Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MinorOffshore

Nya VP stålpropellrar till DPH drev :) Erfarenheter& tankar ?

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag skrev några rader om mina erfarenheter med de nya stålpropellrarna i ett annat inlägg, men gör ny en ny tråd om erfarenheterna om ni andra även prövat/testat dem ?

Den nya serien heter förstås H och man skall använda samma storlek propellrar som tidigare om de var bra. Jag bytte från G7 till H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt till de nya H-seriens propellrarna. Kanske en knop mindre fart? Eller en som bytte en D6 - 370 DPH mot en ny D6 380 DPI i sin båt. Minimalt mindre förbrukning och över knop mindre topphastighet. Knappast vad man vill ha efter ett dyrt motorbyte till en starkare motor?

Alla som prövat berömmer det nya drevet och speciellt låghastighetsfunktionen som gör det lättare att manövrera i hamn. 

 

Vad är era erfarenheter ? Tankar ? Hört av andra ?

 

Med hopp om att lära sig av andras erfarenheter :).

Volvo Penta H7 Propellrar.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

finns det ingen annan i gruppen som prövat eller har erfarenheter av de nya H-modellens stålpropellrar för DPH-dreven ?  Istället för de "ökanda" Nibral-propellrarna med alla sina kända problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen input på din fråga, utan ytterligare en fråga i samma ämne.

Har alla båtar med DPH Nibral-propellrar?

Om man köper en begagnad båt, hur orolig skall man vara över detta problem?

Hur bör man göra för att säkerställa att man inte köper en båt med detta problem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev P_Martinsson:

Har ingen input på din fråga, utan ytterligare en fråga i samma ämne.

Har alla båtar med DPH Nibral-propellrar?

Om man köper en begagnad båt, hur orolig skall man vara över detta problem?

Hur bör man göra för att säkerställa att man inte köper en båt med detta problem?

 

Tyvärr har jag bara hittat Nibral-propellrar till DPH-dreven hittills. I vissa båtar har de fungerat bra, medan flere har haft liknande eller ännu värre problem än jag. VP har dock ständigt förbättrat även Nibral propellrarna (speciellt från 2012 ?) och säljer även en kompositkona för att minska problemen... Enklast är att räkna med att byta till nya H-stålpropellrar om du köper en båt med DPH-drev. Då borde problemen vara lösta ??

Redigerad av MinorOffshore
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nibral med kompositkona på mitt drev utan några problem. Tror man skall kolla upp orsaken till varför man har problem om de skulle uppstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Daniel71:

Har nibral med kompositkona på mitt drev utan några problem. Tror man skall kolla upp orsaken till varför man har problem om de skulle uppstå.

Volvo påstod att det såg ut som kavitation på mina propellrar och undrade om jag vet hur man trimmar ett drev när båten är i plan...

Det lokala VP centret sade att det var en egenskap att man får hål och gropar på propellrarna och att man skulle glatt byta propellerar med 3 - 4 års mellanrum...

Jag kör ännu med samma stålpropeller på min Buster som när den levererades för över 20 år sedan...

Jag har förstått att det är mera problem (kavitation) med snabbare (march över 30 knop ? top över 40 knop ?) lite lättare båtar med G6, G7 eller större propellrar.

Dessutom finns ännu korrosionen som orsakas av strömlekage etc...

VP har gett ut instruktioner i ett tjockt häfte ("Volvo Service Bulletin 44-8 7 1 , Instruktion för garantikrav, G-serie propellrar
DPH", från 11 2009) till sina återförsäljare och servicecenter hur man skall förklara felen åt kunderna och i vilka sällsynta fall man ersätter de gamla propellrarna med nya motsvarande propellrar.

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Tyvärr har jag bara hittat Nibral-propellrar till DPH-dreven hittills. I vissa båtar har de fungerat bra, medan flere har haft liknande eller ännu värre problem än jag. VP har dock ständigt förbättrat även Nibral propellrarna (speciellt från 2012 ?) och säljer även en kompositkona för att minska problemen... Enklast är att räkna med att byta till nya H-stålpropellrar om du köper en båt med DPH-drev. Då borde problemen vara lösta ??

Eller ge fan i att köpa en båt med VP! 

 

Kompis har en Windy med dubbla snurror och drev från VP. Nya trimkolvar och propellrar i år för honom, jag frågade om dom var diamanter och guld i dessa! 

Det är helt sjukligt äckligt vad VP delar kostar om man jämför till tex en Mercrusier. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-20 vid 18:21 skrev patrikflink:

Eller ge fan i att köpa en båt med VP! 

 

Kompis har en Windy med dubbla snurror och drev från VP. Nya trimkolvar och propellrar i år för honom, jag frågade om dom var diamanter och guld i dessa! 

Det är helt sjukligt äckligt vad VP delar kostar om man jämför till tex en Mercrusier. 

 

Det är också ett vettigt alternativ !

Träffade Volvos IR förra veckan och vi diskuterade lite om Volvo Pentas senaste produkter med billigare servicekostnader etc.

Kom åtgärderna för sent ?

Räcker de för att vända/minska trenden att även i Europa köpa båtar med stora utombordare istället för med inombordare ? När t.o.m. Nimbus nya modeller säljs med stora utombordare börjar det se illa ut för efterfrågan på inombordare ? Jag tycker att VP gått i rätt riktning, men är det för sent ? Vad hjälper det oss som äger deras gamla produkter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, MinorOffshore said:

Det är också ett vettigt alternativ !

Träffade Volvos IR förra veckan och vi diskuterade lite om Volvo Pentas senaste produkter med billigare servicekostnader etc.

Kom åtgärderna för sent ?

Räcker de för att vända/minska trenden att även i Europa köpa båtar med stora utombordare istället för med inombordare ? När t.o.m. Nimbus nya modeller säljs med stora utombordare börjar det se illa ut för efterfrågan på inombordare ? Jag tycker att VP gått i rätt riktning, men är det för sent ? Vad hjälper det oss som äger deras gamla produkter ?

Varför tror ni dom köpte SevenMarine för nåt år sedan?

/Kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Det är också ett vettigt alternativ !

Träffade Volvos IR förra veckan och vi diskuterade lite om Volvo Pentas senaste produkter med billigare servicekostnader etc.

Kom åtgärderna för sent ?

Räcker de för att vända/minska trenden att även i Europa köpa båtar med stora utombordare istället för med inombordare ? När t.o.m. Nimbus nya modeller säljs med stora utombordare börjar det se illa ut för efterfrågan på inombordare ? Jag tycker att VP gått i rätt riktning, men är det för sent ? Vad hjälper det oss som äger deras gamla produkter ?

Tror det blir mycket tufft för VP i framtiden.

Inte pga konkurrens med utombordare, behövs så himla stora och än så länge har inte jag sett några dieselutombordare, rätta mig om jag har fel!

 

För en 8 tons båt med samma förbrukningen som en D6:a tror jag blir svårt med 2-3 utombordare.

 

Min fru och jag är sugna på Marex nya båt (köpa ny ca 4 miljoner +), säljes endast med VP D6 och dubbla D4, frågade på mässan om man kunde välja någon annan motormodell, nej vart svaret! 

Felet ligger hos tillverkaren enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Kolla nyaste Praktiskt Båtägande, halv sida om COX Powertrains nya 300 hk prototyp dieselutombordare. 

 

https://www.coxmarine.com/en/the-engine/

Kul! Helt nytt för mig.

Tog ner PDF:en, är dom livrädda att skriva vikten tro eller är jag blind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev patrikflink:

Kul! Helt nytt för mig.

Tog ner PDF:en, är dom livrädda att skriva vikten tro eller är jag blind?

Jag var förvånad över vikten, från PB; "Motorblocket i aluminium är designat direkt för marint bruk och vikten på 375 kilo är ungefär densamma som för konkurenternas bensinmotorer på 300 hästkrafter. Vridmomentet är ungefär det dubbla mot bensinmotorerna i samma storlek..."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Jag var förvånad över vikten, från PB; "Motorblocket i aluminium är designat direkt för marint bruk och vikten på 375 kilo är ungefär densamma som för konkurenternas bensinmotorer på 300 hästkrafter. Vridmomentet är ungefär det dubbla mot bensinmotorerna i samma storlek..."

Ska bli intressant att följa denna utveckling. Läste också att dessa är relativt nya på marknaden. Finns ju många fördelar med en utombordare. Åker som sagt en Mercrusier 7.4 idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongen tog slut och båten är på land. VP:s nya H-propellrar ser helt skapliga ut efter sin första säsong. Inget grönt ärgande eller stora gropar/kratrar :). Kanske de håller lite längre än de gamla Nibral propellrarna ?

Har någon annan redan provat på de nya H-propellrarna ?

VP H7 på hösten 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Märkte du någon skillnad i fart eller hantering av båten med dessa kontra de gamla i Nibral?

Som jag tidigare skrev så bytte jag från G7 till H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt till de nya H-seriens propellrarna. Kanske en knop mindre fart på toppen.

Hanteringen känns samma, lika snabbt upp i plan, bra grepp i snäva kurvor. En liten skillnad kanske är att det lönar sig inte att trimma drevet mycket högre än 0 grader, farten stiger inte på samma sätt som med de gamla Nibral-propellrarna. I lugnt väder, 2800 rpm, kring 29,8 knop med kanske +2-3 grader trim mot tidigare över 30 knop med kanske +5-6 grader trim. Förbrukningen ligger oftare på 1,6 l/Nm mot tidigare 1,5, men det kan vara bara nån decimal i verkligheten för mätaren visar lätt 1,5 eller pendlar mellan 1,5 &1,6 l/Nm. Jag är nöjd med propellrarna men skulle gärna villa pröva H6 modellen för att få nuvarande max varv (3320) högre upp. I närheten av VP:s estimat på 41,5 knop kommer jag inte, toppen blir under 38 knop... Nu testade jag tyvärr inte toppfarten med hela G7 propellrar, utan med ordentligt gropiga och slitna sådanna. Kanske jag lyckas testa mera nästa sommar ?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...