Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
williamsparon

Målade om pulpeten med gelcoat, våtslipa?

Rekommendera Poster

Hej!

Var inne på SeaSea och bad om råd om vilken färg jag skulle använda för ommålning av pulpeten. Han rekommenderade då en gelcoatfärg som jag glatt målade på. Jag märker nu att den är lite kladdig och efter lite googlande verkar det som att jag skulle kört med topcoat istället då den har lite paraffin i sig. 

Så, vad gör jag nu? Ska jag måla över med topcoat eller kan jag våtslipa ner gelcoaten för att få en slät, torr yta?

 

Lite råd skulle verkligen uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har fått smuts och fett på ytan bör det bara vara att måla på med topcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, ChristerN said:

Om du inte har fått smuts och fett på ytan bör det bara vara att måla på med topcoat. 

Tack för svar! Vad tror du om att våtslipa nuvarande yta för att få den slät och oklibbig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev williamsparon:

Tack för svar! Vad tror du om att våtslipa nuvarande yta för att få den slät och oklibbig?

Nae, att göra något o-klibbigt genom slipning..? Hur skall det gå till..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, Peter_K said:

Nae, att göra något o-klibbigt genom slipning..? Hur skall det gå till..?

Tyckte jag läste något om det men kanske inte går 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det klibbigt har du haft för lite härdare i.. eller? Gjorde själv liknande misstag för några år sedan och fick dessutom en massa flugor i färgen.. 

 

Men den stelnade till sist efter ett par veckor. Det gick att slipa men blev aldrig riktigt bra.. skulle kanske målat med topcoat.. men nu är båten borta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Dava said:

Blir det klibbigt har du haft för lite härdare i.. eller? Gjorde själv liknande misstag för några år sedan och fick dessutom en massa flugor i färgen.. 

 

Men den stelnade till sist efter ett par veckor. Det gick att slipa men blev aldrig riktigt bra.. skulle kanske målat med topcoat.. men nu är båten borta!

Körde 2% härdare och det är inte överdrivet klibbigt. Målade ute och hade en jäkla tur att inget fastnade i färgen :-). Ska provslipa med ett fint papper så får vi se. I värsta fall får jag köra lite topcoat också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall alltså ha både vax och härdare i - annars härdar det inte. Lyssna på ChristerN hur man skall göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter konstigt att de inte vet att man ska ha vax i färgen i butiken. Det var inget de sa till mig. Jag målade hela sidan (inte friborden utan typ valdäcket) av båten med samma (?) färg där klubbade det inte (dagen efter). Först andra gången när jag målade delar av ruffen blev det klibb. Det är möjligt att det berodde på andra saker som temperatur och luftfuktighet. Men något vax hade jag inte i någon av gångerna. Två procent hårdare lagom höftat - för lite enligt butiken.

 

Får kolla bättre här innan jag målar nästa båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Peter_K said:

Man skall alltså ha både vax och härdare i - annars härdar det inte. Lyssna på ChristerN hur man skall göra. 

Vax kör man väl bara i om man vill ha topcoat? Det hade ju varit bra att få den infon när jag var i butiken :). Hursomhelst, jag var faktiskt precis nere och testvåtslipade på ett lite undanskymt ställe. Först med 400-papper och sedan med 800. Blev faktiskt riktigt bra på relativt kort sliptid! Ska testa lite till och blir det inte bra så blir det ett lager topcoat.

 

Stort tack för alla svar. Känns väldigt kul att få hjälp och inte bli dumförklarad med sina nybörjarfrågor:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet klargörande. Det är inte vax man ska ha i utan paraffin för att gelcoat ska bli topcoat. Gelcoat utan paraffin i tar väldigt lång tid innan det blir oklibbig, oavsett mängd härdare. Sen vad skillnaden på paraffin och vax är törs jag mig inte in på. 

Om man slipar på den klibbiga ytan av gelcoat sätter man förmodligen igen ”klibbet” med slipdamm och försvårar för framtida lager ovanpå att fästa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...