Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MickeF

Biltema Motorolja?

Rekommendera Poster

We have a problem selling fake not quality oil. To avoid this problem, we try to buy oil directly from the wholesaler. My friends and I make one big order for everyone and have a good discount. We have a tradition to buy 3 barrels. For diesel cars, for petrol and for boats. It's convenient. The shelf life of the oil is 5 years. For my cars this amount of oil is enough for 5 years. It is very convenient to always have a supply of oil.   

IMG_20181005_143429.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar i ditt land en hel del bilägare ändra oljan själva? Eller accepterat att göra det endast i tjänsten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev tugge:

Tänkte lägga upp en bild men kan inte krympa dom tillräckligt. 

Men det står sae 15w40 

Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg

Denna uppfyller kraven vad jag kan se, Biltemaolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-19 vid 08:22 skrev Kane:

Denna uppfyller kraven vad jag kan se, Biltemaolja

På Den står det API CI-4/SL istället för Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg. 

Någon Som vet vad det innebär eller vad det är för skillnad. 

Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumma jag... 

Köpte första gången olja till den Renault jag blev vid i vintras. Vände mig till Renaulthandlaren (Volvo) och handlade Mobil ESP 5-30 olja för dryga 200 kr litern. 

 

Enligt Renaultforum, ska dessa bilar gå på Elf Nfc helsyntet. De flesta menar att VVT-drev tar nindre skada av denna olja. 

Handlade på Autofrance för 80 kr / liter. 

 

Så det är varken billigast eller bäst på Volvo.  Hur det är med båtar, vet jag inte. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

På Den står det API CI-4/SL istället för Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg. 

Någon Som vet vad det innebär eller vad det är för skillnad. 

Tack på förhand 

CI och SL är högre klassningar. Men de är bakåtkompatibla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

CI och SL är högre klassningar. Men de är bakåtkompatibla.

Lovade att hålla mig ifrån tråden, men ovan stämmer inte som en generell sanning.

 

So, from the mid-1990s, zinc level could no longer be taken as a reliable indication of the anti-wear protection the engine oil provided.  The level of engine oil anti-wear performance also doesn’t need to be as high in modern engine oils because engine designs have evolved.  So while API SJ, API SL, API SM and API SN PCMOs are perfect for modern petrol engines, they may not be ideal for older engines, especially those fitted with flat tappet cam followers.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev guestsson:

Lovade att hålla mig ifrån tråden, men ovan stämmer inte som en generell sanning.

 

So, from the mid-1990s, zinc level could no longer be taken as a reliable indication of the anti-wear protection the engine oil provided.  The level of engine oil anti-wear performance also doesn’t need to be as high in modern engine oils because engine designs have evolved.  So while API SJ, API SL, API SM and API SN PCMOs are perfect for modern petrol engines, they may not be ideal for older engines, especially those fitted with flat tappet cam followers.

 

Ja då var man på ruta ett igen. 

Någon som vet med säkerhet vilken olja som passar min gamla motor CAT 3116 

15w40  Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Ja då var man på ruta ett igen. 

Någon som vet med säkerhet vilken olja som passar min gamla motor CAT 3116 

15w40  Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg. 

Verkar stökigt med CAT.....

Detta dokument säger att man skall ha single grade olja, CAT , i 3116 och 3126 marine.

Var har du fått rekommendationen på 15w40 ifrån?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Verkar stökigt med CAT.....

Detta dokument säger att man skall ha single grade olja, CAT , i 3116 och 3126 marine.

Var har du fått rekommendationen på 15w40 ifrån?

 

Många år sen jag körde 3116 nu men vill minns att rekommendationen är en ”rak” 30 olja 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Kane:

Verkar stökigt med CAT.....

Detta dokument säger att man skall ha single grade olja, CAT , i 3116 och 3126 marine.

Var har du fått rekommendationen på 15w40 ifrån?

Är varken bra på oljor eller andra språk 

Hur läser du av single grade? 

Har fått tag på  en manual på engelska. bifogar så kanske någon kan ge klarhet. 

FB_IMG_1569251940832.jpg

FB_IMG_1569251949858.jpg

FB_IMG_1569251957364.jpg

FB_IMG_1569251963572.jpg

FB_IMG_1569251979854.jpg

FB_IMG_1569251933584.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Capitan:

 

Många år sen jag körde 3116 nu men vill minns att rekommendationen är en ”rak” 30 olja 

Kan det vara backslaget du tänker på? 

Kanske någon som kan rekommendera en olja jag kan använda där, 

FB_IMG_1569252722574.jpg

FB_IMG_1569252716921.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@tugge

 

Har inte lusläst informationen, men den förfaller ganska gammal. Inledningsvis talas mycket om kvaliteten på bränslet, problem vid höga svavelhalter och vad som gäller för förkammar-dieslar,. Jag antar att din maskin är direktinsprutad. Diskussionen om svavel är nog inte relevant för de bränslen vi har i Sverige. 

 

Det talas också om Virgin resp, re-refined base oil, vilket jag tros skall förstås som mineral bas (grupp II) respektive hydrerad/krackad grupp II basolja. Detta är den basolja som används i så gott som all så kallad syntet olja.

 

Båge mineral och syntet är acceptabla men de skall uppfylla API CF-4 och det finns en direkt avrådan att använda API CC och CD klassade oljor.

 

API CF-4 är en utgången kvalitetsklassning och ersätts enligt denna sida av CI-4.

https://www.josema.se/page/api-ci-4

 

Det skall alltså vara OK att använda den olja du först frågade om.

Med förbehåll för att jag kan ha förstått något fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Capitan:

 

Många år sen jag körde 3116 nu men vill minns att rekommendationen är en ”rak” 30 olja 

Du har helt rätt rak 30 olja utan tillsatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev tugge:

Är varken bra på oljor eller andra språk 

Hur läser du av single grade? 

Har fått tag på  en manual på engelska. bifogar så kanske någon kan ge klarhet. 

I länken jag klistrade in står bland annat på sid 9

image.png.26f77647aeaadeee375f200989067e8f.png

och på sidan 18

image.png.4f8cb337a67231a57f7d31f696f0b28f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att använda en single grade (single weight) är tydligen att intercoolern annars kan sättas igen av de viskositetsmodifierande tillsatser som finns i de flesta Multigrade oljor. Mer i mineral än i syntetoljor. 

 

Oil and filter every 100 hours or yearly. Only use CAT SAEO oil or a single weight CF-4 oil. The latter is about impossible to find. Multi vis oils are a no no because the additives in them will clog the aftercoolers. Only use cat filters. 

 

Problem att hitta lämplig olja till CAT 3116 verkar välkänt. Shell Rotella nämns som alternativ men finns bara att tillgå i Nordamerika.  Det är inte osannolikt att Shell har samma olja i Europa men under annat varumärke. 

 

I Europa rekommenderar Shell, Rimula R3+ 30 till 3116. Se länk nedan. 

Med tanke på det något låga oljetrycket kan du kolla om samma olja finns som en 40 variant.
Ring och snacka med Shell 🙂 

 

https://www.shell.se/bensinstationer/smorjmedel-och-oljor/lubematch.html#iframe=L2JlbnNpbnN0YXRpb25lci9zbW9yam1lZGVsLW9jaC1vbGpvci9sdWJlbWF0Y2gvX2pjcl9jb250ZW50L3Bhci9pZnJhbWVkYXBwLnN0YXRpYy9pZnJhbWUtMTIwOTE5Lmh0bWwjL3NlL3N2LXNlL2VxdWlwbWVudC8zMTE2X21hcmluZV9FRnQ4UGU0SGQ

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Anledningen till att använda en single grade (single weight) är tydligen att intercoolern annars kan sättas igen av de viskositetsmodifierande tillsatser som finns i de flesta Multigrade oljor. Mer i mineral än i syntetoljor. 

 

Oil and filter every 100 hours or yearly. Only use CAT SAEO oil or a single weight CF-4 oil. The latter is about impossible to find. Multi vis oils are a no no because the additives in them will clog the aftercoolers. Only use cat filters. 

 

Problem att hitta lämplig olja till CAT 3116 verkar välkänt. Shell Rotella nämns som alternativ men finns bara att tillgå i Nordamerika.  Det är inte osannolikt att Shell har samma olja i Europa men under annat varumärke. 

 

I Europa rekommenderar Shell, Rimula R3+ 30 till 3116. Se länk nedan. 

Med tanke på det något låga oljetrycket kan du kolla om samma olja finns som en 40 variant.
Ring och snacka med Shell 🙂 

 

https://www.shell.se/bensinstationer/smorjmedel-och-oljor/lubematch.html#iframe=L2JlbnNpbnN0YXRpb25lci9zbW9yam1lZGVsLW9jaC1vbGpvci9sdWJlbWF0Y2gvX2pjcl9jb250ZW50L3Bhci9pZnJhbWVkYXBwLnN0YXRpYy9pZnJhbWUtMTIwOTE5Lmh0bWwjL3NlL3N2LXNlL2VxdWlwbWVudC8zMTE2X21hcmluZV9FRnQ4UGU0SGQ

Eller svenska Agrol oljor, de har en support om du går in på deras hemsida finner du telefonnummer där.

Det är turbon man är orolig för tydligen går vevhusvent genom turbon, man är då mycket riktigt orolig för att de viskositetshöjande tillsatserna ska bygga på turbovingarna. Därav en rak 30 olja utan tillsatser.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-24 vid 09:40 skrev kossor:

Eller svenska Agrol oljor, de har en support om du går in på deras hemsida finner du telefonnummer där.

Det är turbon man är orolig för tydligen går vevhusvent genom turbon, man är då mycket riktigt orolig för att de viskositetshöjande tillsatserna ska bygga på turbovingarna. Därav en rak 30 olja utan tillsatser.

Kontaktade dom och fick detta till svar :

 

Hej , Agrol Mega Truck 15W-40 uppfyller och överträffar Cat kraven, för priser hänvisar jag till våra återförsäljare Lantmännen Maskin, Swecon Anläggningsmaskiner eller Granngården

 

Med vänlig hälsning

Yngve Lindh

Regionansvarig Norr

Agrol Lubricants

 

Vad säger man svårt att få raka svar på 3116

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev tugge:

Kontaktade dom och fick detta till svar :

 

Hej , Agrol Mega Truck 15W-40 uppfyller och överträffar Cat kraven, för priser hänvisar jag till våra återförsäljare Lantmännen Maskin, Swecon Anläggningsmaskiner eller Granngården

 

Med vänlig hälsning

Yngve Lindh

Regionansvarig Norr

Agrol Lubricants

 

Vad säger man svårt att få raka svar på 3116

 

Ringde du talade med dem eller mailade du? Har personligen kontaktat agrol, motorn satt under utredning. Du kommer få svar från dem inom kort.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Mailade och skrev lite kortfattat om vad som skrivits här. 

Ännu mer kortfattat att:

caterpillar rekommenderar 15w40 i manualen men  på annat ställe säger dom att endas rak 30/40olja ska användas. 

Fick då det svar som jag kopierat o klistrat in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@tugge Jag tror att rekommendationen om 15W 40 ändrats till 30 alt 40 rak olja efter det att Cat upptäckt problemen med igensättning av turbo och intercooler. Dokumentet där detta problem nämns är från 2010 vill jag minnas. Det du fotat av tror jag är äldre. Shell verkar ha koll på den ändrade rekommendationen. Tveksam till att Agrol har en rak olja som uppfyller kraven, denna olja är ganska speciell. Det går att göra en syntetisk 25W 40 utan dessa oönskade viskositetsförbättrare, men knappast en 15W 40.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev guestsson:

@tugge Jag tror att rekommendationen om 15W 40 ändrats till 30 alt 40 rak olja efter det att Cat upptäckt problemen med igensättning av turbo och intercooler. Dokumentet där detta problem nämns är från 2010 vill jag minnas. Det du fotat av tror jag är äldre. Shell verkar ha koll på den ändrade rekommendationen. Tveksam till att Agrol har en rak olja som uppfyller kraven, denna olja är ganska speciell. Det går att göra en syntetisk 25W 40 utan dessa oönskade viskositetsförbättrare, men knappast en 15W 40.

Det stämmer manualen är utgiven 1995

Kommer nog köra på den raka 40 varianten. Kör sällan när det är kallt och i motorutrymmet blir det riktigt varmt när 2st 3116 flåsar på. 

Förlåt till ts om det blev lite OT men kom iaf fram till att jag inte kan köpa min olja på BILTEMA. 

Annars har jag kört det mesta på biltemaolja och aldrig haft några problem med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev tugge:

Det stämmer manualen är utgiven 1995

Kommer nog köra på den raka 40 varianten. Kör sällan när det är kallt och i motorutrymmet blir det riktigt varmt när 2st 3116 flåsar på. 

Förlåt till ts om det blev lite OT men kom iaf fram till att jag inte kan köpa min olja på BILTEMA. 

Annars har jag kört det mesta på biltemaolja och aldrig haft några problem med det. 

Tänk på att låta motorn och oljan bli varm innan du varvar. När oljan är för högviskös blir den extremt tunnflytande av sin inre friktion i kontaktytorna med för lågt kappavärde till följd och det ger upphov till slitage/risk för ihopskärning. Oljan är funktionsduglig i arbetstemperatur. Pest eller kolera mao att inte kunna ha multigrade. 

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-25 vid 16:31 skrev kossor:

Ringde du talade med dem eller mailade du? Har personligen kontaktat agrol, motorn satt under utredning. Du kommer få svar från dem inom kort.

Kanske var det för att du ringde som dom kontaktade mig med en rättelse.

"

Hej, jag måste göra en rättelse, har hittat Cats rekommendationer till Cat 3116 marin motor med MUI

och vilka motorer som är utrustade med den enligt tillverknings nummer  (se service meddelandet nedan),

om din motor har MUI ska du ha en rak SAE 30 olja som uppfyller API CF-4

Agrol Motorolja SAE 30 Uppfyller CF-4

 

Ber om ursäkt, blev upplyst om just den här motorn i efterhand

Med vänlig hälsning

Yngve"

 

Men vad är MUI. 

👍🏻👌

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar på min egen fråga 

 

MUI=Mechanical Unit Injection

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Caribic410:

Tänk på att låta motorn och oljan bli varm innan du varvar. När oljan är för högviskös blir den extremt tunnflytande av sin inre friktion i kontaktytorna med för lågt kappavärde till följd och det ger upphov till slitage/risk för ihopskärning. Oljan är funktionsduglig i arbetstemperatur. Pest eller kolera mao att inte kunna ha multigrade. 

Är det mer passande med en 30olja än en 40

Min tanke var att jag nyttjar ju endast båten på sommaren, vattnet håller ju en temp på 21-24c oftast, så kallare blir det sällan i motorutrymmet, dock blir det betydligt varmare när man kör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på 40 tycker jag. Du efterlyste ju en lite tjockare olja, men låt dem  som @Caribic410 påpekat, gå varma innan du drar på. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit återförsäljare för oljor, industri och mobilt. Hörde ofta: Jag har hört att eran olja är samma som biltemas olja, bara olika dunkar, de görs väl i samma fabrik? 

 

Ja oljor gör ibland i samma fabrik, men på olika recept, de billigare oljorna görs oftast på väldigt gamla recept och uppfyller precis kraven. Medans de dyrare avancerade tillverkarna bedriver utveckling och tar fram nya recept som är betydligt bättre än de 20 år gamla recepten som man säljer åt andra. 

 

Så ja billiga oljor uppfyller kraven, dyrare är bättre, betydligt. Den som tror annat nej. Men det ska också tilläggas att olja på en bilfirma eller hos penta har fruktansvärda påslag, så de är omotiverat dyra, och bara för Jula säljer Mobil så är det inte bra olja, det är ofta ett väldigt gammalt recept=modell, kolla beteckningen och googla. 

 

Jag tänker så här

Bil för normalt bruk:hur ofta får man renovera en bilmotor, aldrig. Bilen skrotas pga andra anledningar, så jag häller i billig olja. 

 

Traktor och maskin: min traktor röjer snö och lyfter lite saker, rasar den ställer jag den på gården och byter lite delar kostar inte mycket, inget krångel.Så jag häller i billig olja

 

Båt: motorerna lever hårt liv nära fullgas och rasar något blir det dyrt säsongen blir förstörd och det är mycket krångel, dessutom blir motorerna ofta utslitna i båtar tillskillnad från bilar, och behöver renoveras. Så jag häller i så bra jag kan hitta i mina volvodieslar. Fuchs Titan truck plus. 

 

 

Redigerad av joelfrodin
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev joelfrodin:

Jag har varit återförsäljare för oljor, industri och mobilt. Hörde ofta: Jag har hört att eran olja är samma som biltemas olja, bara olika dunkar, de görs väl i samma fabrik? 

 

Ja oljor gör ibland i samma fabrik, men på olika recept, de billigare oljorna görs oftast på väldigt gamla recept och uppfyller precis kraven. Medans de dyrare avancerade tillverkarna bedriver utveckling och tar fram nya recept som är betydligt bättre än de 20 år gamla recepten som man säljer åt andra. 

 

Så ja billiga oljor uppfyller kraven, dyrare är bättre, betydligt. Den som tror annat nej. Men det ska också tilläggas att olja på en bilfirma eller hos penta har fruktansvärda påslag, så de är omotiverat dyra, och bara för Jula säljer Mobil så är det inte bra olja, det är ofta ett väldigt gammalt recept=modell, kolla beteckningen och googla. 

 

Jag tänker så här

Bil för normalt bruk:hur ofta får man renovera en bilmotor, aldrig. Bilen skrotas pga andra anledningar, så jag häller i billig olja. 

 

Traktor och maskin: min traktor röjer snö och lyfter lite saker, rasar den ställer jag den på gården och byter lite delar kostar inte mycket, inget krångel.Så jag häller i billig olja

 

Båt: motorerna lever hårt liv nära fullgas och rasar något blir det dyrt säsongen blir förstörd och det är mycket krångel, dessutom blir motorerna ofta utslitna i båtar tillskillnad från bilar, och behöver renoveras. Så jag häller i så bra jag kan hitta i mina volvodieslar. Fuchs Titan truck plus. 

 

 

Mycket bra beskrivet, kul att någon mer här tänker till och har kunskap. 👍😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

joelfrodin:s tankar kan jag absolut sympatisera med.

Fundera lite på vad som är viktigt och välj produkt efter detta.

Detta gäller för övrigt inte bara olja.

 

I segelbåten kör jag med "billig" olja. Motorn pluttrar på utan större belastning.

I gamla bilen samma sak.

I nya bilen, en VW, ställs särskilda krav på oljan så då blir det "rätt" olja.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...