Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markus82

Köpa första segelbåt förslag

Rekommendera Poster

Hej! Kan man få lite förslag på lämplig segelbåt till en nybörjare.

jag har gått seglingskurs samt varit med en del och seglat på klubbkappsegling men är relativt grön.

prisklass max 300 000.

komfort och säkerhet står högst på listan och plats för 2 vuxna och tre barn.

tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en hel del båtar att välja på med den budgeten. Barn har även en benägenhet att växa och helt plötsligt tar dom lika mycket plats som en vuxen så ett förslag att se till att det finns minst 5 fullvuxna sovplatser, gärna 6-7. Man har ofta med sig en del prylar så extra stuvutrymmen är bra att ha och då kan någon extra koj användas som stuv.

ska det seglas långa sträckor på öppet hav eller är det skärgårdssegling som gäller? Tänker ni vara ute både helger och längre etapper sommartid?

Vissa båtar med stora boutrymmen har sämre segelegenskaper vilket kanske ska funderas på inför båtköp.

Våra barn har på senare år inte alltid velat följa med på alla seglatser så då lyxar vi till det med segling på två och kan ha massvis med packning med ombord. Vi seglar S30 den nya modellen vilken teoretiskt har 6 kojplatser men vi är helst inte fler än 4 personer ombord.

Ett sittbrunnstält ger ett extra rum när man förtöjt och är nog ett av de mest uppskattade tillbehör man kan skaffa.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Barn har även en benägenhet att växa

Eller hur? Välj gärna en stor båt, mer att vaxa men i övrigt bara fördelar. En modern båt brukar ha bra utrymmen och är oftast bekvämare. Man ska ju tex laga mat till hela besättning. Sen ska det diskas också....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra seglingen bekväm titta på båtar med självslående fock. Seglar själv Maxi 909 som ligger i prisklassen. Med tre små barn funkar den. Med tre stora, nja beror på hur länge och vilket komfortutrymme man behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några förslag 

 

Excel 319

Sunwind 311

Targa 96

Aphrodite 34

Mamba 311

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa 96 har jag och vsst skulle den fungera men jag skulle nog gå upp till 33-34 fot.

--

Targan har 5 fasta kojer, förpik, akterhytt och stickkoj. Hyggligt stort kök, i synnerhet om man skippar navigationsplatsen (där stod mitt gasolkylskåp). Dinetten fungerar för fyra vuxna och det gör även sittbrunnen men det är inte mycket utrymme över. Toaletten är också ganska hygglig och praktiskt placerad vid nedgången. Det som är dåligt med är garderober men det finns gott om torra stuvfack. Väldigt bra, som jag upptäckt, är akterdäck, där man i hamn kan ställa upp ett bord och två stolar eller bara breda ut sig.

Min är masthead men jag har löstagbart kutterstag med självslående fock och skena.

Bäst av allt, den är byggd i Finland och väldigt välbyggd med en välgjord innerliner som innefattar alla stuvar. En är isolerad med 50-70 mm skum och kan användas som 120 lit kyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde det finaste förslaget i prisklassen, nämligen: Rb 98

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en lite annorlunda budget. Jag älskar hantverk och välbyggda båtar. Med den budgeten vi hade kunde vi välja mellan en Hallberg Rassy/Malö från 1990-1995 runt 39 fot. Eller en Europeisk båt runt 2010. Vi kikade runt på lite olika kärror. Sen gjorde vi en lista med alla delar som vi tyckte var av relevans. 
- byggkvalitet. 

- känsla i att rycka i skåpsluckor

- rymlighet i sittbrunn

- rymlighet innuti osv. 

Vi satte poäng på varje del. När vi var klara vann en modern Europeisk "ikea skåp" båt överlägset över dom välbyggda svenska hantverken.. Hade vi haft obegränsade resurser hade det säkert varit annorluna.. 

Vår första segelbåt (20 år med motorbåtar 17-46 fot) blev en 40 fots Hanse. Det är alltid lite stökigt i början oaktat hur stor båten är. Visst blir allt lite dyrare, men det blir oxå mycket bättre - speciellt om man är fler & vill var ute länge.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev RikardE:

Vi satte poäng på varje del.

En mycket intelligent metod.

Utrustning kan man värdera i pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...