Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Platon

AIS

Rekommendera Poster

God fredag

Ska installera AIS transponder med separat GPS antenn i min segelbåt (glasfiberskrov). Vad tror ni, kan GPS antennen sitta i en stuv undangömd med själva AIS enheten eller behöver den ”fri sikt”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att GPS-antennen sitter innanför skrov och/eller däck på en plastbåt. Givetvis behöver du ju inte lägga den nere i kölsvinet eller med en massa "skrot" ovanför, men på skrovsidan inne i en stuv fungerar.

 

Själv har jag ingen av de tre mottagarna/antennerna externt, och just AIS-transponderns sitter på en liten aluvinkel som jag satt fast med sikaflex på skrovsidan i ett utrymme innanför pentryt, ganska högt upp. Bra är nämligen om antennen ligger horisontellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror alldeles på skulle jag säga. Har en Raymarineplotter med inbyggd antenn som inte alls funkade inomhus på Southerlyn men däremot utan problem på Bacchanten. Testa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garminplotter där jag placerat antennen upp-och-ned under skarndäck. Det har fungerat utmärkt i 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skälet till att man skaffar AIS är att man vill synas och då är väl vhf-antennen viktigast. Men om den visar fel position? Jag hittade  en öppen och lättmonterad plats vid ratten.

puck.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev breckan:

Skälet till att man skaffar AIS är att man vill synas och då är väl vhf-antennen viktigast. Men om den visar fel position? Jag hittade  en öppen och lättmonterad plats vid ratten.

puck.jpg

VHF-antennens placering är självklart viktig för att nå ut med AIS-signalerna.

GPS-antennens placering påverkar inte så att den ger positionsfel så länge den tar emot signaler så att den ger positionsinformation.

 

Det finns ingen som navigerar så blint efter AIS-positioner från andra båtar att ett par meters ev felvisning spelar någon roll. (Det kan fortfarande finnas kvalitetsbrister i GPS-positionerna även om det inte är i samma grad som den medvetna felvisning som fanns i GPS-systemets början.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...