Jump to content
Saturday 04 December 2021

Recommended Posts

Hejsan!

köpte nyligen en Forbina 8000 med en KAD44 i.

Den vill inte varva mer än 3500 RPM med B4 proppar,laddtrycket är då 1,5 bar vilket är lite för lågt.

Ibland när jag marchar på 3000 RPM så tappar motorn kraft 1-2 sekunder och det hände 10-15 gånger på ca 5 minuters körning.

Finns det någon här som haft liknande bekymmer och kanske fått löst problemet.

Turbon är 10 år gammal och har gått ca 120 timmar.

Mvh Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Fidde!

Känslan är nästan som att man drar av och på snabbt på gasen så den tappar varv.

Går jag över 3000 rpm så hände inte detta sist jag körde iallafall.

Den ska ju ladda 1,8 bar på 3800 rpm

Men det orkar den inte..

 

Edited by Frippelina

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Frippelina:

Hej Fidde!

Känslan är nästan som att man drar av och på snabbt på gasen så den tappar varv.

Går jag över 3000 rpm så hände inte detta sist jag körde iallafall.

Den ska ju ladda 1,8 bar på 3800 rpm

Men det orkar den inte..

 

Hur ser botten ut? Sådär brukar vår KAD44 bete sig mot slutet av säsongen. Dock kommer den alltid upp i maxvarv när turbon väl börjat ladda. Men ligger man kring gränsen 3000 så kan det bli så som du beskriver 

Edited by MinbusNimbus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du köra med öppen motorlucka? Titta när den tappar kraft går kompressorn igång då å räddar upp det? Om det är så orkar inte turbon ta över när kompressorn släpper. Men det låter som det är 200 varv för mycke på din för detta. Att den inte orkar varva fullt låter som snabbast enklast kolla så det är helt tätt vi laddluftrören. Hörde någon det läckte för i skarvgummit på laddluftröret över motorn. Nu har jag inte haft äran att skruva med kad 44. Men kad 42 samt 300. På kad 300 finns det lite mer tipps jag kan ge dig med dessa symtom. Men jag är osäker på hur lika 44 å 300 är i styrsystemet. Tror bara 300 är en uppstressad 44 men osäker någon kanske kan svara på det här

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Frippelina:

Hejsan!

köpte nyligen en Forbina 8000 med en KAD44 i.

Den vill inte varva mer än 3500 RPM med B4 proppar,laddtrycket är då 1,5 bar vilket är lite för lågt.

Ibland när jag marchar på 3000 RPM så tappar motorn kraft 1-2 sekunder och det hände 10-15 gånger på ca 5 minuters körning.

Finns det någon här som haft liknande bekymmer och kanske fått löst problemet.

Turbon är 10 år gammal och har gått ca 120 timmar.

Mvh Fredrik

Sitter inte den motorn i en sluten kassett ? Får den tillräckligt med luft. Kolla så den får tillräckligt med bränsle. Laddtrycket ska räcka att knuffa iväg den. Varvet ska ligga mellan 3700-3900 har jag för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Hur ser botten ut? Sådär brukar vår KAD44 bete sig mot slutet av säsongen. Dock kommer den alltid upp i maxvarv när turbon väl börjat ladda. Men ligger man kring gränsen 3000 så kan det bli så som du beskriver 

Den är isatt i vattnet för ca 2 veckor sedan,nymålad i botten

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev kossor:

Sitter inte den motorn i en sluten kassett ? Får den tillräckligt med luft. Kolla så den får tillräckligt med bränsle. Laddtrycket ska räcka att knuffa iväg den. Varvet ska ligga mellan 3700-3900 har jag för mig.

Jo du har rätt,den sitter i en sluten kassett med luftintag på sidorna,jag har provat att köra med luckan öppen utan resultat tyvärr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Frippelina:

Jo du har rätt,den sitter i en sluten kassett med luftintag på sidorna,jag har provat att köra med luckan öppen utan resultat tyvärr

Varvtalet ska ligga mellan 3700-3900 som du säger

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Frippelina:

Varvtalet ska ligga mellan 3700-3900 som du säger

 

Då skulle jag se över bränsletillförseln filter slangar, innerdiametern i slangen måste vara 8mm. Att den ej varvar ur fullt kan bero på propparnas utformning. Men kan också bero på för lite bränsle eller dvs luft i systemet eller strypning, vad gäller att du tycker den tappar kraft ibland. Turbon ska om den får tillräckligt med diesel ladda runt 1,7 kg om jag minns rätt. Hade lika fenomen på min, varvade bara 3400 var lite orkeslös, hade ny turbo samt renoverad pump. Ställde upp pumpen så den levererade 1,68 kg, varvar nu 3700, har lite för stora proppar pentas J7 or ska gå ner till J6 or nästa år då kommer det sista som fattas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Fredrik41:

Kan du köra med öppen motorlucka? Titta när den tappar kraft går kompressorn igång då å räddar upp det? Om det är så orkar inte turbon ta över när kompressorn släpper. Men det låter som det är 200 varv för mycke på din för detta. Att den inte orkar varva fullt låter som snabbast enklast kolla så det är helt tätt vi laddluftrören. Hörde någon det läckte för i skarvgummit på laddluftröret över motorn. Nu har jag inte haft äran att skruva med kad 44. Men kad 42 samt 300. På kad 300 finns det lite mer tipps jag kan ge dig med dessa symtom. Men jag är osäker på hur lika 44 å 300 är i styrsystemet. Tror bara 300 är en uppstressad 44 men osäker någon kanske kan svara på det här

Jo jag kan prova att köra med motorluckan uppe,kompressorn lägger av runt 2700-2800 så det kan ju vara så att den går ner och kompressorn hjälper till att få upp den i varv,jag får kolla om det är så.jag skulle vilja provtrycka systemet för att se om det finns någon läcka som du säger eller kan man ta reda på det på något annat sätt?

Mvh Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev kossor:

Då skulle jag se över bränsletillförseln filter slangar, innerdiametern i slangen måste vara 8mm. Att den ej varvar ur fullt kan bero på propparnas utformning. Men kan också bero på för lite bränsle eller dvs luft i systemet eller strypning, vad gäller att du tycker den tappar kraft ibland. Turbon ska om den får tillräckligt med diesel ladda runt 1,7 kg om jag minns rätt. Hade lika fenomen på min, varvade bara 3400 var lite orkeslös, hade ny turbo samt renoverad pump. Ställde upp pumpen så den levererade 1,68 kg, varvar nu 3700, har lite för stora proppar pentas J7 or ska gå ner till J6 or nästa år då kommer det sista som fattas. 

Filtrerna är bytta och luftade men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Laddtrycket är bara 1,5 bar,om allt står rätt till så ska den ladda 1,8 bar vid 3800 varv,så det saknas 0,2-0,3 bar.Det sitter en ställbar KCR box på nu som är uppskruvad till ca 25% för att öka på bränslet,man kan  inte skruva upp trycket på på KAD 44 med EDC.

Jag är tacksam för alla tips

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Fredrik-Gbg:

Frippe när den tappar kraft går den ner å upp  i varv då?Blir känsla av att den gungar fram?

//Fidde

Hej Fidde!

Känslan är nästan som att man drar av och på snabbt på gasen så den tappar varv.

Går jag över 3000 rpm så hände inte detta sist jag körde iallafall.

Den ska ju ladda 1,8 bar på 3800 rpm

Men det orkar den inte..

 

Edited by Frippelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har detta fenomen på min ena motor kad 300 titta på det före semestern men lät det vara under semestern. Vet hur jag kör den för att inte få fram felet. Va helt inne på turbo så jag tog ner den på båda motorerna men dom såg å kändes som nya. Jag är också inne på bränsle bytte givet filter först. Har läst på lite om det nu å ska prova skifta lufttempgivare mellan motorerna. Därför jag fråga om 44 an är som 300 med den givarn. Det blir nästa steg

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Frippelina:

Filtrerna är bytta och luftade men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

Laddtrycket är bara 1,5 bar,om allt står rätt till så ska den ladda 1,8 bar vid 3800 varv,så det saknas 0,2-0,3 bar.Det sitter en ställbar KCR box på nu som är uppskruvad till ca 25% för att öka på bränslet,man kan  inte skruva upp trycket på på KAD 44 med EDC.

Jag är tacksam för alla tips

Nä jag vet och det är det som är ett skit med elektronisk motor. Därför jag väljer bort dem. Håller mig till fred flinta 😊 men det sitter en efc vid bränsle filtret och den kan man kalibrera om. Den mäter ingående bränsle till pumpen. 😁 

Pumpen går att justera mekaniskt på dessa med men är svårt få detta riktigt. 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Fredrik41:

Jag har detta fenomen på min ena motor kad 300 titta på det före semestern men lät det vara under semestern. Vet hur jag kör den för att inte få fram felet. Va helt inne på turbo så jag tog ner den på båda motorerna men dom såg å kändes som nya. Jag är också inne på bränsle bytte givet filter först. Har läst på lite om det nu å ska prova skifta lufttempgivare mellan motorerna. Därför jag fråga om 44 an är som 300 med den givarn. Det blir nästa steg

Jag år ny på det här men vad jag har hört så är 300an en uppstressad  44a

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Frippelina:

Jag år ny på det här men vad jag har hört så är 300an en uppstressad  44a

Rätt uppfattat 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev kossor:

Nä jag vet och det är det som är ett skit med elektronisk motor. Därför jag väljer bort dem. Håller mig till fred flinta 😊 men det sitter en efc vid bränsle filtret och den kan man kalibrera om. Den mäter ingående bränsle till pumpen. 😁 

Mmmm,jag läste lite om EDC innan jag köpte båten,och den har också strulat tyvärr😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Frippelina:

Det sitter en ställbar KCR box på nu 

Pröva en repa utan box, när det kommer till problemet med svaj, har haft många boxar som efter några år kan ge lite symptom, främst i bilar. Om den är justerbar med skruv kan den potentiometern få lite dålig kontakt, avhjälpas genom att skruva lite fram och tillbaka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

KCR boxen är nymonterad så jag tror inte att felet ligger där tyvärr,innan boxen sattes dit så var den betydligt slöare och varvade bara 3300 RPM.

Mvh Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, 

Kan ju vara problem med turbon.

Vår betedde sig så här, kanske liknande för dig. När man gav "järnet" kom den med kompressorn hjälp upp till ca 3000 till 3200 varv. Tappade då ner till ca 2600 så kompressorn hoppade in igen och fick upp den i varv igen. Efter ett par försök kom den över 3200 och då kunde vi ligga där och även gasa upp till 3600-3700 ca. Men om jag drog av gasen och den gick under ca 3200 så tappade den kraften igen. Då var det att upprepa samma procedur igen. 

Bytte turbo och det blev en helt ny upplevelse att ha kraften från turbon på hela registret från 2800 och upp till 3850 utan att tappa orken under 3200.

Min turbo kändes ok, inget direkt glapp eller tröghet men avgassidan hade för stort spel. Det är tydligen tiden inte körtimmar som är största boven i att förstöra turbon. 

 

Säger inte att det löser ditt problem men det löste vårt och lät lite likt i din förklaring. 

Nu finns en del här som inte gillar att man tipsar om att byta delar så jag får tillägga att det går naturligtvis även bra att renovera turbon.

 

Mvh

Jocke

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Slowrider:

Hej, 

Kan ju vara problem med turbon.

Vår betedde sig så här, kanske liknande för dig. När man gav "järnet" kom den med kompressorn hjälp upp till ca 3000 till 3200 varv. Tappade då ner till ca 2600 så kompressorn hoppade in igen och fick upp den i varv igen. Efter ett par försök kom den över 3200 och då kunde vi ligga där och även gasa upp till 3600-3700 ca. Men om jag drog av gasen och den gick under ca 3200 så tappade den kraften igen. Då var det att upprepa samma procedur igen. 

Bytte turbo och det blev en helt ny upplevelse att ha kraften från turbon på hela registret från 2800 och upp till 3850 utan att tappa orken under 3200.

Min turbo kändes ok, inget direkt glapp eller tröghet men avgassidan hade för stort spel. Det är tydligen tiden inte körtimmar som är största boven i att förstöra turbon. 

 

Säger inte att det löser ditt problem men det löste vårt och lät lite likt i din förklaring. 

Nu finns en del här som inte gillar att man tipsar om att byta delar så jag får tillägga att det går naturligtvis även bra att renovera turbon.

 

Mvh

Jocke

Hej!

Mmm, jag har också funderat på turbon,jag får nog ta med mig en kompis i båten och köra utan motorlucka för att få reda på om komressorn slår till  när motorn dippar,då känns det ju som att det är något med turbon,jag har fått mycket bra tipps här på mitt inlägg så det är väl bara att ge sig ut på havet om det slutar blåsa😂

Mvh Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Frippelina:

Hej!

Mmm, jag har också funderat på turbon,jag får nog ta med mig en kompis i båten och köra utan motorlucka för att få reda på om komressorn slår till  när motorn dippar,då känns det ju som att det är något med turbon,jag har fått mycket bra tipps här på mitt inlägg så det är väl bara att ge sig ut på havet om det slutar blåsa😂

Mvh Fredrik

Säkerställ rätt bränslemängd innan du går lös på turbon. Samt att alla tryckrör är täta. Som slowrider mycket riktigt påpekar det är tiden som nöter ut turbon. Speciellt om båten ligger lågt och vatten står högt upp i avgasröret. Men det är nog inget större problem i ditt fall. Sen detta med varvtal har du lite för stora proppar i förhållande till din båt så orkar inte motorn ge fullvarv. Men detta att motorn tappar kraft under gång tycker jag låter som bränslerelaterat. Lycka till // Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev kossor:

Säkerställ rätt bränslemängd innan du går lös på turbon. Samt att alla tryckrör är täta. Som slowrider mycket riktigt påpekar det är tiden som nöter ut turbon. Speciellt om båten ligger lågt och vatten står högt upp i avgasröret. Men det är nog inget större problem i ditt fall. Sen detta med varvtal har du lite för stora proppar i förhållande till din båt så orkar inte motorn ge fullvarv. Men detta att motorn tappar kraft under gång tycker jag låter som bränslerelaterat. Lycka till // Peter

Hejsan!

Jag var och startade båten idag,när kompressorn går innan den kommit upp i temp så märkte jag att laddluften ifrån kompressorn läcker ut vid förordelningen till luftburken,och det läckte rejält,tänker att turbinen  i turbon kanske går trögt så att luften tvingas ut någon annan stans än att få fart på turbon,tänker jag rätt?

Mvh Fredrik 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Frippelina:

Hejsan!

Jag var och startade båten idag,när kompressorn går innan den kommit upp i temp så märkte jag att laddluften ifrån kompressorn läcker ut vid förordelningen till luftburken,och det läckte rejält,tänker att turbinen  i turbon kanske går trögt så att luften tvingas ut någon annan stans än att få fart på turbon,tänker jag rätt?

Mvh Fredrik 

Ska inte läcka egentligen kolla spjället så det funkar sitter mot turbon. Å andra sidan så suger ju inte motorn luft när du lurar på tomgång.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy