Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kossor

Volvo / Penta D5 D3

Rekommendera Poster

Tänkvärt för de som hävdar att de kör så lite så remmarna ej behöver bytas.

https://www.ja.se/artikel/60688/hll-koll-p-remmarna--volvogare.html

 

Håll koll på remmarna, Volvoägare!

Äger du en Volvo med märkets egentillverkade dieselmotorer under huven finns det två skäl att göra en extra koll av skicket och servicestatus hos både drivrem och kamrem. Vi förklarar varför.

 

Den populära D5-motorn, med kamremmen och drivremmen – här i en Volvo V70 av första generationen. Foto: privat


2014 introducerade Volvo sin nya fyrcylindriga dieselmotor, som bygger på ett och samma två liter stora motorblock (VEA) och som används till samtliga Volvos bensin- och dieselmodeller.

VEA-dieselmotorn fick vid introduktionen en av marknadens längsta bytesintervaller för kamremmen – 24 000 mil. Något som visade sig vara för bra för att förbli sant.

1. kortat bytesintervall

I sommar ändrade nämligen Volvo Cars radikalt i sina instruktioner om bytesintervall på kamremmen i sina VEA-dieselmotorer i alla effektutföranden – från 24 000 mil till 15 000 mil.

Men har du köpt en begagnad Volvo med den nya VEA-dieselmotorn och lämnar den till en verkstad som inte är Volvo-auktoriserad så kan du inte räkna med att de känner till att kamremmen fått förkortat bytesintervall. Volvo har nämligen bara gått ut med informationen till sina egna handlare och Volvo-auktoriserade verkstäder.

En kamrem som i värsta fall hoppar av orsakar ett motorhaveri, då motorns kolvar krockar med ventilerna som fastnat i öppet läge. Och en kamrem som inte bytts i enlighet med Volvos bytesintervall ger ingen ersättning på försäkringen.
 

Kör du en dieseldriven Volvo V90 och trodde att du behöver byta kamremmen vid 24 000 mil. Glöm det – den ska numera bytas redan efter 15 000 mil. Foto: volvo 

Volvos första diesel

2001 introducerade Volvo ”D5” – sin första egenutvecklade dieselmotor någonsin; en rak 2,4 liter stor femcylindrig turbodiesel med modern commonrail-insprutning.

D5 blev en mycket populär motor som användes i samtliga Volvos bilmodeller fram tills motorn pensionerades 2017.

2. Dåligt skyddad rem

I februari i år slog dock M Sverige (före detta Motormännen) larm om ett bland många verkstäder känt problem med D5-motorn.

Kamremmen, som hos de flesta andra motorer är skyddad av en ordentlig kåpa eller helt inkapslad, saknar på D5-motorn ett ordentligt skydd. Samtidigt har drivremmen (på Volvospråk ”multirem”), som löper intill kamremmen, på D5-motorn visat sig ha ibland bristande kvalitet – den torkar i förtid och spricker upp och lossnar, och trasslar sedan in sig i kamremmen vilken sedan går av eller hoppar av. Resultatet blir ett motorras.

Dessa brister har Volvo Cars förnekat. Trots detta har man på vissa av sina femcylindriga dieselmotorer kortat bytesintervallet för multiremmen, från 18 000 till 9 000 mil. Även detta har Volvo enbart informerat sina egna handlare och Volvo-auktoriserade verkstäder om.

 

Här är modellerna med bristande skydd av kamremmen

Samtliga Volvo-modeller från 2001 och fram till 2017 utrustade med den femcylindriga dieselmotorn på både 2,0 och 2,4 liter och i olika effektutföranden och med antingen modellbeteckningarna D3, D4 eller D5 samt D5/D6 Twin Engine.

 

Här är modellerna med kortat bytesintervall för kamremmen

Alla Volvo V90/S90, XC40 samt senaste generationen av modellerna V60, XC60 och XC90 med dieselmotor i samtliga varianter (D2, D3, D4 och D5).

Sista generationen av XC70, V70 och S80 från årsmodell 2014 och framåt och då i kombinationen med den nya 4-cylindriga dieselmotorn i varianterna D3 samt D4 i kombination med framhjulsdrift.

 


Pierre Kjellin

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...