Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nicklant

Rorkult?

Rekommendera Poster

Hej

jag köpte min första segelbåt som total nybörjare i sommras.

Jag har lite funderingar kring min rorkult, är det dags att byta den, jag tycker det ser ut som den är sprucken undertill men det kanske ska vara så... 

vad tror ni? På bilden ser ni rorkulten.

 

tacksam för svar.

// Niklas

5BAC29F1-7BF1-4655-A9E4-F9FE9DCE9190.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träet verkar frisk, annars skulle rorkulten gått rakt av. Detta är en med ådringe längsgående spricka! 

Så hopp finnes, även om ytan inte underhållits förutom med lite lack. 

 

Lossa rorkulten helt, när du tar upp båten. Ta in den i goa värmen någon månad. Slipa av lackresterna. 

 

Plocka i vinter loss den del som lossnat på undersidan, under sprickan, med små kilar. Rör absolut inget i det spruckna träets ytor. De har absolut passning till varandra. SLIPA ABSOLUT INTE. 

 

Vattna ytorna där sprickan var och applicera ett tunt lager med PU-lim. Spänn åt ordentlig i ett skruvstäd och några tvingar. Lägg tyg, grov papp eller en tunnare böjbar list ememellan, så det inte blir tryckmärken.

 

Limmet härdar av fukt och expanderar då samtidigt och pressas in i träets porer o håligheter. 

 

Låt härda en dag, gärna två - klart.

 

 

 

Slipa ned hela rorkulten och pensla på Benar UR olja enlig bruksanvisningen. 

Sprickan kommer inte att synas. 

 

En limskarv blir starkare än det trä du limmar ihop. Tekniken används i t ex limträbalkar. 

 

Limmet bör då vara vattenfast, vilket det inte var i en ishall upp i norge, för några år sedan... Allt rasade samman... 

 

- Så skulle jag gjort med rorkulten, såvida träet är frisk i övrigt.

 

Men du får säkert andra förslag, från de som vet bättre. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående nästan helt, men jag tror att ”sprickan” är en limning som givit upp, den ser lite för rak ut. Dela, ta bort limrester och limma om enligt ovan. 

 

Tillägg till ovan; när du slipar ner hela rorkulten skall allt det gråa bort, det blir svart när du lackar eller kör med benarolja på. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit hem den, ällt epoxi i sprickan och klämt ihop med några tvingar. Sen slipat och lackat 5-7 lager med högblank lack.

En rorkult ska vara vara högblank om man frågar mig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ööööööh... Har tröttnat på högblankt. 

 

Får så ont i öga. 

 

Och det finns annat att göra än att slipa, slipa, slipa... År ut o år in... 

Nu när jag inte har tid att arbeta längre. 

 

Vad tror expertisen om Ovatrol? 

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Och det finns annat att göra än att slipa, slipa, slipa... År ut o år in... 

Jag gick över och oljar allt med Kinaolja. Med ett undantag, rorkulten. Den orkade jag med. 

Fast nu har jag ratt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Hybro:

Vad tror expertisen om Ovatrol? 

Owatrol är en tillverkare med många produkter i sitt sortiment, så du får nog vara lite mer specifik - även om jag misstänker att du menar D1+D2. Och i så fall - då är det betydligt mindre arbete att fernissa, och sedan mattslipa och lägga ett nytt lager varje år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser den inte lite klen ut, särskilt vid gula pilen enligt bilden nedan?
Mobilkamerors perpektiv ljuger mer än gärna, men men.

Tror du har en compis 28 efter dina tidigare inlägg, här sailguides presentation av den båttypen. Går det att säga något klokt om rorkultens dimensioner säkerhetsmässigt?


Själv har jag en snarlik rorkult av teak och den kan knaka betänkligt då man i medvind länsar undan höga akterliga vågor. (Man måste då hålla en skapligt stabil kurs trots att vågorna försöker vräka båten ur kurs så belastningen på rorkulten blir gärna hög.)
Har dessutom relingslister i teak och har lagt märke till hur tunna dessa blivit med åren, många vårars entusiastiska sandpapprande tycks ha tärt ganska rejält på träets dimension. Månne din rorkult råkat ut för liknande?


Bara en misstanke, men kanske vore det klokt att kolla dimensionerna och eventuellt  satsa på att tälja till en helt ny ospräckt rorkult?
Hmm... vore nog bra om du anger kultens måttuppgifter, typ träpinnens totallängd och höjd/bredd längsmed. Kanske särskilt vid gula pilen?
 

rorkult.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thomas-1:

Ser den inte lite klen ut, särskilt vid gula pilen enligt bilden nedan?

Kan vara där tidigare ägare surrat rorkulten, så den inte skall stå och slå, när båten inte använts. Med åren har sådana "självklara" surrningsställen, som passar bra ihop med bra fästpunkter, en tendens att nötas en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Tacksam för alla svar.

 

Så fort båten är på land, tänkte jag tabort rorkulten och besluta därefter hur jag går vidare med den... dvs om jag slipar och limmar osv eller försöker få tag på en ny... eller kanske rent av båda.

 

// N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd! Sitter just och funderar på hur min egen rorkult ska fixas till. Inga sprickor i den men fernissan bortnött på sina ställen där det grånat. Så tänker jag slipar bort det grå och fernissar sedan. Men man ska alltså inte olja (teakolja) först, om jag hajat rätt? Eller gäller tipset (i andra trådar) att inte olja först bara om det är teak som ska fernissas? (Rorkulten i min båt är nog inte teak.)

 

Och om TS är kvar vore det kul att höra vad som hände med rorkulten sedan 2019? Limmad och lackad? Eller blev det en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men man ska alltså inte olja (teakolja) först, om jag hajat rätt? Eller gäller tipset (i andra trådar) att inte olja först bara om det är teak som ska fernissas? (Rorkulten i min båt är nog inte teak.)

Precis så. 
Olja INTE teak innan du fernissar, men andra träslag är bra att olja innan du fernissar. Det minskar fuktrörelser och fernissan håller längre. 
 

Med det sagt - vill du att den skall hålla ”för alltid” behöver du lägga en sisådär minst sju lager med mellanslipning, och sedan matta och lägga på ett nytt lager varje år. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack @Peter_K

 

Började värma och skrapa igår kväll så nu är det bara att tuta och köra när den sista "undringen" röjts ur vägen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...