Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Otillräcklig generatorlddning?

Rekommendera Poster

- Jag skulle koppla loss alla batterier, med motor, laddare o s v avstängda och mäta vilospänningen på var och ett batteri efter någon timme som första åtgärd. 

 

En andra åtgärd kan vara att mäta hur stor ström generatorn lämnar, med batterierna inkopplade.

Detta sker enklast och helt oförstörande med en tångamperemeter, om man har kunskapen att använda en sådan. 

 

Återkom efter steg ett, så får du säkert råd. 

 

 

 

- En polaren hade nåt liknande problem, och eldade upp generatorn. 

Felet var en kortsluten cell i ett av de två parallellkopplade förbrukningsbatterierna. 

 

(OT. 

Somliga väljer att kalla förbrukningsbatterier för husbatterier. Ser inga hus ute på sjön, så båtbatterier vore en något bättre beteckning, om inte förbrukningsbatterier duger i bättre sammanhang. 

BT) 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Hybro:

Somliga väljer att kalla förbrukningsbatterier för husbatterier. Ser inga hus ute på sjön, så båtbatterier vore en något bättre beteckning, om inte förbrukningsbatterier duger i bättre sammanhang. 

Det har naturligtvis inget med hus att göra utan syftar på "hushåll".

På engelska pratar man om "Domestic battery".

Ett, i mitt tycke, bra namn som de flesta inte har några problem att först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste man ha med sig en hushållerska😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Los_capitanos:

Laddar 13,2 endast.

vad kan vara galet?

Har det inträffat nu från att tidigare ha laddat med över 14Volt?

Eller har du upptäckt det först nu?

 

Vad är det för motor/generator?

Har du flera batteribankar ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Seawolf:

Har det inträffat nu från att tidigare ha laddat med över 14Volt?

Eller har du upptäckt det först nu?

 

Vad är det för motor/generator?

Har du flera batteribankar ?

 

 

Och hur stor(a) är din(a) batteribank(ar)?

Och hur är laddstatus? (Som Hybro är inne på)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så enkelt att batteriet är fullt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Kan ju vara så enkelt att batteriet är fullt.

Jo, och att mäta är att veta, därav frågan om laddstatus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina batterier bedömer jag är fulladdade, då laddströmmen till de två parallellkopplade AGM-batterierna, ligger på ca 5 A. Dvs 2.5 A till var och en. 

Då ligger spänningen på ca 14.0 Volt. 

 

Kan höja spänningen till t ex 14.3 Volt, men strömmen ökar inte. 

 

Gör nu som jag skrev ovan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anekdot:

Svärfars tyckte generatorn segelbåten laddade dåligt och tog in någon "båt-el-expert" som rådde honom att köpa en större generator.

Saken var den att  generatorn hade skiljedioder från en tidigare installation med en spänningsavkännande laddregulator som hade brunnit och ersatts av en standardregulator, och en manuell omkopplare mellan start- och förbrukarbatteri.

Skiljedioderna tog ca 0,7V av laddspänningen, men eftersom laddströmen i batterier inte är linjär mot spänningen så är en kvalificerad gissning att han fick ungefär halva laddströmmen, mot om han hade tagit bort skiljedioderna. Laddströmmen var iallfall inte i närheten av generatorns kapacitet, det mätte jag med tångamperemeter.

Jag lyckades aldrig övertyga honom om att det var dioderna som var boven, eftersom han inte var så elkunnig själv och hade ju pratat med en "expert". Om jag minns rätt så byttes generatorn till en större av "experten", men han flyttade också över dioderna så det bliv inte ett dugg bättre.

Slut anekdot.

 

Det är ju lite klent med information i ursprungsinlägget, men är det en nyköpt båt där man inte vet status så skulle ju skiljedioder kunna vara en anledning till att man får en spänning någonstans i den härad som TS skriver.

Redigerad av Guding

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du..?

Är det en liten digital display på instrumentpanelen, eller är det med ett riktigt instrument vid batteriet? Det är nämligen inte orimligt att det är 13,2 V vid displayen pga spänningsfall, utan att det behöver vara fel, och batteriet laddar som det ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

det löste sig genom att generator (samt vattenpumps-) remmen spändes. Levererar nu 14.2-3.

 

Ciao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...