Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej på er allihop,

 

Jag vet inte om jag postar detta ärende i rätt tråd, eventuellt kanske "Fiske" passar bättre men jag gör ett försök.

 

Jag är ägare till en Husky R7 och är ute efter tips och råd för en frontmonterad elmotor installation på båten. Har sökt på nätet men hittar ingenting...

Kanske finns det lämpligare båtar för detta men Husky´s andra kvalitéer avgjorde för mig vid val av båt.

 

Finns det någon här inne som kan hjälpa mig?

 

Tack på förhand.

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en R7'a där första ägaren hade haft en elmotor monterad.

Den satt monterad på stävluckan fram, elkontakt på styrbordssidan i ankar-/stävstegsboxen och sedan kablage från den kontakten mellan inner- och ytterskrovet bak till aktre stuvfacket där han hade batteri monterat på styrbordssidan.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Kane:

Jag har haft en R7'a där första ägaren hade haft en elmotor monterad.

Den satt monterad på stävluckan fram, elkontakt på styrbordssidan i ankar-/stävstegsboxen och sedan kablage från den kontakten mellan inner- och ytterskrovet bak till aktre stuvfacket där han hade batteri monterat på styrbordssidan.

Hej Kane,

 

Det är min arbetsteori men jag är osäker på att den kommer att hålla för det krafter som ibland krävs, jag kommer ju definitivt behöva en 24v motor till båten. Första problemet är ju att den "bara" är låst på aktersida om själva luckan (antar att du menar där "pikstegen" sitter).

Men vi användning så är ju påfrestningarna störst i horisontell riktning...

 

Det är möjligtvis inte så att du har en bild eller så på installationen, eller vad som är kvar av den?

 

Stort tack för svar.

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man anstränger sig rejält så kanske man kan se lite spår i form av en rektangel längst fram på luckan där den satt. Har inga fler bilder tyvärr.

 

 

20170713_161134_2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yupp, jag ser det.

Det är min enda lösning hittills oxå, vet du hur man löst kablaget som du skrev mellan inn och ytterskrov. Jag fattar inte hur man kommer in där?!?

 

För övrigt skrev du att du haft en R7, antar att det betyder att du inte har den längre. Blir nyfiken på varför, jag har haft min i ett par veckor nu och är väldigt nöjd. Såg även att du har en bild på en 300 hästar i den profil, misstänker att du bytt upp dig.

Var det så att du var missnöjd med något med R7án?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till en R8'a, så jag är kvar i Huskyträsket. Var inte missnöjd med sjuan, ville bara ha lite större.

 

Vad det gäller kablagedragningen så är allt möjligt....😎

Det satt en DC-kontakt från Marinco i min R7 på sidan i facket som jag skrev.

När du borrar hål för en sådan har du en väg in. Jag förmodar att du har högtalare i båten? Om du lossar den på styrbordssidan så ser man att det bör vara möjligt att "fiska" kabel framifrån. Att få den bakåt sedan till stuvfacket är enkelt.

 

image.png.2142f4f782b154828270956fe96f4bc5.png

 

Om du är orolig för att luckan inte skulle hålla för en elmotor så sätt dit ett lucklås som tillsammans med gångjärnen bör hålla bra.. På R8 är det lucklås från början.

 

image.png.9714bb1165ba6138af1c12b7a1730b47.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså det blev "Råttan", kul o höra :)

 

Jag gick från en Buster X (70Hp) till R7án (200Hp såklart) så än så länge så är denna stor för mig, men som sagt det är ju såklart en kompromiss (jag fiskar en del från båten) och då är ju ibland mindre bättre.

 

Bustern var perfekt i det hänseendet, men nu är man ju i alla fall snabb ut när det gäller :) 

 

Jag skall se vad jag hittar på, men lite förvånad faktiskt att Finnarna inte har en lösning för det på Finnmaster. Falcon och Silver och Buster och dom andra har färdiga lösningar (svindyra såklart men ändå...)

 

Jag skall nog trivas i båten, den är väldigt kompetent i rätt grov sjö (jag håller till Götet) och än så länge har jag inte känt mig orolig när man drar på lite :) 

 

Tack för din feedback, jag hör av mig när jag hittat en lösning.

 

Mvh Mikael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Jag förmodar att du har högtalare i båten? Om du lossar den på styrbordssidan så ser man att det bör vara möjligt att "fiska" kabel framifrån. Att få den bakåt sedan till stuvfacket är enkelt.

 

Jag rättar mig själv. Det är stuvfacket som sitter under reglaget du skall lossa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte en Husky R6 förra våren och monterade dit en Terrova 24V det första jag gjorde. För att få det stabilt tog jag bort stegen i fören och använde dess fästen för att montera dit en "adapter"-platta. På denna platta monterade jag sedan Terrovans snabbfäste. När jag använder elmotorn fäller jag upp och säkrar luckan och när jag inte har med motorn fäller jag ner luckan så finns det inga spår av någon motor. Kablaget drar jag löst längs babords sida till ett LiIon batteri som sitter fastskruvat inuti passagerarens styrpulpet...Elmotor_installation_HuskyR6_130620_02.thumb.jpg.c97b78620f4b65bff822b3aa52018471.jpg

Elmotor_installation_HuskyR6_130620_08.jpg

Elmotor_installation_HuskyR6_130620_14.jpg

Redigerad av ZanderHunter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-22 vid 23:22 skrev ZanderHunter:

Köpte en Husky R6 förra våren och monterade dit en Terrova 24V det första jag gjorde. För att få det stabilt tog jag bort stegen i fören och använde dess fästen för att montera dit en "adapter"-platta. På denna platta monterade jag sedan Terrovans snabbfäste. När jag använder elmotorn fäller jag upp och säkrar luckan och när jag inte har med motorn fäller jag ner luckan så finns det inga spår av någon motor. Kablaget drar jag löst längs babords sida till ett LiIon batteri som sitter fastskruvat inuti passagerarens styrpulpet...Elmotor_installation_HuskyR6_130620_02.thumb.jpg.c97b78620f4b65bff822b3aa52018471.jpg

Elmotor_installation_HuskyR6_130620_08.jpg

Elmotor_installation_HuskyR6_130620_14.jpg

Hej Zander! 

 

Undrar vad du valde för rigglängd på din elmotor till din Husky R7? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Tantman:

Hej Zander! 

 

Undrar vad du valde för rigglängd på din elmotor till din Husky R7? 

Hej

Jag monterade en Terrova BT 80/60" på min Husky R6. .

Ha de

Magnus

Redigerad av ZanderHunter
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...