Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Gentleman

Körde på grund båten sjönk

Recommended Posts

10 minuter sedan skrev Pilletant447:

Den ligger ju på 40 meters djup och tidigare i denna tråden har det diskuterats bärgning av erfarna bärgare och då var den summan på minst 35000:- skrev de🤔 jag vet inte ja om 3000 räcker som du nämner?

 Det är ju bärgning han frågar om. Sen är det 90% OT snillen spekulerar.

Säg gärna var det spricker. 

Förmodligen för att  dom kostar 1500kr/timme *3gubbar plus massa andra kostnader. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev tugge:

 Det är ju bärgning han frågar om. Sen är det 90% OT snillen spekulerar.

Säg gärna var det spricker. 

Förmodligen för att  dom kostar 1500kr/timme *3gubbar plus massa andra kostnader. 

 

Citering är inte min grej... jag ville få med 1m3 plastbyttetekniken också..

Jaja..

 

Lek med tanken att att båten väger 700kg på land, en volym på 1300kg är kanske rimligt. Alltså 600kg positiv i ytan tom på vatten. Nu fylld med vatten 1300kg. 1m3 räcker inte. 

Det är dock inte problemet, det är utförandet, riskerna att utföra detta på 40m är enorma. 

 

Precis som ovan skriver så är de vanligt med 1000-1500/h per dykare. Vid inspektion räcker de med två. I detta fall 3. Därtill opperatör för lyften på båten samt kapten.

 

 

Säg att TS har en båt med kran eller tillgång till lyftsäckar och den kostnaden är noll inkl kapten (sig själv) 

 

Då räcker de att hitta ett företag som vill jobba med han. Stora problem tror jag. Inget illa menat

 

Okej, kvar har vi 1000x3/h plus 600/h för opperatör. Minimum 3h debitering (orelevant).

Räkna med iaf 8h plus resa 5000 fast pris.

3600x8+5000= 33800sek. Tillkommer moms a 25%

 

 

 

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev IngemarE:

- om du syftar på mig med försäkringsbedrägeri -

Nope, inte på dig alls utan bara på känslan i många inlägg.

 

Folk som råkar ut för saker på sjön har inte sällan en ganska grumlig uppfattning av vad som hänt, vad som händer och hur allvarlig (eller inte) en situation är. Jag har varit med om båtar "som ligger i marvatten och sjunker när som helst!!!" där det bara är några liter regnvatten i kölsvinet. Samt det omvända när det klämkäckt pladdras om ditten och datten fast båten tar in 100 liter vatten i minuten. Somliga förminskar, andra förstorar, en del är rationella och de flesta mer eller mindre överstressade och i varierande grad av prestandasänkande panik eller chock (även om det kan handla om att deras båt sjunkit vid bryggan för en vecka sedan när de var på charter – sjunkande båtar är ganska traumatiska och det är väl därför nästan de flesta fascineras oerhört av vrak). Det är ovanligt att jag stöter på båtägare eller besättning som har samma syn som jag på och i en situation (men därmed inte sagt att min bild är den rätta).

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev tugge:

Säg gärna var det spricker. 

Det spricker vid att det är få luft-sportdykare som tekniskt klarar att göra sådant jobb under vatten.
De har då 10-20 minuter per dygn i dyktid. Risken för en sådan att arbeta på 40m djup är rent livsfarlig.  En annan aspekt är att om man ger kompisen en tusing för att han dyker åt dig så har du arbetsgivaransvar dvs. händer det något så faller ansvaret på dig. Det är för att komma runt dessa faktorer som yrkesdykare, likt ovan i tråden, kostar så mycket att anlita, de gör jobbet rätt utan att omkomma och det medför kostnader.

  • Like 4
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS trollar givetvis. Ingen bärgar en gammal Selco 18 på 40 meters djup såvida den inte mot förmodan har ett märkligt affektionsvärde. No way. Köper inte tråden för fem öre såvida det inte tillkommer ett jäkligt bra förtydligande från TS kring hela den här storyn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

TS trollar givetvis. Ingen bärgar en gammal Selco 18 på 40 meters djup såvida den inte mot förmodan har ett märkligt affektionsvärde. No way. Köper inte tråden för fem öre såvida det inte tillkommer ett jäkligt bra förtydligande från TS kring hela den här storyn.

Vem vet. TS kanske bara läste om olyckan i tidningen, skapade ett inlägg och sitter nu äter popcorn och följer diskussionen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev BSven:

Det spricker vid att det är få luft-sportdykare som tekniskt klarar att göra sådant jobb under vatten.
De har då 10-20 minuter per dygn i dyktid. Risken för en sådan att arbeta på 40m djup är rent livsfarlig.  En annan aspekt är att om man ger kompisen en tusing för att han dyker åt dig så har du arbetsgivaransvar dvs. händer det något så faller ansvaret på dig. Det är för att komma runt dessa faktorer som yrkesdykare, likt ovan i tråden, kostar så mycket att anlita, de gör jobbet rätt utan att omkomma och det medför kostnader.

Nu säger ts att han har en dykare då får man anta att han har en professionell dykare. Allt annat är ju bara spekulationer. 

Sen om han gör det för nöjet skull och tar självkostnadspris a 3000kr gör ju inte ts ansvarig. 

Dom kanske är vänner och dykaren är god  för dyk på 100meter  och gör 200dyk/år.

 

Ser inga problem med ett blöjdyk på 40 meter då. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

 

 

Lek med tanken att att båten väger 700kg på land, en volym på 1300kg är kanske rimligt. Alltså 600kg positiv i ytan tom på vatten. Nu fylld med vatten 1300kg. 1m3 räcker inte. 

Det är dock inte problemet, det är utförandet, riskerna att utföra detta på 40m är enorma. 

 

Hur Ska båten helt plötsligt väga 1300kg

 I min värld blir det lättare att lyfta under vattnet.. 

Vattnet i båten utgör ju ingen extra tyngd innan man kommer upp över ytan 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev tugge:

Hur Ska båten helt plötsligt väga 1300kg

 I min värld blir det lättare att lyfta under vattnet.. 

Vattnet i båten utgör ju ingen extra tyngd innan man kommer upp över ytan 

 

Helt rätt. Vattnet i båten utgör ingen extra tyngd så länge det inte handlar om det sista lyftet över ytan.

Dessutom kan man räkna bort den tyngd vattnet tycker på båten enligt Arkimedes princip. Totalt sett handlar det om ett lyft på kanske 500-600 kg borde fungera bra med tugges metod och båten fäst i knaparna.

 

Håller tyvärr med om att det är djupet som är problemet och det faktum att ta inte vet exakt var båten finns eftersom den kan ha förts långa sträckor med strömmarna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev tugge:

Nu säger ts att han har en dykare då får man anta att han har en professionell dykare. Allt annat är ju bara spekulationer.

Tycker även detta antagande är en rejält frisk spekulation 😉

För om dykaren var professionell skulle h*n knappast åtaga sig att dyka ensam ner till 40m för att dessutom jobba därnere.

Och när det gäller ansvarsfrågan kommer - oavsett kompisskap - TS vara uppdragsgivare och dyket inte vara ett nöjesdyk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Tycker även detta antagande är en rejält frisk spekulation 😉

För om dykaren var professionell skulle h*n knappast åtaga sig att dyka ensam ner till 40m för att dessutom jobba därnere.

Och när det gäller ansvarsfrågan kommer - oavsett kompisskap - TS vara uppdragsgivare och dyket inte vara ett nöjesdyk.

 

9 timmar sedan skrev Dava:

 

Helt rätt. Vattnet i båten utgör ingen extra tyngd så länge det inte handlar om det sista lyftet över ytan.

Dessutom kan man räkna bort den tyngd vattnet tycker på båten enligt Arkimedes princip. Totalt sett handlar det om ett lyft på kanske 500-600 kg borde fungera bra med tugges metod och båten fäst i knaparna.

 

Håller tyvärr med om att det är djupet som är problemet och det faktum att ta inte vet exakt var båten finns eftersom den kan ha förts långa sträckor med strömmarna.

 

13 timmar sedan skrev tugge:

Hur Ska båten helt plötsligt väga 1300kg

 I min värld blir det lättare att lyfta under vattnet.. 

Vattnet i båten utgör ju ingen extra tyngd innan man kommer upp över ytan 

Vad jag tycker är märkligt att denna diskussion, till skillnad från båten, fortfarande flyter.... nåja diskussionen ligger väl närmast i marvattnet.

Jag avnotifierar mig i alla fall från denna diskussionstråd nu, hejdå!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-17 vid 06:53 skrev firefish:

Eller så var det inte bränslestopp utan ett stopp orsakat av vatten i maskinrummet. 

 

Många här insinuerar försäkringsbedrägeri. Vem sänker sin båt med flit för att sedan bada i en timme? Ett klart osäkert upplägg. 

Särskilt som ST verkar kunna acceptera en lägre ersättning från försäkringsbolaget mot att får bärga båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Vad jag tycker är märkligt att denna diskussion, till skillnad från båten, fortfarande flyter.... nåja diskussionen ligger väl närmast i marvattnet.

Jag avnotifierar mig i alla fall från denna diskussionstråd nu, hejdå!

När Georg ger upp på en tråd vet man att den sannolikt är dödare än dödast.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev firefish:

När Georg ger upp på en tråd vet man att den sannolikt är dödare än dödast.

Vem vet? Om båten dyker upp ovanför ytan så gör nog Georg det med :-)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Dava:

 

Helt rätt. Vattnet i båten utgör ingen extra tyngd så länge det inte handlar om det sista lyftet över ytan.

Dessutom kan man räkna bort den tyngd vattnet tycker på båten enligt Arkimedes princip. Totalt sett handlar det om ett lyft på kanske 500-600 kg borde fungera bra med tugges metod och båten fäst i knaparna.

 

Håller tyvärr med om att det är djupet som är problemet och det faktum att ta inte vet exakt var båten finns eftersom den kan ha förts långa sträckor med strömmarna.

1300L vatten som ligger i båten nu när den är på botten väger 1300kg. Dock gjorde jag en tankevurpa. Självklart måste flytkraften räknas bort! 

 

Kan tillägga att du utan bekymmer får 60min+ per dag på 40m

 

Men tycker som längre upp i tråden, sänk tråden också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

1300L vatten som ligger i båten nu när den är på botten väger 1300kg. Dock gjorde jag en tankevurpa. Självklart måste flytkraften räknas bort! 

 

Kan tillägga att du utan bekymmer får 60min+ per dag på 40m

 

Men tycker som längre upp i tråden, sänk tråden också. 

Men då slutar vi väl helt enkelt att skriva mera! 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Mackey:

Men då slutar vi väl helt enkelt att skriva mera! 😁

😂 menar du att dom 1300L vatten som finns i båten har en nedåtdragande kraft om 1300kg trots att den ligger i vatten?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om båten väger 700 kg på land så väger den max 700 kg under vatten. Lite mindre pga båtens byggnadsmaterial. En plastbåt väger kanske 600kg under vattnet, troligen mindre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-17 vid 20:38 skrev Gbgdykarn:

Det är dock inte problemet, det är utförandet, riskerna att utföra detta på 40m är enorma. 

 

20 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

Kan tillägga att du utan bekymmer får 60min+ per dag på 40m

Är det både livsfarligt och bekymmersfritt på samma gång?

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev BSven:

 

Är det både livsfarligt och bekymmersfritt på samma gång?

Skillnad på bärgning kontra dyktid som är möjlig att få.

 

Bärgningen innebär stora risker, 60min+ under en dag på 40m är inget konstigt.

 

Ang vattnet, ja vatten väger, testa med en hink

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl när båten börjar närma sig ytan som vattnet börjar visa tyngd inte när den är på 40 meters djup då är det väl trycket som avgör eller? 

Edited by Pilletant447

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

Skillnad på bärgning kontra dyktid som är möjlig att få.

 

Bärgningen innebär stora risker, 60min+ under en dag på 40m är inget konstigt.

 

Ang vattnet, ja vatten väger, testa med en hink

Du borde prova. Ha en 10l hink med vatten. Sätt fast/häng den på ex en fiskevåg. Lyft upp.. icke helt förvånande bör den väga ca 10kg då.

Fortsätt så men bär bort den och stoppa ner hinken i vatten.. vad visar vågen? 😂😂😂😂

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Det är väl när båten börjar närma sig ytan som vattnet börjar visa tyngd inte när den är på 40 meters djup då är det väl trycket som avgör eller? 

"Börjar närma sig ytan" du tänker på ev densitetskillnad på grund av temperaturen på botten.?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara den mängd vatten i hinken som är över vattenytan väger.

Tex, en hink med 10 liter vatten väger 11 kg på land om hinken i sig själv väger ett kg.

Under vatten är vikten kanske 0,8 kg. Är halva hinken ovanför vattnet så blir vikten ca 5,9kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Bara den mängd vatten i hinken som är över vattenytan väger.

Tex, en hink med 10 liter vatten väger 11 kg på land om hinken i sig själv väger ett kg.

Under vatten är vikten kanske 0,8 kg. Är halva hinken ovanför vattnet så blir vikten ca 5,9kg.

Och om hinken är halvfull (eller halvtom) beror allt på huruvida man är optimist eller pessimist.

Edited by RBack
  • Haha 4
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Caribic410:

"Börjar närma sig ytan" du tänker på ev densitetskillnad på grund av temperaturen på botten.?

Nja tänkte väl mer på att båten blir tyngre eftersom den är fylld med vatten när den är ovan för ytan än om den är under  eller börjar närma sig, t.ex. en hink med vatten blir ju tung på land men väldigt lätt när den trycks ned under ytan för att sedan flyta upp. Ingen expert på just vatten. Men du kanske kan förklara lite närmare när det gäller temperaturen på botten och densitetsskillnad? För det har jag ingen aning om, om jag ska vara ärlig:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man fått upp båten till ytan så blir resterande bärgning betydligt enklare när man kan bogsera till en lämplig kran och/eller börja länsa.

Det finns olika skikt i vatnet med olika densitet tex pga olika salthalt. Detta gör att ubåtar kan gömma sig vad jag förstår.

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

Nja tänkte väl mer på att båten blir tyngre eftersom den är fylld med vatten när den är ovan för ytan än om den är under  eller börjar närma sig, t.ex. en hink med vatten blir ju tung på land men väldigt lätt när den trycks ned under ytan för att sedan flyta upp. Ingen expert på just vatten. Men du kanske kan förklara lite närmare när det gäller temperaturen på botten och densitetsskillnad? För det har jag ingen aning om, om jag ska vara ärlig:)

Aaa de skulle jag väl kunna men jag avstår. skillnade är ändå marginell.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy