Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Regn, rusk o storm. Dags att ta upp?

Rekommendera Poster

Det ser ut som att även denna helg blåser bort.. kanske är det dags att dra upp båten. Det känns lite trist eftersom året är långt ifrån slut.. 

 

Hur ser ni det? Planer för upptagning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår hade vi en strålande fin dag med bra vind och sol i Mälaren. 

Tyvärr slutade dagen med avmastning inför morgondagens upptagning så segelsäsongen är slut för i år för oss. 

 

Förra året tog vi en seglingsvecka i mitten av oktober och hade riktig tur med vädret, sol, bra vind och nästan ensamma, så det kan löna sig att ligga kvar i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag bor i Helsingborg och slipper ta upp båten. Seglar året runt även om vinterseglingen, december mars bara blir cirka en gång i månaden. 

Planerar en tur till ön Flakfort eller Ven nästa helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp i torsdags (12/9) ser ju bara ut att bli skitväder framöver, då kan båten lika bra vara på land. Och då hinner man ju göra lite på båten innan vinterdvalan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Regn, rusk, storm?

Nä, mera sol och lagom vind på 4-5m/s framöver och 18-19 grader nästa helg, så visst blir det flera segelturer i september. 

41CD56F8-E327-4C29-9F7E-AB2306339237.png

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höststormar är jag van vid på Västkusten, hoppas att det blir någon fin/okej helg innan torrsättning 2:de november.

Det jag funderar på är om somrarna har blivit blåsigare jämfört med för 10-20 år sedan. Känns som att gennakern inte går att använda så många ggr per säsong..

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger betydligt bättre i sjön än på land. Höststormarna verkar gå mest illa åt båtar som står på land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnen stänger 1:a november så innan dess skall den upp. Hoppas på en del segling innan dess. Ser fram emot en (förhoppningsvis) fin tur från Gullmarn till Göteborg och upp till Trollhättan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl ha tålamod någon vecka till då :)

 

Problemet är att när man jobbar är fönstret för segling rätt litet och med sådana här helger känns det skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute under lördagen, kom hem rätt sent i skymningen, kom in på båtplatsen vid tredje försöket, vinden snett akterifrån.

Lade ut några extra förtöjningar, extra fendrar. Var ute vid båten även idag, kollade läget såg bra ut, men nu blåste det betydligt mer. Det gick vita gäss inne i hamnen. Pratade med en båtgranne, en rullgenua på en båt på en annan brygga hade tydligen blåst sönder.

Såg ett tiotal båtägare som såg till sina båtar, det är en rätt stor hamn så i sammanhanget var det inte så många. En det skyltar hade blåst bort, även till synes stadiga trafikskyltar. Ett trafikljus vid  Redbergsplatsen blåste ned i min åsyn. 

När jag kom hem hade skorstenshuven på husets skorsten blåst ned och låg på gräsmattan...

Trädgårdsmöbler och soptunnor ligger på olika gräsmattor och på gatan. Dörrmattan är försvunnen.

 

Nä jag har ännu inte beställt tid för upptag, kan bli en eller två helger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj nog för att det blåser, men så farligt är det väl inte.. får kanske se till båten imorgon då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Lade ut några extra förtöjningar, extra fendrar. Var ute vid båten även idag, kollade läget såg bra ut, men nu blåste det betydligt mer. Det gick vita gäss inne i hamnen. 

 

Vita gäss i hamnen. Det låter ju helt otroligt. Vår hamn är väl skyddad, men man är ju lite orolig för hamnkapellet.. backade in båten senast så vinden kommer från fören. Det känns tryggt. Sov gott

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem från båten för en stund sedan. Det är inget fesväder ute utan i dag blåser det på riktigt.

Tidigare i dag ringde Jordfalls hamn och sade att det är högt vatten i fjorden och att den fasta bryggan (som vår båt ligger vid) snart är under vatten. När jag kom till båten hade "hamngubbarna" flyttat ner fendrarna så långt det gick innan vattnet tog emot, så att säga. Härligt med folk som känner ansvar och rycker in och hjälper till när det behövs.

Nåväl, lovart var (är) på fel sida så båten trycks mot bryggan. Men ett par timmar senare med tre linor över till grannpiren och flytt av båt några meter så ligger den lilla skutan så fint utspänd från bryggan.

Det är skönt med segelbåt som har vinschar både här och där att ta till, annars hade det blivit riktigt jobbigt.

(Lite taskig bild men den är plockad från hamnens webkamera, i mörkret).

Screenshot_20190915-235516_7717.jpg

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har några planerade turer kvar (om vädret tillåter).

Det går ju dessutom att ta semester även i september och oktober om prognosen visar att det ska bli några fina dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag förstår inte alla inlägg här då vi pratar om orkanen Dorians efterdyningar som har dragit in över Sverige i helgen. Är någon förvånad att det blåser då för inte kom det som en överraskning eftersom de har talat om det i veckan att hon kommer nu?

 

Som sagt så blir det segla av i helgen då det ska bli 19 grader och en skön vind på 4m/s. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Silverfox59:

Regn, rusk, storm?

Nä, mera sol och lagom vind på 4-5m/s framöver och 18-19 grader nästa helg, så visst blir det flera segelturer i september. 

41CD56F8-E327-4C29-9F7E-AB2306339237.png

Va e de för app? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att förstå denna praxis att kopiera föregående inlägg vid svar då det är solklart vad svaret avser. Trådarna blir onödigt långa.

På några forum finns det regler om att inte kopiera tidigare inlägg. 

 

Använder oxå Weatherpro under 3 sommarmånader, gillar forecasten för regnradarn (även om utfallet inte stämmer till 100%).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Silverfox59:

Jag förstår inte alla inlägg här då vi pratar om orkanen Dorians efterdyningar som har dragit in över Sverige i helgen. Är någon förvånad att det blåser då för inte kom det som en överraskning eftersom de har talat om det i veckan att hon kommer nu?

Ingen överraskning med blåsigt väder. Överraskningen var, i mitt fall, att vattnet steg mer än förväntat så att fendrarna inte gjorde någon nytta.  Det gick inte att sänka dem mer för då låg de bara och flöt på ytan.

Anledningen till mitt inlägg var att tråden heter just "Regn, rusk o storm. Dags att ta upp?". Nu var det iofs en blåsig fin dag i går så inte mycket regn och rusk. Storm om man ser till byarna. Dags att ta upp? Nix, inte ens i närheten. Pga av...

3 timmar sedan skrev Silverfox59:

Som sagt så blir det segla av i helgen då det ska bli 19 grader och en skön vind på 4m/s. 

Hösten kan bjuda på episkt seglarväder! 😀

 

Är det den köpta varianten av WeatherPro du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Just nu skrev McLasse:

Ingen överraskning med blåsigt väder. Överraskningen var, i mitt fall, att vattnet steg mer än förväntat så att fendrarna inte gjorde någon nytta.  Det gick inte att sänka dem mer för då låg de bara och flöt på ytan.

Anledningen till mitt inlägg var att tråden heter just "Regn, rusk o storm. Dags att ta upp?". Nu var det iofs en blåsig fin dag i går så inte mycket regn och rusk. Storm om man ser till byarna. Dags att ta upp? Nix, inte ens i närheten. Pga av...

Hösten kan bjuda på episkt seglarväder! 😀

 

Är det den köpta varianten av WeatherPro du har?

Det stämmer. Jag tror jag betalar 95kr året för den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Silverfox59:

Det stämmer. Jag tror jag betalar 95kr året för den. 

Då skall jag slå till till våren. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WeatherPro har jag kört i fler år och tycker den är riktigt bra.

Tysk ordning och reda!

Dessutom så visar den data från min NETATMO väderstation längst upp.

En app som ger en bra totalbild!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...