Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
erikstegstedt

Importera båt från usa

Rekommendera Poster

Hej! Ny på forumet. Men kollat runt lite och det verkar som ni har koll på läget :) Tänkte fråga om någon av er har använt importerat en båt från USA eller ett annat land? Har varit inne och kollat lite på scanlinkcars.se som importerar och exporterar lite av varje verkar det som bland annat kan man importera bil från usa genom dem samt båtar och mc osv. Men det finns ju konkurrenter till dem. Svårt att vet vilka man ska väl om jag nu bestämmer mig för att göra en import. Visst kan ju alltid segla den själv men det är ju en bit 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du vill köpa en begagnad segelbåt, jag har själv velat det länge. Tyvärr är det ganska svårt att genomföra idag. Alla båtar byggda efter 1950 (utanför EU) måste ha CE-märkning, undantag för båt som varit registrerad i EU (före 1998) och som senare sålts i USA.

 

På transportstyrelsen kan du läsa om kraven i CE-handboken. Det är svårt importera en äldre båt då det krävs en hel del dukumentet, som kan vara omöjliga att få tag på om båttillverkaren upphört med verksamheten. Sedan måste båten CE märkas viket kan kosta mycket, dels i avgifter men också med krav på ny utrustning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så svårt är det väl inte men dyrt. ;)

Moms och ev tull tillkommer och beräknas på vad tullverket anser, inte vad man nödvändigtvis har betalt.

CE-märkning är också dyrt om den saknas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är inte alls svårt att importera båt från icke EU-land 

CE-märkning kostar en slant beroende på båt(från 25000kr). Kolla med tex Ceproof

Det som kan krångla till det är motorn som idag skall uppfylla avgaskrav

Nej det krävs inte en massa dokument från tillverkaren

Inga problem att skippa att CE-märka heller. Din båt blir bara en av tiotusentals andra båtar som inte uppfyller CE eller inte är CE-märkta

Strafftull på båtar idag så utöver 25% moms så har du tull på 25% :(

Moms beräknas inte efter vad tullverket anser utan det beräknas på de kvitton du lämnar som underlag

Frakterna från USA är också väldigt dyra idag samt att svenska kronan är lägre än någonsin mot dollarn

Gäller det segelbåt så blir frakten än dyrare då en lång mast skall med samt att en segelbåt är rätt hög på vagga

Så när frakten ska räknas ut så blir båtens längd mastens längd vilket lägger på en hel del på längden

 

En annan detalj

Om båten är såpass stor så den ska skeppsreggas så krävs det historik på säljkvitton från tidigare ägare vilket kan ställa till det

 

Summa summarum så är det troligen ingen ide att importera båt från USA

Skulle du ändå hitta båt där kalkylen går ihop så anlita inte nån bilförmedlare utan leta själv

Anlita sen besiktningsman eller/och åk över själv. Billigt att flyga till USA och kul resa så klart

Frakt finns det flera företag som kan lösa åt dig

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Capitan:

Moms beräknas inte efter vad tullverket anser utan det beräknas på de kvitton du lämnar som underlag

Om det är en privatperson så kan tullverket underkänna beloppet som står på kvittot, det går inte att skriva 100kr och undkomma med 25 kr i moms.

Oavsett hur många icke CE-märkta båtar som importerats så kan myndigheterna när som helst komma med krav.

Kolla även med försäkringsbolagen, man kan försäkra vad som helst men det är samma sak som att de alltid ersätter en skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Om det är en privatperson så kan tullverket underkänna beloppet som står på kvittot, det går inte att skriva 100kr och undkomma med 25 kr i moms.

Oavsett hur många icke CE-märkta båtar som importerats så kan myndigheterna när som helst komma med krav.

Kolla även med försäkringsbolagen, man kan försäkra vad som helst men det är samma sak som att de alltid ersätter en skada.

 

Visst finns en teoretisk möjlighet men jag har haft insikt i flera tusen båtimporter under ca 20 års tid och på båtsidan har det ALDRIG förekommit

Genom åren även många rejält skadade båtar och även om de nästan varit nya så reagerar inte tullen när köpare uppgett ett tullvärde på en bråkdel av vad båten skulle vara värd oskadd vilket den är i tullens ögon/papper

På bil och mc har det i få fall förkommit men där har tullen listpriser och insikt på helt annat vis

 

Skulle myndigheterna komma med krav så får de komma med annat system än CE då det inte fungerar på båtar

 

Alla försäkringsbolag tar icke CE-märkta båtar och ersätter alltid. Vissa bolag drar av några procent vilket de är öppna med

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Capitan:

Alla försäkringsbolag tar icke CE-märkta båtar och ersätter alltid. Vissa bolag drar av några procent vilket de är öppna med

Betr. tullen så har de rätten att korrigera ett felaktigt värde. Det lär inte ske när man handlar från USA eftersom det är ett federalt brott att uppge ett felaktigt värde på exporthandlingarna.

--

Enligt grabbarna på Transportstyrelsen så är det enkelt att kräva in CE-dokumenten. Men de får i dagsläget inte göra detta, för det krävs ett politiskt beslut.

 

När det gäller försäkring så ska man inte tro något alls utan istället fråga dem. Det var en kille här som klagade över att han inte fick ersättning för sin båt som brunnit.

En annan kille frågade sitt bolag, Svenska Sjö. De svarade så här:

 

Vi har inget generellt undantag som skulle innebära att vi inte ersätter skador på båtar som inte är CE märkta.
Gäller det partiella skador t.ex. reparation av en grundstötning så har märkning av båten ingen betydelse.
Om det skulle vara så illa att det blir en totalförlust av båten så kan CE märkningen påverka värderingen av båten i förhållande till båtens försäkringsbelopp. Har man tagit hänsyn till att båten inte är CE märkt när man försäkrade den, dvs. den har försäkrats till ett lägre värde än om den vore CE märkt så ska inte värderingen vid skadetillfället vara ett problem och försäkringsbeloppet betalas ut.
Skulle skadan enbart ha uppkommit som en följd av att båten inte uppfyller kraven enligt CE märkningen och så kan ersättningen minskas eller helt utebli beroende på sambandet mellan skadan och avsaknad av CE märkning. Det baseras då på aktsamhetskrav i våra villkor (och de flesta andra båtförsäkringarna på marknaden) dvs. att båten ska uppfylla föreskrift, lag eller myndighetskrav och där CE certifieringen är en sådan.

Det kanske är viktigt i det här sammanhanget att bena ut vilka båtar som enligt lag skall vara CE märkta: Det gäller båtar som tillverkats efter 16/6 1998 eller importerats efter det datumet. Det finns mer information om det här hos Transportstyrelsen.

Med vänlig hälsning,
SVENSKA SJÖ AB
Jacob Enestad
Skadechef

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

del citat:

 

Det kanske är viktigt i det här sammanhanget att bena ut vilka båtar som enligt lag skall vara CE märkta: Det gäller båtar som tillverkats efter 16/6 1998 eller importerats efter det datumet. Det finns mer information om det här hos Transportstyrelsen.

Med vänlig hälsning,
SVENSKA SJÖ AB
Jacob Enestad
Skadechef

Bara jag som anser att detta är ett udda krav?

 

Svensksåld båt tillverkad innan 16/6 1998 behöver ej vara ce-märkt, samma båt tillverkad 16/6 1998 men såld i t.ex USA men importerad efter 16/6 1998 måste vara ce-märk.

 

Som exempel, brand totalförstör båten:

Min Maxi 84 från 80-talet som köptes av mig i Sverige 2019= behöver ej CE. Försäkring täcker. 

 

"Min" Maxi 84 från 80-talet som köptes av mig i USA 2019= behöver CE. Försäkring täcker inget.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

Bara jag som anser att detta är ett udda krav

Nej jag tror många har varit arga och besvikna, inte minst jag själv. Främt för att det har tillverkades många attraktiva modeller i usa genom åren.

 

Läser man CE-handboken så inser man att en äldre båt kan bli väldigt svår och dyr att importera. Visst nyare båtar mindre problem, men där anser jag att vi (Europa) inte längre ligger efter USA i utvecklingen.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel i detta men har CE märkning på båtar någon annan funktion än att vara ett handelshinder för privatimport?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag kan ha fel i detta men har CE märkning på båtar någon annan funktion än att vara ett handelshinder för privatimport?

Nej du har helt rätt, direktivet var tänkt att döda importen av begagnade segelbåtar. Särskilt som båtindustin via sitt organ, föregick EU och var pådrivande.

 

Det korrekta hade varit att man Krävt CE märkning från 1998.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gbgdykarn:

"Min" Maxi 84 från 80-talet som köptes av mig i USA 2019= behöver CE.

Nej, alla båtar som tillverkats eller funnits inom EU före 1998 är undantagna.

 

1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag kan ha fel i detta men har CE märkning på båtar någon annan funktion än att vara ett handelshinder för privatimport?

En del är naturligtvis ett handelshinder, vi vill ju gärna att de som jobbar med sådant som ska säljas här också ska betala skatt, ha justa arbetsvillkor mm.

Men, det handlar framförallt om säkerhet. Tittar man på kraven så är det högst rimliga. Tex att det ska finnas konstruktions och stabilitetsberäkningar. Att man inte använt miljöfarliga materiel mm. Tittar man på detaljer så är det vettigt att det ska finnas batterifrånskiljare och räddningsstege som når ner tillräckligt för att kunna användas. Vi ställer minst lika hårda krav på många andra saker, inte minst bilar.

Seriösa båttillverkare i USA bygger idag för att uppfylla CE-kraven, det anses vara en kvalitetsstämpel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att nyproducerade båtar har CE märkning säger jag inget om, men äldre segelbåtar är oacceptabelt.

 

Det är som om en "jänkare" (bil) skulle behöva ha deformationssoner, krockkudde, katalysator, ABS, backsensor, vinyl borttaget (ej godkänt), troligtvis byte av motor. Samt att du ska kunna dokumentera bilens väghållning.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tokiga med CE kraven är just att man kräver CE märkning av båtar tillverkade från 1950 till 15/6 1998. Det omöjliggör ju effektivt laglig import av båtar tillverkade under dessa nästan 50 åren. Att ställa nybåtskrav på en 50 år gammal båt är ju direkt oetiskt. 

 

Det enda rimliga hade ju varit att ställa dessa krav på båtar som verkligen är tillverkade 16/6 1998 eller senare. Att som nu ställa samma krav på båtar som är 40-50 år äldre är ju bara ägnat att undergäva förtroendet för de myndigheter som beslutat och försöker upprätthålla dessa helt orimliga krav. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Eld-:

Att som nu ställa samma krav på båtar som är 40-50 år äldre är ju bara ägnat att undergäva förtroendet för de myndigheter som beslutat och försöker upprätthålla dessa helt orimliga krav. 

Bra sagt, eftersom tex Great Lakes och Florida (med Bahamas) ofta krävde båtar med begränsat djupgående. Så finns det en långvarig tradition att bygga båtar med mindre djupgående och ordentligt med tyngd i kölen. Inte lätt att hitta den "combon" i EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför man regler så blir det alltid en svår gränsdragning. Det är ju inte så att det inte finns båtar inom EU att köpa. Vill vi verkligen att man sätter en båt på marknaden som inte uppfyller dagens avgaskrav eller som kan ha allvarliga och farliga brister?

Tänk på allt som vi betalar tull för. Bara för att skydda europeiska arbetstillfällen.

Inget hindrar ju heller att man importerar en icke CE-märkt båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Vill vi verkligen att man sätter en båt på marknaden som inte uppfyller dagens avgaskrav eller som kan ha allvarliga och farliga brister?

Och hur många båtar flyter runt i EU som inte uppfyller avgaskrav eller har allvarliga brister. Om man krävt samma regler för båtar (efter 1950) inom EU som utanför så hade det blivit väldigt tomt i skärgården.

9 minuter sedan skrev bhemac:

Inget hindrar ju heller att man importerar en icke CE-märkt båt

Sedan kan du få förklara hur jag CE märker en båt från tex 1972? För jag antar att det var det du menade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peka67:

Och hur många båtar flyter runt i EU som inte uppfyller avgaskrav

Blir det bättre om det blir fler?

20 minuter sedan skrev Peka67:

Sedan kan du få förklara hur jag CE märker en båt från tex 1972? För jag antar att det var det du menade.

Nej, jag menade att inget hindrar en import. Sen kan du tex skrota eller CE-märka, det är inga problem. Men uppfyller inte motorn dagens avgaskrav så måste den bytas. Det finns firmor som hjälper till med detta. Enligt vad jag hört så kostar det oftast under 100 tkr.

Fullt möjligt alltså. Möjligen kan det vara problem med en svårt skadad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Blir det bättre om det blir fler?

Nej, jag menade att inget hindrar en import. Sen kan du tex skrota eller CE-märka, det är inga problem. Men uppfyller inte motorn dagens avgaskrav så måste den bytas. Det finns firmor som hjälper till med detta. Enligt vad jag hört så kostar det oftast under 100 tkr.

Fullt möjligt alltså. Möjligen kan det vara problem med en svårt skadad båt.

Om man vill importera en segelbåt från 1972 så bryr man sig väl inte om motorn. Den kan gladeligen få stanna kvar i USA. Det är övriga krav som jag undrar om man verkligen få till, med en båt från 70 talet.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peka67:

Det är övriga krav som jag undrar om man verkligen få till, med en båt från 70 talet.  

Det går nog. Svårast kan nog vara att få fram ritningar och beräkningar. Sen är det en massa ganska triviala saker som räddningsstegens längd, batterifrånskilare mm som ska uppfylla kraven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...