Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Tips på trådlös router hem och på båten

Rekommendera Poster

Jag går och funderar på att byta nät hemma, från ADSL till mobilt bredband. Jag tror vi klarar oss på 200 gb/månad, vilket skulle vara ekonomiskt bra. 

Jag kommer behöva en mobil trådlös router.

Är det någon som har tips på bra, stabil router som funkar hemma, men som vi kan ta med när ve ger oss ut i båten?

Pris helst kring, eller under1500 kr.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en del som gått från ADSL till mobilt och de är inte alltid nöjda. Framförallt vissa tider kan det gå riktigt trögt, kommer jag ihåg rätt är det tex vid 19 tiden. Men det varierar beroende på var man bor. Testa med Bredbandskollen och telefonen.

Jag skulle välja bra grejer som tex Teltonika men TP-link brukar fungera bra.

De flesta brukar gå att köra på 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack!

När jag letar Router, vad ska jag titta efter? Hur känner man igen en som är bra?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har sett en del som gått från ADSL till mobilt och de är inte alltid nöjda. Framförallt vissa tider kan det gå riktigt trögt, kommer jag ihåg rätt är det tex vid 19 tiden. Men det varierar beroende på var man bor. Testa med Bredbandskollen och telefonen.

Jag skulle välja bra grejer som tex Teltonika men TP-link brukar fungera bra.

De flesta brukar gå att köra på 12V.

Jag har kollat med bredbandskollen här och kommer upp i hastigheter 10 ggr snabbare än med ADSL. Däremot tycker jag inte att jag upplever skillnaden så stor, när jag surfar via telefonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moderna telefoner fungerar ju också som routrar så om du har en sån telefon kan du ju prova så till att börja med då slipper du ju också kostnaden för ett extra SIM-kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har inte så många gb för familjen att dela på, på mitt telefonabonnemang. Men 200 gb/mån tror jag ska räcka för oss,, som inte storkonsumerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag surfar och ringer på samma abonnemang. Du kanske ska kolla vad det finns för olika abonnemangsalternativ.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-13 vid 17:17 skrev Skoter:

Ok. Jag surfar och ringer på samma abonnemang. Du kanske ska kolla vad det finns för olika abonnemangsalternativ.

Om jag förstår dig rätt använder du dig av telefonen som router och alla andra i hemmet surfar via din telefon? Det blir inte bra lösning för mig eftersom jag då måste vara hemma för att min familj vill koppla upp sig. 

Därför vill jag ha ett separat mobilt trådlöst abonnemang med den fördelen att jag kan ta med även när vi är i båten. 

Därför frågar jag igen; vilka parametrar avslöjar om routern är bra eller mindre bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte trådlöst om du kan köra trådat (ADSL). Beroende på en massa olika omständigheter kommer "throughput" att variera stort på det mobila. Stundtals kan det vara många som delar på kapaciteten.

 

I rubriken skriver du dock "båten" också, och där finns ju inget alternativ. Själv har jag en router med inbyggt 4G-modem, bara att sätta i SIM-kort i (tror jag köpte det på Kjell eller NetOnNet för dryga tusingen). Mobila bredbandet är kontantkortsbaserat, så jag betalar ett par hundra för ett halvårs surf (Telia, sommarsäsongen) och de GB man får räcker.

 

Men hemma, eftersom du redan har ADSL; behåll det tills du kan gå över på fiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Huawei  E8372 som är en router byggd i en sticka dvs man kan köra den i datorn eller vilken USB-laddare som helst. 

Man kan få upp den om det är dålig mottagning, bara att skarva med en USB kabel. Har man ingen mast att hissa upp den i så funkar ett metspö.

Den har också uttag för yttre antenn.

Brukar ha med den med datorn i fall det inte finns ett WiFi där jag är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en 4G router till landet för att få ett nätverk att koppla övervakningskameror till. Mitt val blev att ändra mitt  mobiltelefonabonnemang till fri surf samt att jag beställde ett extra simkort för surf. 638 kr/månad kostar allt men då kan jag surfa hur mycket som helst på landet och eftersom vi bara har två tv-kanaler där kör jag över nätet och har genom Comhem och Apple-tv samma kanaler hemma som på landet. Dessutom övervakning via kameror som molnlagrar händelser eller visar i realtid samt eluttag som kan slås på från mobilen.

I båten använder jag mobilen och använder internetdelning så frugan och jag kan använda våra plattor.

Hastigheten varierar en hel del på landet men som bäst har vi haft drygt 108 Mbit/s vilket är högre än vad man ska kunna ha men så ser vi också masten från köksfönstret.

Vilken router som är bra har jag ingen koll på men tror våran heter D-link dwr-953.

 

länk till test

https://inspekto.se/4g-router/

 

 

5D7CDE36-7D52-4222-B286-5494B841F743.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow 108 mbit/s är svindlande för oss. Vårt ADSL ger ca 7 gb och enl mina söner räcker det inte😳 Det mobila nätet ger ca 70-80 gb här. Mätt vid olika tillfällen över dygnet. Men det kanske ändå kommer vara sämre än ADSL vid vissa tider, vad vet jag. Är dock beredd att prova. Såg att Kjell har detta paket. Kanske värt för att göra ett första test?

https://www.kjell.com/se/sok?query=hallon+router

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid prova att gnälla på sitt ADSL. Hos mig blev det mycket bättre sen de dragit skruvarna i kopplingsskåpet.

Kolla också routern, det händer att de inte ger så bra throughput.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnällt på ADSL har jag. Dock konstateras det att teoretisk max ligger på 8gb/s, pga teleledningar och avstånd till knutpunkt mm, så jag kommer hyfsat nära ändå. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev larban:

Vårt ADSL ger ca 7 gb och enl mina söner räcker det inte😳

Vi satt i samma sits med adsl och max 8 GB samt tre spelande, youtubande och netflixande söner (med föräldrar också givetvis, fast utan spelandet).

Bandbredden var alltid på tok för trång. Det var alltid någon som laddade ner spel, tittade på video etc som sänkte nätet.

Jag köpte en smart switch (där hastigheter för varje port kan ställas). Delade ut 2 GB till varje barn och resten till det trådlösa (vi har trådar nätverk hemma). Efter det funkade allt kanon.

Felet var att när någon laddade ner ett nytt spel, tittade på video eller körde nån server eller vad det nu kunde vara så togs hela bandbredden i anspråk och resten av familjen blev utan.

 

Kort och gott: Nyckeln till framgång när det är trångt i nätet är begränsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering bara.

 

Har man inte lite olika kravspec. på en router ombord på båten jämfört med en router hemma i bostaden. Är det inte lika bra att skaffa två routrar från början.

 

Hemma

  • 230 volt
  • Strömförbrukning ointressant
  • Ev. intressant att kunna ansluta något med kabel.
  • Extern anten behövs oftast inte.

 

Båten

  • 12 volt
  • Låg strömförbrukning önskvärd.
  • Trådlös anslutning räcket.
  • Extern anten kan vara skillnaden mellan liv och död, i alla fall mellan mottagning och inte mottagning.

Sedan är det ju trist för den som ev. är hemma om någon snott med sig routern till båten...

 

Minns at jag döpte en routerlösning för båt i en annan tråd, Lintott-routern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott-lådan tror jag det var, passande för sign Lintotts förslag på låda i masten. Men jag kan ju minnas fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Lintott-lådan tror jag det var, passande för sign Lintotts förslag på låda i masten. Men jag kan ju minnas fel. 

Han kör en Huawei  E8372, därför testade jag den. 500 spänn, typ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Lintott-lådan tror jag det var, passande för sign Lintotts förslag på låda i masten. Men jag kan ju minnas fel. 

USB-modem Huawei E8372. Monterat i tät låda under spridaren (satt ovanpå först men fick ibland dålig WIFI ner i båten,spridaren skärmade av signalerna nedåt - under spridaren blev bättre). Strömförsörjs via 12V och en omvandlare 12V - USBspänning för att inte tappa spänning på väg upp i masten. En diod på 12V-ingången för att skydda mot fel polaritet. En LED kontrollampa (syns i sidan uppe till vänster i lådan) för kontroll att det kommer fram 12V spänning. Två externa antenner på gavlarna av lådan för bästa mottagning (det levereras två små antenner till modemet dessa ersattes av antennkablarna o effektivare externantenner). Räckvidd för WIFI upp på land är testad på ca 75 meter från båten.

20180422_091807_resize.jpg.b90da0ee16ad04526b1b29b6b6eb3134.jpg

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...