Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Christoffer_

Vinterkonservering AQ130 - B20 motor

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Jag har precis blivit med båt.

Det är en daycrusier från 60-talet med en AQ130, b20.

 

Jag har enbart åkt med på provturen när jag köpte den för att sedan ställa in den i mitt kallgarage.

 

Hur går jag tillväga för att vinterförvara denna motorn på rätt sätt?

 

Jag är med så långt att jag måste få in en glykol blandning i motorn.

 

Jag tar en balja med glykol och vatten som jag mäter så den klara minus 40 (säkra sidan)

Vattenslang till impellern så den får suga in detta tills den kommer ut ur avgasröret?

 

Men hur blir det om man har termostat? Ska jag köra den med en jätte balja vanligt vatten tills den är riktigt varm och sen göra detta?

 

Lite osäker och vill ogärna tabba mig här.

 

Får ursäkta för kanske en dum fråga..

 

 

Tack för svar.

 

Hälsningar

Christoffer

 

IMG_73656.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att glykolen måste gå igenom backslaget också!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du suger in glykolen med inslangen på backslaget och inte med slangen på pumpen. Har du sjövattenfilter kan du ta av locket slå i glykolen där (glöm inte att stänga sjövattenintaget)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säkraste är att tömma motorn på sjövatten innan du kör med glykolblandningen. När termostaten är stängd går glykolblandningen inte genom motorn, men om motorn är tom på vatten kommer den att fyllas innan glykolen kommer ut genom avgasutsläppet.  För att rostskydda cylindrar invändigt bör man hälla i lite olja i förgasarna innan man stänger av.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där såg väldigt fin ut, om du gör som Rollen skriver så är du på banan och sug in glykolen via backslaget som skrevs här ovan. Går åt några liter, jag brukar köra igenom ca 20-25 liter, lite större maskin än din, så 20 liter räcker. Sedan kan det vara bra att mäta fryspunkten på glykolvatten när det kommer ut ur avgasutsläppet.

 

Edit:

Att köra den varm för att sedan köra in glykol utan att tömt maskin först är dömt att misslyckas. när den kalla glykolblandningen når termostaten så stänger den och delar av motorn blir utan frostskydd.

 

Även om man anordnar så glykolen cirkulerar så den får samma drifttemp som motorn är det fortfarande risk att det blir kvar fickor med rent vatten i motorn. Så därför töm motorn först.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla bra tips!

 

Känner att jag har lite mer koll på läget nu.

Kör glykolen (som jag kan mäta av frystemp på sen) in genom backslaget.

Innan detta tömmer jag allt vatten. Känns som jag borde kunna detta men hur går jag tillväga här?

Vart sitter avtappning?

 

Slår i lite olja i förgasarna. Ska man även försöka få ut kvarvarande bensin i dem?

 

 

För övrigt ser båten ut så här.

Ska tydligen vara en Monark Crescent ritad av Harry Becker. Har dock tömt nätet på att hitta vilken model men verkar som det är något som kan vara lite hemma byggt. Man kunde tydligen köpa skrov eller dylikt för.

FBHZ39511.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Christoffer_:

Hej och tack för alla bra tips!

 

Känner att jag har lite mer koll på läget nu.

Kör glykolen (som jag kan mäta av frystemp på sen) in genom backslaget.

Innan detta tömmer jag allt vatten. Känns som jag borde kunna detta men hur går jag tillväga här?

Vart sitter avtappning?

 

Slår i lite olja i förgasarna. Ska man även försöka få ut kvarvarande bensin i dem?

 

 

För övrigt ser båten ut så här.

Ska tydligen vara en Monark Crescent ritad av Harry Becker. Har dock tömt nätet på att hitta vilken model men verkar som det är något som kan vara lite hemma byggt. Man kunde tydligen köpa skrov eller dylikt för.

FBHZ39511.jpg

Tjusig båt var rädd om den!

Avtappningarna är mässingskranar i motorblock och avgaslimpa. Öppna och peta med liten mejsel, brukar vara rost och skit som hindrar vattnet att rinna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det slangen man ser om man hissar upp drevet som man ska skruva lös om man ska suga in via backslaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ante79:

Är det slangen man ser om man hissar upp drevet som man ska skruva lös om man ska suga in via backslaget

Vad har du för motor om du har både backslag och drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där frågan blir lite oklar, backslag och drev? Antingen det ena eller andra, såvida vi inte pratar om rejäla muskelmaskiner.

Vad är det för motor du pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Ante79:

Sorry, jag som är okunnig. Har en aq130 och ett 280 drev.

Ang slangen du talar om så både ja och nej. Slangen som du ser mellan drev och sköld när du hissar upp drevet är bökig att lossa.

Men på slangens andra sida på skölden ( inne i båten) så sitter det ett rör där sugslangen till impellerpumpen är ansluten. Lossa den och skarva den slangen med en slang som räcker till en dunk med vatten. Nu kan det vara lite trångt i vissa båtmodeller, men normalt så är det lättaste sättet.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Tänkte uppdatera hur det gått med vinterkonservering samt om någon annan kanske hade samma frågor som mig.

 

Jag kopplade på en slang på backslaget (inringat grönt på bild) som i sin tur var kopplad till en dunk vanligt vatten. Körde lite kort med bara vatten för att se att allt snurrade som det skulle vilket det gjorde, lät vattnet i dunken ta slut och när motorn spottade ut det sista ur avgasröret stängde jag av.

Kanske var tio liter på sin höjd som gick igenom.

 

Jag lossade sedan tappningsskruven vid oljekylaren (grön pil) och fick väl ut 4-5 dl vatten där.

 

Jag fyllde sedan min dunk med 50% vatten 50% glykol ca. 20 liter.

Körde igenom det mesta och det kommer tydligt ut ur avgasröret. Stängde sedan av samtidigt som jag hällde lite olja i vardera förgasare.

 

Har jag gjort detta rätt anser ni?

 

Jag själv är inte riktigt med på hur glykolblandningen tar sig förbi termostaten. Men den släpper på vätska när motorn är tom på vatten oavsett om den är stängd som jag förstått det.

 

Eller ska jag göra ytterligare några åtgärder.

 

 

Hälsningar

Christoffer

IMG_736563.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror du missat något. tror du bara tömde oljekylaren.

Eller menar du att tappstället satt på blocket, jag fattar som att du öppnade tapp på oljekylaren eller avgaslimpa om man tittar på din pil.

4-5 dl är lite för hela motorn.

Skulle rekommendera att göra om proceduren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan vara mycket möjligt.

Vet inte riktigt vart jag ska tappa ur vattnet?

Finns en koppar kran på oljekylaren. Den satt inte på blocket.

 

Glömde ta bild men hittade en bild på nätet med samma kran...

$_86.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste göra om konserveringen, du har inte kört igenom motorn med glykol i o med att den inte var tömd på vatten. Dina 20 liter blåste troligtvis bara ut i avgaslimpan.

Låter du det vara så står du med all sannolikhet med en frostsprängd motor i vår. 

 

Kranen eller pluggen sitter på sidan av blocket, kommer dock inte ihåg vilken sida.

Edit: Hittade en bild, kranen syns vid oljefiltret

 

image.png.98bcc29d106029e9781b9f02b12fe67f.png

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Helt rätt. Den kranen missade jag, eller jag såg kranen men tänkte inte på att tömma där.

När jag gjorde det så kom det rent vatten, så ingen glykol. Tur att du skrev!

 

Har tömt motorn nu och körde igenom igen och nu verkar den vara full med glykol.

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...