Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rexbex121

Nödstopp Johnson 40Hk 1998

Rekommendera Poster

Hej;

Jag köpte båt utan nödstopp och är angelägen att installera detta innan olyckan är framme.

Styrreglaget är ett original OMC (Johnson) med tillhörande tändningslås se bild. 

Min tanke är att parallellkoppla ett slutande nödstopp över svartgul och svart. Är det någon som har ett bra tips på att skarva kablar på ett bra sätt, kablarna är korta och jag behöver nog göra rätt direkt?

keyswitch johnson 2.jpg

Redigerad av Rexbex121

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att så kallade rundstiftskontakter kan funka. Ett annat alternativ (och kanske säkrare) är att kapa ledningarna och löda och isolera med silikon. Svart är jord, så den kan du kanske ansluta på något närliggande ställe med mera plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer startmotorn gå men motorn startar inte om nödstoppet är inkopplad eller är den heldöd? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn kommer att gå. En klassiker är att felsöka motorn i timmar då den drar runt men inte startar. Sedan är det någon som kommer på att nödstoppen är på :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag nog allt jag behöver för att pröva. Jag tackar er båda för viktigt och bra info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-11 vid 20:56 skrev Faderullan:

Startmotorn kommer att gå. En klassiker är att felsöka motorn i timmar då den drar runt men inte startar. Sedan är det någon som kommer på att nödstoppen är på 🙂

 

Det har jag varit med om. Låg och drev nära stranden och det börjar blåsa upp .. börjar dra igång motorn, men inget händer. Drar mer och mer i panik.. till sist fick jag slänga i ankaret medan jag felsökte motorn. Hittade inte felet, tar fram seglen som inte var förberedda eftersom det var kav lungt när vi for. Seglar in och i hamnen ser jag att dödmansgreppet lossnat så att nödstoppet är intryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...