Jump to content
Tuesday 17 September 2024
ande-66

Mercury 500

Recommended Posts

Hej hoppas jag kan få hjälp här.

Jag har en mercury 500 från sent 70-tal tror jag var ej kunnat kolla detta. Problemet är att på sistone orkar den ej varva ur riktigt. Fick upp den i ca 28 knop när jag köpt den för 3 år sedan men nu orkar den ca 20 knop, fick rådet att byta tändstift samt slangen med bränslepumpblåsan då det var lite sprickor i den. Den blev lite bättre då och orkade upp till 22 knop. Dock känns det fortfarande att den inte orkar det där sista..

När jag bytte tändstiften så såg jag att de 2 nedersta hade vattendroppar på sig, tror inte det är ett bra tecken. Är det något som har med saken att göra och kan man åtgärda ett sådant fel själv? Har aldrig skruvat i motorer så frågan är om det kan vara värt att lämna på verkstad? Gillar ju båten för övrigt..

43357839_10209389578936423_2858149178977026048_o.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har troligtvis fått in vatten i en cylinder eller 2 men då skulle det ju inte funka alls att köra med den Hmmm🤔. Byta packningar är nog ett måste men det räcker ju inte på långa vägar. Att lämna till verkstad är svindyrt nuförtiden men det beror på vad felet är förstås kan bli billigt:rolleyes:, de gör ju alltid en felkoll och sedan får du en offert om du begär det. 

 

Jag får nog bolla över detta problem till de mer kunniga på mg, de brukar svara inom ett par dagar, de har tyvärr andra trådar att stå i;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett ganska vanligt problem med dessa är att "avgasplåten" 21 korroderat så att vatten tar sig in via avgasportarna.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1978/1050528/end-caps-manifold-and-exhaust-covers

Topplock saknas, så någon topppackning finns inte. Det finns en yttre kylmantel, så det kan läcka vid tändstiften, men bara ut innanför kåpan, inte in i cylindrarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev guestsson:

Topplock saknas, så någon topppackning finns inte. 

Bra att veta👍 men när började de med det då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev guestsson:

Ett ganska vanligt problem med dessa är att "avgasplåten" 21 korroderat så att vatten tar sig in via avgasportarna.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1978/1050528/end-caps-manifold-and-exhaust-covers

Topplock saknas, så någon topppackning finns inte. Det finns en yttre kylmantel, så det kan läcka vid tändstiften, men bara ut innanför kåpan, inte in i cylindrarna.

Tack för tipsen, jag har läst i en annan tråd för ett par veckor sedan om just det "guestsson" beskriver med en avgasplåt som vittrat sönder. Det löste problemet för den personen som oxå hade hittat vatten i cylindern. Då till min fråga igen: Är det svårt att byta själv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pilletant447 Vet inte, kan ha  varit så sedan slutet av 50-talet då dessa raka fyror konstruerades.

Ganska vanligt på Merc 2-T. 3-cyl är lika.

 

@ande-66 Har aldrig gjort detta själv, men det bör inte vara så svårt. Det största problemet lär vara att få ur skruvarna. Du måste säkert värma dem så att aluminumoxiden som hoggar skruven krymper. Just därför kan det vara läge att lämna bort.

Vill du testa själv skulle jag köpa en av dessa brännare som kan ge höga temperaturer, men värm med måtta och bara på skrukskallen. Aluminium har låg smältpunkt. Alternativet är att gå på lite med en elsvets/motsv. på bultskalarna och sedan räkna med att byta dessa. Det är säkert rostfria med tumgänga så du hittar dem inte i järnaffären. Ett annat problem är att plåten är utgången som reservdel och måste kanske byggas upp igen. Problemet är vanlig, så det kanske finns beskrivet på youtube i bästa fall.

 

Ta för säkerhets skull ett kompprov först. Det är osannolikt att vattenläckaget även ger dåligt komp men med dåligt komp kan man ju ta beslutet att motorn ändå gjort sitt. Den är ju trots allt 40 år.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev guestsson:

@Pilletant447 Vet inte, kan ha  varit så sedan slutet av 50-talet då dessa raka fyror konstruerades.

Ganska vanligt på Merc 2-T. 3-cyl är lika.

 

@ande-66 Har aldrig gjort detta själv, men det bör inte vara så svårt. Det största problemet lär vara att få ur skruvarna. Du måste säkert värma dem så att aluminumoxiden som hoggar skruven krymper. Just därför kan det vara läge att lämna bort.

Vill du testa själv skulle jag köpa en av dessa brännare som kan ge höga temperaturer, men värm med måtta och bara på skrukskallen. Aluminium har låg smältpunkt. Alternativet är att gå på lite med en elsvets/motsv. på bultskalarna och sedan räkna med att byta dessa. Det är säkert rostfria med tumgänga så du hittar dem inte i järnaffären. Ett annat problem är att plåten är utgången som reservdel och måste kanske byggas upp igen. Problemet är vanlig, så det kanske finns beskrivet på youtube i bästa fall.

 

Ta för säkerhets skull ett kompprov först. Det är osannolikt att vattenläckaget även ger dåligt komp men med dåligt komp kan man ju ta beslutet att motorn ändå gjort sitt. Den är ju trots allt 40 år.

Tackar för utförligt svar, tror det blir att jag lämnar in den ändå. Ska se om jag lyckas hitta någon plåt också :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev ande-66:

Tackar för utförligt svar, tror det blir att jag lämnar in den ändå. Ska se om jag lyckas hitta någon plåt också :)

Lycka till:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev ande-66:

Tackar för utförligt svar, tror det blir att jag lämnar in den ändå. Ska se om jag lyckas hitta någon plåt också :)

 

Fel av mig, själva plåten verkar finnas att tillgå (19).

https://www.boats.net/product/mercury/90421T01?ref=13e70364483912f1d9e63962eb86f41c54b6422b

 

Så fundera på saken.

 

Jag skulle tro att denna  funkar för att få loss skruvarna.

 

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/mixgasbrannare-218540/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...