Jump to content
Wednesday 23 October 2019
Andreasbilen

Aqad41 är verkligen detta filtret bytt i år???

Recommended Posts

Jag har köpt en båt med aqad41a som har någon form av problem. 

En första fråga är om bilden. Kan verkligen detta filtret vara bytt i år? Motorrummet i övrigt är inte sotigt. Inget oljeklet runt vevhusvent. 

Kollade turbon och den snurrar fint i alla fall på luftsidan. Behöver förmodligen kolla avgassidan också. 

Min far håller på att slussa ner den i kanalen och felsöker lite under vägen men det är klart att det är svårt att gasa på☺️

Han gasade på rejält på tomgång i går och då blåste det ur en hel drös med sot. Sen lugnade det sig. 

Jag vill väl egentligen ha lite uppslag. 

Varvar till precis 1900 just nu. Det är väl där herr turbo skall sparka igång?

tacksam för lite upplägg som sagt.

/A

4375D99C-0E1B-44C9-9152-9649B3F43325.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Andreasbilen:

Jag har köpt en båt med aqad41a som har någon form av problem. 

En första fråga är om bilden. Kan verkligen detta filtret vara bytt i år? Motorrummet i övrigt är inte sotigt. Inget oljeklet runt vevhusvent. 

Kollade turbon och den snurrar fint i alla fall på luftsidan. Behöver förmodligen kolla avgassidan också. 

Min far håller på att slussa ner den i kanalen och felsöker lite under vägen men det är klart att det är svårt att gasa på☺️

Han gasade på rejält på tomgång i går och då blåste det ur en hel drös med sot. Sen lugnade det sig. 

Jag vill väl egentligen ha lite uppslag. 

Varvar till precis 1900 just nu. Det är väl där herr turbo skall sparka igång?

tacksam för lite upplägg som sagt.

/A

4375D99C-0E1B-44C9-9152-9649B3F43325.jpeg

Va e dina problem förutom skitigt luftfilter. 😁 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Andreasbilen:

Att den inte varvar upp med belastning.

☺️

Ok dålig turbo. För lite bränsle, byt bränsle filtren lufta noga 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Andreasbilen:

Ja jag misstänker ändå turbon. Bränslefilter skall kollas. 👍

Ja turbon kan må dåligt på avgas sidan, de kan du kolla genom att pilla bort knäet och se om du har slitna vingar. Men en turbo är ingen jättekostnad, if tunes tror jag de heter kostar väl runt 7 till 8 tusen. Enkel att byta själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Andreasbilen:

Att den inte varvar upp med belastning.

☺️

Har du provat med nytt luftfilter? AQAD41 motorn kallas inte utan orsak för rökbomben. Vad är det för båt? Vissa båtar har luftintag på akterspegeln, tvärs emot vad installationshandboken säger. Ett skräckexempel är Orrskär 850, som har luftintagen under badbryggan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Rollen:

Har du provat med nytt luftfilter? AQAD41 motorn kallas inte utan orsak för rökbomben. Vad är det för båt? Vissa båtar har luftintag på akterspegeln, tvärs emot vad installationshandboken säger. Ett skräckexempel är Orrskär 850, som har luftintagen under badbryggan.

Skall prova nytt filter såklart. Båten är en oxelö30. 

Kom att tänka på att de kanske fick in en del sot när de blåste ur motorn. Men då borde det väl vara sotigt i hela motorrummet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta båtar har urusel motorrumsventilation. Sitter det luftintag på akterspegeln är det bäst att bygga om ventilationen. Ventilationen ska bestå av tilluft för förbränningen, plus till och frånluft för ventilation av motorrummet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Rollen:

De flesta båtar har urusel motorrumsventilation.

 

Det är den ena delen av problemet med tillförseln av erforderlig luft. Den andra delen av problemet är att båten från början kanske var utrustad med 130 hk bensinmotor, men vid senare uppgradering förärats med 200 hk dieselmotor. Det ger en viss skillnad på nödvändig area på luftintagen, vilket vi inte alltid tänker på.

 

Ett ganska enkelt sätt att kolla om luften räcker till är att åka full makaron och öppna motorluckan. Märks det någon skillnad i motorns prestanda kan man börja fundera på var man ska gå loss med svärdet på motorsågen. Visst kan man säga att om motorn går fett så ryker den, men det ska ryka ganska rejält innan man ser det från styrplatsen mot kölvattnet i högre hastigheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Börja med att byta luftfiltret, det blir fort igensatt av sot. Jag känner ett fall från vår båthamn på 90 talet. En ny båt med två 41:or, första turen går från Onsala till Laesö (30M) på vägen hem orkar ena motorn inte varva. Det visade sig att luftintagen satt felaktigt och på grund av vind fick ena motorn mest avgaser som satte igen luftfiltret.

Hälsningar Ove 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för era svar.☺️

Tre filter inhandlade. Luft, vevhus och bränsle. Skall byta dessa. Turbon vet jag går nu så jag återkommer med rapport när jag vet mer.

tack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy