Jump to content
Monday 16 September 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Långfärds lektyr!

Recommended Posts

Vilka böcker bör tillhöra biblioteket ombord?

Oavsett om man bara seglar inomskärs eller utomskärs, eller korta turer på några dagar eller veckor, eller om man gör en längre seglats över pölen, till andra länder, till andra breddgrader, eller runt vår jord!

Så vilka böcker är ett måste ombord? Och vilka böcker kan man ha som bara ren lektyr? Är ljudböcker att föredra, eller skall det vara bläddbara böcker?

Skall det vara seglingsberättelser från andra långseglare eller skönlitteratur av kändisförfattare?

Det finns så klart många, men ska jag välja en så är det Göran Cederströms "Från hav till hav" om hans ensamsegling runt jorden med Tua-Tua. Från 70-talet, men den är väldigt bra skriven med mycket seglingsbeskrivningar, hur han har det ombord under överseglingarna.

World Cruising Routes av Jimmy Cornell om du skall segla lite längre eller bara drömma dig bort en stund.

• Like 1

Vid längesegling tänker jag så här

1. Egen hälsa

En bok om sjukvård och tillhörande väska/låda.

2. Båtens hälsa

Litteratur om mekande med motor, rigg, segel.

3. Navigeringslitteratur

tex skriven av Jimmy Cornell

4. Skönlitteratur om längesegling

Seglar man kustnära finns det oftast akuthjälp i närheten men är det havssegling behöver du kunna fixa oplanerade incidenter.

För att minimera lasten ombord är e-böcker bra men i en stressad situation känns det bäst med en fysisk sjukvårdsbok.
När vi seglade på Skotska västkusten lade plötsligt Navionics på iPaden av, det löste sig när vi fick internet access, (och vi hade papperskort och kartplotter ombord) så min lärdom är att planera för "worse case" när det gäller kritiska prylar ombord. 

I år fick 10 båtar problem efter åskoväder i Ystad (elbrand på en norsk katarmaran, riggskador på en annan båt, diverse instrument skadade på andra båtar). 
Om e-boken inte funkar när jag skall förströ mig själv gör det inget.

Edited by skippeer
  • Like 1

Jag har hört att långseglare gärna vill ha lättsam litteratur om något annat än segling.
När man sitter hemma och drömmer så är böcker om båtfärder stimulerande medan när man hela tiden har båt i huvudet så är det skönt med okomplicerade deckare och liknande för att få variation.

Gillar man knopar (och vem gör inte det som seglar?) är The Ashley Book of Knots en höjdare. Tack och lov går knopar inte ur tiden eftersom boken publicerades första gången 1944.

Jag gillar att sitta och bläddra i Admiralty Ocean Passages for the World (NP136). Jimmy Cornells World Cruising Routes har väl iofs fyllt den platsen, men den är ändå värd att nämna.

Elsystem för båtar av Magnus Sterky. Helt enkelt en skitbra bok.

Sedan har vi Boatowner's Mechanical and Electrical Manual av Nigel Calder. I den finns mycket info som är bra när man skall till att mecka med något tekniskt ombord, och man känner sig lite vilsen.

Om man funderar lite på hur det är och funkar dit man skall är noonsite.com siten man hittar info på.

Som nämnts ovan är icke båtrellaterad skönlitteratur bra att ta till när det blir lite för mycket båt och hav. Alternativt en kortlek och lägga lite patiens 😀 (givetvis på ett underlag där korten inte glider iväg).

Några bra böcker om väder är inte fel. På öppet hav är allting ganska tydligt.

En klassiker är sextant och tabeller. Även om man inte har någon praktisk nytta så kan det vara kul att se hur bra man kan få det att fungera. Med sol, planeter, måne och fixstjärnor kan man ha ganska mycket sysselsättning.

Själv gillar jag radio, med en riktig kortvågsmottagare så finns det mycket att lyssna på. Eller ta ner väderfax och annat.

Räcker inte det så kan man skaffa en sändare...

1 timme sedan skrev McLasse:

Alternativt en kortlek och lägga lite patiens 😀 (givetvis på ett underlag där korten inte glider iväg).

Jag trodde verkligen inte att du fortfarande höll på med analogt. Jag hade gissat att du skulle ha några bra spel på surfplattan?

För grovplanering inför längre resor är Jimmy Cornells world cruising routes och world voyage planner bra böcker. Reeds Nautical Almanac för tidvatten, strömmar och hamnbeskrivningar runt engelska kanalen. Annars diverse pilots över områden man tänkt besöka. Det finns en del pilots som e-bok att ladd ner även om jag personligen föredrar just dem som pappersbok.

När man ligger för ankar läser man efter ett tag nästan vilken skönlitteratur som helst, ibland två gånger till och med. När man träffar på andra Svenska båtar är det populärt att byta en påse böcker och få lite färskt att läsa.

Ute till havs funkar det sådär med pappersböcker. Det är lätt att man blir lite urkig om man stirrar ner i en bok för länge. Då funkar ljudböcker eller poddar bättre. Som man dessutom kan lyssna på när man har vakten också. Min personliga favorit är Historiepodden.

Piff, som fanns för typ

45 år sedan... 

Minns att den låg i militärtältets eldlåda, ägnat åt den som hade nattens eldvakt. 

Nu gällde det inte lumparliv utan båtliv, vilket väl är nåt helt annat. 

Edited by Hybro

33 minuter sedan skrev Hybro:

Piff, som fanns för typ

Spännande tidning, bra artiklar och fina bilde!

17 timmar sedan skrev BSven:

Jag trodde verkligen inte att du fortfarande höll på med analogt. Jag hade gissat att du skulle ha några bra spel på surfplattan?

Analogt spel med high tech kort som man kan ändra bild på, via bluetooth, så att patiensen alltid går ut.

Edited by McLasse
  • Haha 1