Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nifti

Maxi 77 eller Maxi 84

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av båda dessa och kan jämföra segelegenskaperna. Har förstått att Maxi 77 är väldigt tråkig i kryssen. Är det samma med 84an?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt lystabelen har Maxi 77 1,03  Maxi 84  1,06 Altså är maxi 84 något bätre men bägge är dåliga seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåliga seglare är att ta i, det beror ju på vad man jämför med. 84:an är en bättre seglare än 77:an och också bättre än 87:an som annars har bättre boendekomfort.

84:an ska man köpa med den höga riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 84 är ju enligt Curt Gelin den mest lyckade Maxibåten..

 

Titta på Maxi Magic annars. Till stor del samma skrov som Maxi racer som ska vara en bra seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Dava:

Maxi 84 är ju enligt Curt Gelin den mest lyckade Maxibåten...

Bara en sådan sak gör i alla fall mig orolig. Kurt Gelin brukar ju inte ha många rätt 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 skrovform är ju känd för att stampa i motsjö. De olika Maxibåtarna tycks alla ha olika skrovform så jämförelser kan vara knepigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Medoch13 said:

Enligt lystabelen har Maxi 77 1,03  Maxi 84  1,06 Altså är maxi 84 något bätre men bägge är dåliga seglare

Det säger dock inte så mycket om seglingsegenkaperna, bara farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en mast av en kille vars 84 brunnit upp. Nu hade han fått en 87:a istället som han tyckte seglade klart sämre. Tidigare hade han haft en 77:a och tyckte 84:an var ett klart lyft.

Det är en persons åsikt men många har erfarenhet av att ha haft flera Maxi. Så det är som alltid, ut på bryggorna och prata!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lystabelen säger om farten rätt.Men en båt med högt lystal säg 1,35 går väldigt bra i sjön det är den bästa båt jag har seglat jag seglade östrjömaran på 2 man Lady Hellman GT  vi gjorde 15 knop med genaker  genom Kalmar sund mit i nätten det blåste mellan 15 -20 meter Jag låg och sov min son seglade det var en mycket behandling segling .Jag skall säga att jag är fd segelmakare Royal Salis  har seglat många båtars kunder 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-13 vid 00:10 skrev Peter_K:

Bara en sådan sak gör i alla fall mig orolig. Kurt Gelin brukar ju inte ha många rätt 😁

Kunde inte ha sagt bättre själv, Peter.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...