skrivet tidigare så har jag även sett med dubbla. 

 

Jag önskar också ha en akterpropeller. 

Skulle va guld värt då jag till 99% backar in mot bryggor. 

Båten sticker bara ca 70cm djupt men höjden är nog närmare 3meter över vattnet. 

I 10- 15 sekundmeter i sidan funkar det inte saxa maskiner och köra med bogpropellern. Känns även osäkert att backa in mot bryggan i 8knop för att inte  båten ska hinna driva av med vinden. 

Kommer lätt investera i en  akterpropeller när dom kör någon bra rea på någon tillbehörs butik. 

Älskar bogproppen när man lägger till vid bryggor med frånlandsvind. 

Parkerar och går lungt ut och håller båten mot bryggan genom att dutta på fjärren till pogproppen. 

Övriga i familjen kan lungt sitta kvar och pyssla med det dom gjorde Medans jag förtöjer jollen på 12meter och 10ton säkert och helt utan stress. 

Med en akterpropeller skulle man även kunna göra det i kuling. 

 

Dom som säger lär dig köra båt vet inte vad dom pratar om. 

 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...