Jump to content
Sunday 15 December 2019
Gentleman

Körde på grund båten sjönk

Recommended Posts

Hejsan är så att vi körde grund..kollade motorn klara sig ganska bra kollade skrovet inget vatten kom på ca 30min på väg till båt klubben fick vi soppa torsk..Efter ca 1timme så sjönk båten nu ligger den på 40m djup..har en som kan dyka ner till båten men hur ska jag få upp den ur vattnet? På lättaste sättet 

beror kanske på hur stort hålet i skrovet är.

annars kan man ju kanske spänna upp den en centimeter mellan 2 andra båtar och länsa den..det har jag gjort och då var den nära land så vi fick ström till den dränkbara pumpen..går ju också att göra med en 12voltspump men tar nog en bra stund då.

trist att ni råkade ut för en sån sak...beklagar

Vet ni exakt (bojad?) var båten ligger eller måste han som kan dyka ner till båten, leta efter den?

Skulle va bra och hitta den innan man skickar ut dykaren för han tar runt 3000 beror på hur länge han får leta 

En tjock plånbok är nog ett måste i sådana fall. 40 meter!!! Jag säger Hmm Lyft: säckar/ballonger eller selar och lyftkran på båt är nog det enda om du vill kunna se henne igen tyvärr. Finns företag som sysslar enbart med detta. Nu har du ju en egen dykare och så hen kanske kan få in selar med lyftsäckar etc så du kan få upp den till ytan och sedan kanske dra den in till land men det är nog inte billigare än att låta erfarna bärgare fixa det hela.

Trist att råka ut för detta men det händer de flesta:(. Hoppas det löser sig utan att vara nedlåtande👍

Edited by Pilletant447

1 timme sedan skrev Zaphir:

beror kanske på hur stort hålet i skrovet är.

annars kan man ju kanske spänna upp den en centimeter mellan 2 andra båtar och länsa den..det har jag gjort och då var den nära land så vi fick ström till den dränkbara pumpen..går ju också att göra med en 12voltspump men tar nog en bra stund då.

trist att ni råkade ut för en sån sak...beklagar

Den ligger ju på 40 meters djup så först måste han ju få upp den innan han kan göra det där:rolleyes:, fint tips annars👍

Edited by Pilletant447

Oj, vilken mardröm med sjunkande båt! Blev du upplockad av en annan båt eller blev det en simtur till land?
Båten kan ha drivit iväg något från platsen där den sjönk och det är mörkt på 40 m djup så det kan ta en stund innan dykaren hittar båten.
Ett bra ekolod som visar bottenstrukturen kanske även kan vara till hjälp för att hitta båten.
Är tanken att lyfta med lyftsäckar?

Har du haft kontakt med försäkringsbolaget och hört deras åsikt om att bärga båten?
Tyvärr lär det kosta en slant att bärga och det kan kosta mer om det tar extra tid vid bärgningen. Men det kanske det är värt att hämta upp båten?

Jaa ett projekt Blir det ger det ett försök och hitta båten hittar vi den inte får den ligga kvar där tänker inte betala flera tusen för och få upp den. Inte värt dom pengarna. Försäkringen täcker båten men dom vill inte hjälpa till och bärga upp den.🙁  har två båtar så hittar vi inte lyftsäckar får det bli vinsch från båda båtarna och försöka 

• Like 1

20 minuter sedan skrev Pilletant447:

Den ligger ju på 40 meters djup så först måste han ju få upp den innan han kan göra det där:rolleyes:, fint tips annars👍

ja dem där biten på 40 meter läste jag :) 

det blir till att dragga upp den ;) 

Hur mycket tid hade ni att fixa innan båten försvann? Märkte ni inte att hon tog in vatten?

Hade det varit smart att fästa en boj i ankalinan för att ha något att följa för att hitta den om det händer igen? Känns ju ändå rätt skönt att vårt vatten inte är mer än 10 meter djupt.

Sjöräddningen kom och plocka upp oss låg ca 20min i vattnet båten är värderad till 50k men har ju renoverat båten men glömde höja värdet hos försäkrings bolaget 🙁  Jaa ibland har man otur 

Börja med att dykaren får försöka hitta och boja båten.
Jag antar att det är en "vanlig" sportdykare med luft?

Edit: Om båten är värd 50 tusen så är det väl värt några tusen att få upp den? 

Edited by BSven

vi körde på grund kollade ca 30min efter inge vatten i båten alls tiltade upp motorn kollade propellern var ganska trasig så trodde ju bara att motorn tagit i stenen då det inte var vatten i båten kör vidare soppa torsk sitter 1timme märker inte att det har läckt i  någe vatten i båten sen gick allt väldigt fort innan den låg  på botten därför vill jag och så ha upp båten och se va som hänt för det borde ju ha läckt in vatten på 30min efter grundkörningen..

Ett modernt ekolod med sidescan är nog ganska bra att ha för att lokalisera båten, sen två dykare om ni ska ner på 40 meter, det blir kort bottentid om dom dyker på luft. Helst skulle du ha dykare som använder trimix för att inte få stressigt vid båten. Ett alternativ är att gå in på forumet på dykarna.nu och kolla om det finns några tekniska dykare som vill öva skills med lyftsäckar, dom kanske dessutom har all utrustning som behövs. 

Lycka till /B

• Like 2

Du skriver att försäkringen täcker båten. 

Tänker du avstå från ersättningen eller hur är planen?

För så fort du har fått ut pengarna från försäkringsbolaget så tillhör ju båten dom.

Jag håller på och pratar med försäkring dom ska ha rapporten av sjöräddning och polis innan allt är klart med dom. Så 100%är det ju inte att dom ersätterbåten..men dom borde ju göra det vad har man annars försäkring till 😛 så jag antar ju att dom ersätter båten. Men får mera svar imorgon om den då ska ju jag fråga om jag bärgar båten själv så behöver ju dom inte ersätta hela summan för vill ju ha kvar båten 

Men vad uppskattar du värdet på båten till? Det vill säga värdet precis innan grundstötningen.

Om reparationskostnaderna överstiger 50-60% av båtens värde så kommer de att lösa in den ändå. 

Vore ju lite tröttsamt att bärga båten, för att försäkringsbolaget ska kunna konstatera att den ska lösas in :)

Dykning på så stora djup kräver en erfaren dykare. Vad kan bottentiden vara för en dykare på 40 m djup? Kan det bli så mycket mer än ca 10-15 minuter? I så fall gäller det att båten är lokaliserad samt att dykaren hittar den snabbt och det går smidigt att fästa linor eller lyftsäckar  i båten. Finns det bra stadiga ställen att fästa linor i båten som tål båtlyftet? Samt tänk på att det nästan alltid finns en "strulfaktor" att ta hänsyn till vilket kan göra att dykjobbet tar längre tid än vad man tror från början.

Edited by per_62

Jaa bärga den så löser dom in den iallafall hade ju varit underbart😂😂.Nää men hoppas ju på att få ha kvar bara båten laga den själv.. och att försäkring bara löser in motorn..så får se va dom säger imorgon kanske inte äns är värt och dra upp den efter man prata med dom.

Hade soppatorsken något att göra med grundstötningen, eller var det bara två helt olika grejer som hände samtidigt?

En liten fundering från en ovetande sneseglare som mig, men hur ar det med miljö biten om man råkar ut för att båten sjunker? Är man skyldig att upp den för att ta hand om ev bränsle/olja, eller är det helt ok att låta den ligga kvar på botten. 

Först, välkommen till forumet.

Några saker förstår jag inte riktigt:

- FB har tydligen redan sin bild klar i och med att de sagt att de inte kommer bidraga till att bärga båten. Det är ju detsamma som att de redan anser det vara totalhaveri, dvs inlösen. Du har dock egna idéer här om vad de skall ersätta.

Skall du få ut något från FB så brukar de förbehålla sig att bestämma vad som gäller, så den biten måste vara solklar innan du går vidare med några bärgningsidéer. Som redan nämnts kan du inte både fortsätta äga båten och begära ersättning utan tydlig överenskommelse.

- Du skriver att en lösning kan vara att försäkringen täcker motorn och sedan vill du fixa resten av båten själv.  Avstår du alltså frivilligt ersättning för allt annat, en post som lätt kan bli kostsam ?  En begagnad motor får du ju f.ö. inte mycket för. 

- Du körde vidare i en hel timme med en propeller som var "ganska trasig". Hur var det möjligt, gick det ens ?

Jag inser att du kanske var väldigt fäst vid båten och därför kan vilja ha upp den alldeles oavsett. Men en båt går att ersätta, och det du får upp kommer inte se ut som när den sjönk.

Eller är det något ytterligare av vikt som vi (ännu) inte fått veta ?

• Like 4

Vad man själv anser att båten är värd, betyder ju inte så mycket om försäkringsbolaget inte håller med.

Man får inte per definition det värde som man själv angett i försäkringsbrevet.

För egen del hade jag inte velat ha en båt som sjunkit. Allt går att laga i teorin, men elfel och dyl brukar komma krypande efterhand och då är står man själv och betalar. Dessutom finns oftast trä i konstruktionen som blir blött och ruttnar.

IngemarE tycker jag tänker helt rätt. Red ut allt med bolaget innan du gör nåt mer och det ni inte kommit överens om finns inte...

• Like 5

3 timmar sedan skrev perraiskogen:

En liten fundering från en ovetande sneseglare som mig, men hur ar det med miljö biten om man råkar ut för att båten sjunker? Är man skyldig att upp den för att ta hand om ev bränsle/olja, eller är det helt ok att låta den ligga kvar på botten. 

Mycket intressant fråga nu när Sverige anslutit sig till vrakkonventionen. 

Det enda som är solklart är att det inte är upp till ägaren (eller dess försäkringsbolag) att bestämma om vraket ska bärgas eller inte. 

Sjöfartsverket svarar för frågan om vraket innebär fara för sjöfarten. 

Kustbevakningen ansvarar för miljöskyddet på statligt vatten.

Räddningstjänsten svarar för miljöskyddet på kommunalt vatten. 

Länstyrelsen kan ha synpunkter om vraket ligger i naturskyddsområde. 

Försvarsmakten ligger på medhörning och kan ha vetorätt om det finns fasta installationer på botten eller vraket ligger inom skyddsområde. 

Markägaren/fiskerättsinnehavaren för klagan till Länsstyrelse och kommun alternativt civilrättsligt? (Killgissar här) 

Vem som i slutändan fattar det slutgiltiga beslutet är för mig lite oklart. 

Sjöfartsverket? 

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/11/sverige-tilltrader-vrakkonventionen/ 

Viss media verkar ha tolkat lagen som att det enbart skulle gälla fartyg över 300 brutto. Men så står det ju inte? 

300 brutto gäller den obligatoriska ansvarsförsäkringen. 

För mindre fartyg står det ägaren fritt att betala bärgningen ur egen ficka om så beslutas. 

Har jag fattat rätt? 

Båtar som sjunker på exempelvis 40 meter djupt vatten, sjunker sällan rakt ned, beroende på hur båten låg i vattnet när den gick ned kan den har glidit iväg ganska långt från den GPS märkta platsen innan den når botten. Jämför med en triangel och Pythagoras sats. Gör ett experiment med en enkel leksaksbåt i ett badkar, eller hellre på 1-2 meter djupt vatten, fyll förskeppet med vatten och se åt vilket håll leksaksbåten tar vägen innan den når botten så förstår du vad jag menar.

Jag har slötittat på diverse program på Discovery Channel, bland annat sådan om vrakletning och bärgning av såväl små som stora båtar/fartyg. Även om man haft exakta uppgifter om var moderna fartyg gått ned sig är det inte självklart lätt att finna dem. Strömmar i vattenytan och andra strömmar längre ned kan dra med sig båten långt från platsen där du lämnade den. Svåra siktförhållanden, oren botten med klippblock etc. kan även det försvåra.

Som redan nämnts så kommer en dykning med lokalisering att kosta en hel del, bärgning med hyra av hjälpmedel är inte heller gratis. Sedan om man då får upp båten så kan en kostsam sanering och renovering tömma bankkontot. Så som andra forumdeltagare redan nämnt mer eller mindre tydligt är det ju högst osannolikt om det lönar sig med en bärgning.

Sedan kommer ju då miljöaspekterna in, om du fick soppatorsk så finns det väl i alla fall ingen bensin som kan förorena, men kanske litet olja i motor och växelhus. Kanske det finns andra saker ombord, batteri, som kan anses förorenande. 

På 40 m djup ligger ju båten i alla fall inte till hinder för övrig sjöfart, skulle då vara om det är naturvårdsområde, eller populärt nätfiskeområde...?

• Like 2

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Båtar som sjunker på exempelvis 40 meter djupt vatten, sjunker sällan rakt ned

Det är väldigt sant, vraket kan ligga flera hundra meter från platsen där båten sjönk och att då dyka för att hitta kan ta lång tid.

Enda sättet är som någon föreslog, att söka med ett sidescan ekolod som ju varenda fiskare med självaktning, har.

Mycket tråkigt att din fina båt sjönk, skönt att det ändå gick väl för er. 

Men. 

Tycker hela historien låter konstig. Först går du hårt på grund, sen väljer du att ta dej vidare utan att ha bränsle, inte heller en reservdunk uppenbarligen. 

Du kollar skrovet efter grundstötningen och inget vatten kommer in, efter en timme sjunker ändå båten till botten?!

Vad hände däremellan? Hade båten ingen länspump? Fanns det inget att ösa ur vatten med? Hann inte sjöräddningen ut till er förrän efter en timma? Kunde ni inte satt båten på grund igen om det plötsligt öste in vatten?

Det är absolut inte min avsikt att låta dryg, jag tycker bara det låter väldigt, väldigt konstigt. 

• Like 6