Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
reva

Rorkult till lågbudgetseglaren

Rekommendera Poster

Såg en tråd om rorkult, men bestämde mig för att inte kapa den..

 

Jag har min fådda Albin 57 som ska kostas på så lite som möjligt över vintern. Intressant att se vilken summa man kan komma ner i för en segelduglig båt. 

 

Rorkulten saknas, så en sådan ska jag slänga ihop. Mahogny och ask är ju tåligt och snyggt, men skulle man kunna få bra resultat med billigare virke? 

Risken att jag kommer på att jag skulle byggt rorkulten längre/svängd/annat är ju hög. 

 

Så hur hade ni byggt en ensäsongs-rorkult? Kan man få det dugligt med furu/plywood/papier mache eller annat?

helst ska den ju hålla met än en säsong - den kanske blir skitbra och får prioriteras ner i arbetsordningen. 

 

Spåna loss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvistfri furu borde väl funka skitbra..?

Några meter sådant här som limmas så årsringarna ligger i olika riktningar, sedan såga, hyvla och slipa och avsluta med massor med olja och kanske lite lack..?

https://www.byggmax.se/15x95-planhyvlad-furu-p08315095?gclid=EAIaIQobChMIsom-8r7Y5AIVkNCyCh0VHwv0EAQYAiABEgJMbPD_BwE

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en bruten gren från lämpligt träd å tälj till. Torka hemma över vintern. Kan bli både snyggt praktiskt och nästan gratis. Du förbrukar ju både skor kläder å kalorier när du "hämtar" den

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Kvistfri furu borde väl funka skitbra..?

Men visst borde det? Håller en tredjedel så länge gissningsvis. Dvs längre än jag tänkt mig. 

 

Hyfsat mycket billigare.. 

 

Hur är det med dimensioneringen månne, hållfasthet fur vs stenhårt ädelträ? Det blir ju ändå en del  böjande moment...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev reva:

Men visst borde det? Håller en tredjedel så länge gissningsvis. Dvs längre än jag tänkt mig. 

 

Hyfsat mycket billigare.. 

 

Hur är det med dimensioneringen månne, hållfasthet fur vs stenhårt ädelträ? Det blir ju ändå en del  böjande moment...

 

 

 

Det kommer hålla precis lika länge om du ser till att behandla träet med olja och/eller lack samt har vattentåligt (kokfast) lim. 

 

Kvistfri furu är skitstarkt, speciellt om du lamell-limmar tunnare bitar (tänk, limträ). Limmar du en sådär en tre lager kommer du ha sönder något annat före du bryter av rorkulten. Tjockleken styrs av det beslaget som den skall sitta i. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Kvistfri furu är skitstarkt, speciellt om du lamell-limmar tunnare bitar

Och med lite bets på utvalda delar kan man till och med få det att se snyggt och ädelt och dyrt ut ;)

 

hållbarheten mot röta tänkte jag om lacken släpper lite fint.. men det är klart att man kan vara lite extra noga med en meter lång pinne.. tar ju inte många minuter att sköta den efter konstens alla regler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev reva:

Och med lite bets på utvalda delar kan man till och med få det att se snyggt och ädelt och dyrt ut ;)

 

hållbarheten mot röta tänkte jag om lacken släpper lite fint.. men det är klart att man kan vara lite extra noga med en meter lång pinne.. tar ju inte många minuter att sköta den efter konstens alla regler

Nja... det kommer mest se ut som betsad furu, faktiskt... inte så ädelt. 

 

Lacken släpper inte om man gör rätt. Dvs rikligt med olja, låter oljan härda, många lager lack med slipning emellan (minst 5-7 lager), och sedan mattar lacken och lägger ett nytt lager varje år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja... det kommer mest se ut som betsad furu, faktiskt... inte så ädelt. 

Ingen större skillnad mot skötseln av ädelträ mao.  kanske tråkigare konsekvenser om man struntar i det. 

 

En bekant som är konstnärsmålare har lärt sig att imitera mahogny och teak ganska bra med bets och små mängder färg och massor av tålamod. 

Har sett en plyfaskiva förvandlad till teakpanel med målning och några vanliga billiga trälister. 

Magiskt att se. Man blir lurad tills man är på läsglasögonsavstånd. 

 

Fast det är ju rätt coolt med fur också. 

 

Tack för inputen! 

Det får göras till vintern, nu gäller det att passa på med utomhusjobben...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev reva:

Och med lite bets på utvalda delar kan man till och med få det att se snyggt och ädelt och dyrt ut ;)

Vet inte varför, men i mina hemtrakter kallas betsad furu för Västeråsmahogny. Helst ska det vara betsad furuplywood av enkel kvalite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ligger ni månne i fejd med Västerås? ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev reva:

ligger ni månne i fejd med Västerås? ;)

Nej, inte vad jag känner till. På kappseglingsbanorna möjligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Dvs rikligt med olja, låter oljan härda, många lager lack med slipning emellan (minst 5-7 lager), och sedan mattar lacken och lägger ett nytt lager varje år. 

Utomhus tycker inte matt lack fungerar. Blanklack håller bättre. Lackade ett par åror med blank lack utom handtagen som fick en matt lack, den höll inte alls lika bra.

Ett annat par åror behandlade jag med oljelasyr, det fungerar mycket bra. Bara att lägga ett nytt lager varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Utomhus tycker inte matt lack fungerar. Blanklack håller bättre. Lackade ett par åror med blank lack utom handtagen som fick en matt lack, den höll inte alls lika bra.

Ett annat par åror behandlade jag med oljelasyr, det fungerar mycket bra. Bara att lägga ett nytt lager varje år.

Säkert, men jag skrev inget om matt lack vad jag kan se..? Om jag var otydlig, att matta lack är ”att slipa med ett fint sandpapper på lacken så att den blir matt”. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Säkert, men jag skrev inget om matt lack vad jag kan se..? Om jag var otydlig, att matta lack är ”att slipa med ett fint sandpapper på lacken så att den blir matt”. 

Sorry, jag läste fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...