Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

Sittbrunnsdränering

Rekommendera Poster

Min båt har, som de flesta segelbåtar, dräneringar i sittbrunnen. När jag låg i under vintern så skulle jag naturligtvis stänga dessa. Den ena gick bra, den andra inte alls. De sitter förskräckligt illa till bakom motorn. Senare, på land kunde jag konstatera att den som inte gick att stänga redan var stängd och antagligen har varit så under lång tid.

Så här kan man ju inte ha det och jag kollade på att flytta dem akteröver med åtkomst från akterhytten.

Eftersom båten har centercockpit och heltäckande kapell är tanken normalt hålla dessa stängda.

Dessutom, tycker jag förtvivlat illa om hål i botten så jag har börjat fundera på att plasta igen hålen och leda ner vattnet i varsin tank. Biltema har en "vattendunk" som rymmer 12 l och där man kan få ner en länspump. 

Normalt kan det på sin höjd handla om ett regn när man av någon anledning inte har kapellet uppe.

Ett skyfall kan ge 8mm regn på 10 min. Högt räknat så är sittbrunnens yta 4m2 dvs 32 lit på 10 min. Det ska inte vara något problem för två pumpar som klara 30 lit/min vardera. Troligen räcker det med två pumpar som tar 10 lit/min vardera, finns ett flertal sådana pumpar som dessutom är väldigt smidiga.

Ev kan jag sätta in dräneringar i bänkarna som går direkt ut. Så hade jag på en annan båt och det var riktigt bra.

Tanken förses med två nivåbytare, en som startar pumpen när tanken är full till en tredjedel och en som stoppar när det är typ 2cm kvar i tanken. I botten på tanken har man några en mm hål så att lite vatten får båtens ordinarie länspump ta hand om.

Den övre nivåbrytaren får även trigga ett larm.

Mitt enda bekymmer är när jag ska tvätta sittbrunn. Men vare sig spolpump eller högtryck ger mer än 10 lit/min och pumparna klarar 60 lit/min så det känns inte som ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränering eller självläns från en sittbrunn i en segelbåt bör ske med gravitation med utlopp utanför båten. Detta är en säkerhetsdetalj främst vid segling i hårt väder. En hel del vatten kan komma farande över däck och leta sig ner i en sittbrunn. Detta hände vid ett Gotland runt  då vi i vindar kring 18-23 m/s fick kraftiga duschar med vatten över oss från vågorna. När det lutar ordentligt kan även vågor ge ett vattentillskott in i en sittbrunn.

Att förlita sig på att elektriska pumpar ska hålla undan vattnet känns inte säkert.

 

Om det är möjligt bör även utloppen från en sittbrunn mynna över vattenytan.

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med er båda. Tycker också väldigt illa om hål i botten samtidigt som jag ser det som en säkerhetsåtgärd att ha självlänsar i sittbrunnen. Min egen båt har fyra sug-självlänsar och sittbrunnen under vattenlinjen. Öppnar dem bara om jag har fått mycket vatten i sittbrunnen.. i övrigt har jag nu hål så att vattnet rinner ner i kölsvinet där jag sedan kan pumpa ut det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart sittbrunnen ska ha dubbla självlänsar ut genom skrovet. 

Inget elektriskt giller! 

 

Lägg ev. slangarna i kors, och ventiler samt genomföringar ovan vattenlinjen. 

 

Varför något annat? 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ligger durken i sittbrunnen i nivå med vattenytan. I en annan båt kunde jag ha ett 3" rör rätt ut i aktern. Kändes bra. Nuvarande självlänsar sväljer 40-50 lit/min vilket inte är så mycket egentligen. Överbrytande sjö stoppas bra av vindrutan är det ändå problem så får man länsa med.

Utan el är det ändå kalkat, jag har satsat på att alltid ha tillgång till el.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev per_62:

Dränering eller självläns från en sittbrunn i en segelbåt bör ske med gravitation med utlopp utanför båten. Detta är en säkerhetsdetalj främst vid segling i hårt väder. En hel del vatten kan komma farande över däck och leta sig ner i en sittbrunn. Detta hände vid ett Gotland runt  då vi i vindar kring 18-23 m/s fick kraftiga duschar med vatten över oss från vågorna. När det lutar ordentligt kan även vågor ge ett vattentillskott in i en sittbrunn.

Att förlita sig på att elektriska pumpar ska hålla undan vattnet känns inte säkert.

 

Om det är möjligt bör även utloppen från en sittbrunn mynna över vattenytan.

 

 

 

Det är väl även så att dessa skall kopplas korsvis, bb-självläns rinner ut på sb-sidan och vice versa.

4 timmar sedan skrev Dava:

Jag håller med er båda. Tycker också väldigt illa om hål i botten samtidigt som jag ser det som en säkerhetsåtgärd att ha självlänsar i sittbrunnen. Min egen båt har fyra sug-självlänsar och sittbrunnen under vattenlinjen. Öppnar dem bara om jag har fått mycket vatten i sittbrunnen.. i övrigt har jag nu hål så att vattnet rinner ner i kölsvinet där jag sedan kan pumpa ut det!

Minns farsans gamla Vindö 28 av mahogny.

Det var väl en kräftskiva ombord, med en massa folk kring bordet, somliga var inte anorektiker. Det började skavla och rann in vatten bakvägen genom självlänsen, så man fick snabbt evakuera hela jäkla kräftskivan till en annan båt.

 

Som ni kanske vet har jag ingen segelbåt, men en hyttbåt med stort akterdäck och höga sargar runt detta. I något avseende kan det jämföras med en sittbrunn i segelbåt.

I alla fall har båtbyggarna på Orust satt in fyra bordsgenomföringar i rillan, nedsänkningen runt motorluckan, två i framkant och två akteröver, dessa är parvis på varje sida förbundna med en 2-tumslang, som leds till ytterligare bordsgenomföringar som leds ut på akterspegeln ovanför badbryggan. Ser ut att vara en praktisk och säker lösning. Saker som av misstag (i år var det legobitar) spolats ned i dessa hål, kan med litet god vilja räddas på badbryggan... ja det är ju en bisak då. Om nu detta kan tjäna som ett tips?

Däremot är båda länspumparnas bordsgenomföringar placerade under badbryggan, några få cm ovanför vattenlinjen, kan komma in vatten vid kraftig backning.

 

Hål i skrovet skall man visst undvika, så jag vet inte hur båtbyggarna tänkte (troligtvis inte alls) då de placerade avloppet för både diskhon och handfatet under vattenytan, det rinner ned dåligt och kommer upp vatten då båten går i krabb sjö. Suck.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina självlänsar sitter också under vattenlinjen och kräver fart framåt för att fungera. Någon av de första gångerna vi var ute glömde vi stänga dem medan vi var på toaletten med barnen efteråt. När vi kom tillbaka var det 5 cm vattenlager i hela båten. Kunde gått illa om vi åkt hem.

 

Tanken är att en backventil ska förhindra att vatten kommer in, men den hade tydligen hängt sig på något sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår en kompromiss. Installera grövre självlänsar en bit upp i sittbrunnen, som säkerhet vid överbrytande våg. (Om du tar upp nya hål så tänk på att flytläget ändras om sittbrunnen är vattenfylld).

 

Tips om man inte gillar hål, titta på hur fartmätaren sitter fast. Jag såg ett tillbud där den trycktes loss av motsjö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Min båt har, som de flesta segelbåtar, dräneringar i sittbrunnen. När jag låg i under vintern så skulle jag naturligtvis stänga dessa. Den ena gick bra, den andra inte alls. De sitter förskräckligt illa till bakom motorn. Senare, på land kunde jag konstatera att den som inte gick att stänga redan var stängd och antagligen har varit så under lång tid.

Så här kan man ju inte ha det och jag kollade på att flytta dem akteröver med åtkomst från akterhytten.

Eftersom båten har centercockpit och heltäckande kapell är tanken normalt hålla dessa stängda.

Dessutom, tycker jag förtvivlat illa om hål i botten så jag har börjat fundera på att plasta igen hålen och leda ner vattnet i varsin tank. Biltema har en "vattendunk" som rymmer 12 l och där man kan få ner en länspump. 

Normalt kan det på sin höjd handla om ett regn när man av någon anledning inte har kapellet uppe.

Ett skyfall kan ge 8mm regn på 10 min. Högt räknat så är sittbrunnens yta 4m2 dvs 32 lit på 10 min. Det ska inte vara något problem för två pumpar som klara 30 lit/min vardera. Troligen räcker det med två pumpar som tar 10 lit/min vardera, finns ett flertal sådana pumpar som dessutom är väldigt smidiga.

Ev kan jag sätta in dräneringar i bänkarna som går direkt ut. Så hade jag på en annan båt och det var riktigt bra.

Tanken förses med två nivåbytare, en som startar pumpen när tanken är full till en tredjedel och en som stoppar när det är typ 2cm kvar i tanken. I botten på tanken har man några en mm hål så att lite vatten får båtens ordinarie länspump ta hand om.

Den övre nivåbrytaren får även trigga ett larm.

Mitt enda bekymmer är när jag ska tvätta sittbrunn. Men vare sig spolpump eller högtryck ger mer än 10 lit/min och pumparna klarar 60 lit/min så det känns inte som ett problem.

Nä det låter inte som det är nåt problem å din plan ser ju överdimensionerad ut, så du har nog marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som byter en genomföring på 10 min med båten hängande i kranen borde väl inte va rädd för ett hål i botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Dava:

Mina självlänsar sitter också under vattenlinjen och kräver fart framåt för att fungera. Någon av de första gångerna vi var ute glömde vi stänga dem medan vi var på toaletten med barnen efteråt. När vi kom tillbaka var det 5 cm vattenlager i hela båten. Kunde gått illa om vi åkt hem.

 

Tanken är att en backventil ska förhindra att vatten kommer in, men den hade tydligen hängt sig på något sätt...

Hur har dom tänkt då?

Kan tänka mej att ev ha en surfbräda, sportjolle eller liknande med länsar som kräver framfart men inte en "bruksbåt".

Sen kan det såklart vara klurigt att få till länsar rakt ned genom durken på en del konstruktioner om själva durken ligger under vattenytans nivå, fast den typen av konstruktion känns ju synnerligen svag. Sen kan ju båtar användas på olika platser och sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Hur har dom tänkt då?

Kan tänka mej att ev ha en surfbräda, sportjolle eller liknande med länsar som kräver framfart men inte en "bruksbåt".

Sen kan det såklart vara klurigt att få till länsar rakt ned genom durken på en del konstruktioner om själva durken ligger under vattenytans nivå, fast den typen av konstruktion känns ju synnerligen svag. Sen kan ju båtar användas på olika platser och sätt.

 

Det är en sportbåt ;)

 

Men det hade inte krävts mer än 10 cm meters höjning av durken för att få den över vattenytan. Men någon måste väl ha beslutat sig för en höjd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte detta. 

Om sittbrunnen ligger i vattenlinjen så borde du ju ha problem med inrinnande vatten nu..?

 

Men - din pump-i-baljalösning borde funka bra, om du kombinerar med ett sittbrunnskapell/hamnkapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet är inte att få bort alla hål utan minska antalet.

Det sitter inte korslagda slangar men det behövs inte heller och det minskar inte antalet hål.

 

Överbrytande sjö kommer aldrig att inträffa, sittbrunnen är en del av överbygget som ligger 20-30 cm högre än däck. Ca 2 m från aktern. Förifrån skyddar även vindrutan. Överbrytande sjö har jag varit med om på andra båtar men då drev vi också båten hårt. Vi dök med stäven rätt in i kraftig sjö och det blrv ändå inte många liter i sittbrunnen.

Befintliga genomföringar har inte så mycket större kapacitet än mina pumpar. Skulle det vara riktigt illa så har jag en dränkbar, 230V pump som över 150 lit/min.

Logg/lodgivare oroar mig inte, jag har två inkl framåtseende och de tänker jag inte ta bort.

Försäkringsbolagen säger att det vanligaste (som ändå inte är vanligt) är slangar som brustit resp ventiler som folk lyckats slå sönder. 

Min bedömning är att sannolikheten för något sådant är större än att mitt tänkta system skulle fallera.

Så vad ska jag vara rädd för?

 

3 timmar sedan skrev AndW:

Du som byter en genomföring på 10 min med båten hängande i kranen borde väl inte va rädd för ett hål i botten?

Nej precis, men ibland är jag flera meter från kranen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får motorisera dina kranar och motionera dem med timer en gång i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Syftet är inte att få bort alla hål utan minska antalet.

Det sitter inte korslagda slangar men det behövs inte heller och det minskar inte antalet hål.

 

Överbrytande sjö kommer aldrig att inträffa, sittbrunnen är en del av överbygget som ligger 20-30 cm högre än däck. Ca 2 m från aktern. Förifrån skyddar även vindrutan. Överbrytande sjö har jag varit med om på andra båtar men då drev vi också båten hårt. Vi dök med stäven rätt in i kraftig sjö och det blrv ändå inte många liter i sittbrunnen.

Befintliga genomföringar har inte så mycket större kapacitet än mina pumpar. Skulle det vara riktigt illa så har jag en dränkbar, 230V pump som över 150 lit/min.

Logg/lodgivare oroar mig inte, jag har två inkl framåtseende och de tänker jag inte ta bort.

Försäkringsbolagen säger att det vanligaste (som ändå inte är vanligt) är slangar som brustit resp ventiler som folk lyckats slå sönder. 

Min bedömning är att sannolikheten för något sådant är större än att mitt tänkta system skulle fallera.

Så vad ska jag vara rädd för?

 

Nej precis, men ibland är jag flera meter från kranen ;)

Det du behöver vara rädd för, om jag tolkat rätt, är väl.

Att elsystem havererar så att du inte kan använda dina pumpar samtidigt som alternativa metoder att få ut vatten havererat samtidigt som du t.ex. fått för dej att segla medvind i så hög brytande sjö att du fyller sittbrunnen bakifrån.

Andra läckage via tex genomföingar påverkar u inte av sittbrunnens självlänssystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Om sittbrunnen ligger i vattenlinjen så borde du ju ha problem med inrinnande vatten nu..?

Några cm över vattenlinjen. Förre ägaren hade diskploppar att sätta i hålen. Men ytterligare en anledning till en pumplösning.

 

 

T96 sida.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Att elsystem havererar

Det får inte ske och jag har lagt en del energi på att det inte ska ske.

Min ordinarie länspump och dessa pumpar går på startbatteriet som är ihopkopplat med ankarspelets batteri, 190 Ah AGM.

Sen finns det en extra länspump placerad lite högre som går på båten ordinarie elsystem samt 230V pumpen som också går på ordinarie system.

Naturligtvis finns det även en kraftig handjagare.

Dessutom livflotte, VHF, försäkring och Sjöassistans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Det får inte ske och jag har lagt en del energi på att det inte ska ske.

Min ordinarie länspump och dessa pumpar går på startbatteriet som är ihopkopplat med ankarspelets batteri, 190 Ah AGM.

Sen finns det en extra länspump placerad lite högre som går på båten ordinarie elsystem samt 230V pumpen som också går på ordinarie system.

Naturligtvis finns det även en kraftig handjagare.

Dessutom livflotte, VHF, försäkring och Sjöassistans.

Risken är snarare att en liten bit med smuts (tänk - pinne, liten sten, ett löv) spärrar pumpen.

Eller att nivåvakten kärvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Risken är snarare att en liten bit med smuts (tänk - pinne, liten sten, ett löv) spärrar pumpen.

Eller att nivåvakten kärvar. 

Ok. Du har koll. Den risken bör du väl kunna "bygga bort"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Caribic410:

Ok. Du har koll. Den risken bör du väl kunna "bygga bort"

Ja då - genom att ha länsar som funkar utan pump så är problemet löst, t ex genom slangar till en bordgenomföring. Dvs, så som det är idag på den båten vi talar om.

🙂  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det får inte ske och jag har lagt en del energi på att det inte ska ske.

Kanske det här kan vara något? 1200kr på Biltema, vikt 12kg 230l Per minut.

Screenshot_20190916-170259_Chrome.jpg.73e5e8c2e535d0fa6bdc51bc9031aa78.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peka67:

Kanske det här kan vara något?

Så pessimistisk är jag inte ;)

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Risken är snarare att en liten bit med smuts (tänk - pinne, liten sten, ett löv) spärrar pumpen.

Eller att nivåvakten kärvar.

Visst, det kan ske. Men var kommer vattnet ifrån? Ett skyfall en dag när jag inte satt upp kapellet? 

Det blir inga stora mängder och eftersom tankarna får "läcka" lite till kölsvinet så försvinner vattnet. 

Det blir också en "cross-flow" ledning mellan tankarna på halva dess höjd.

Löv och pinnar brukar inte finnas i sittbrunnen.

Den typen av flottörer som jag använder hänger sig inte, inte ens en skurtrasa hindrar dem (kollat).

 

Min bedömning är att sannolikheten är större att få problem under vintern med en vanlig lösning.

Hur klarar sig alla motorbåtar med kapell?

Eller segelbåtar förr innan det blev modernt med självlänsar?

 

Jag tror det har varit så att när man började massproducera segelbåtar på 60-talet så skulle alla klara en atlantsegling och byggdes för det. Självlänsande sittbrunn var naturligtvis bekvämt eftersom de flesta segelbåtar saknad kapell. Sen har, som så ofta, ingen ifrågasatt behovet.

Min båtgrannes båt höll nästan på att sjunka, vattnet stod över durkarna. När det regnade så dräneringen i en av bänkarna blivt täppt och vattnet rann ner i stuven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ofta du tittar till båten, men om det sker varje helg så hinner det regna rätt mycket på en vecka. Visst - inte så att båten sjunker, men tillräckligt för att t ex få skador på inredningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror strejkande pumpar orsakat mera skador än trasiga bordgenomföringar.

Det är en fin tro och har inget med fakta att göra. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Vet inte hur ofta du tittar till båten,

Oftast minst varannan dag.

Jag är inte det minsta orolig för att det ska regna så mycket att det går igenom kapellet. 

Dessutom måste det regna flera hundra millimeter och det gör det sällan.

Undrar hur många styrpulpetare mm som hinner sjunka då?

3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror strejkande pumpar orsakat mera skador än trasiga bordgenomföringar.

Säkert om det handlar om läckande träbåtar. För plastbåtar är det nog snarare tvärtom.

Men pumpar är inte helt pålitliga så självklart har man ett larm för hög länsnivå.

Sen ska ju vattnet komma in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Caribic410:

- - -

Sen kan det såklart vara klurigt att få till länsar rakt ned genom durken på en del konstruktioner om själva durken ligger under vattenytans nivå, fast den typen av konstruktion känns ju synnerligen svag. Sen kan ju båtar användas på olika platser och sätt.

Segeljollar har ofta länshålen rätt ut genom botten och använder då en sådan här självläns:

bild.png.6748185007860ae921b36181c4f73d83.png

Det finns en liten klaff på bakkanten som öppnar när farten blir tillräckligt hög o då blir det ett kraftigt sug ut genom länsen. Vid stillaliggande lyfts o säkras länsen o då finns det ett tätningsgummi mellan bottenplattan o länsen.

 

En Elvström-konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...