Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Sliten gelcoat - tips på vad göra

Rekommendera Poster

Utgångsläget är en Flipper 700 i bra skick.

 

Dock är gelcoaten sliten eller väldigt tunn på vissa ställen på båtens övre partier dvs från däcket och uppåt. Man har dessutom målat partierna med halkskydd på däcket för att komplicera det ytterligare. Färgen är inte vit utan snarare gulvit typ gammalt sjukhusfärg.

 

Det är inte direkt några skador men det ser inte så fint ut.

 

Om jag nu vill fräscha upp båten med dessa förutsättningar hur gör man bäst då?

 

Jag har fundera på att måla hela båten. Är det klokt eller ett framtida misstag?

 

Att lägga på ny gelcoat från däcket och uppåt är väl kanske inte det lättaste att få fint.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med väldigt stor sannolikhet är det enda vettiga att lacka. Prata tex med de som säljer sträcklack typ De IJssel. Visserligen lever de på att kränga färg men de förefaller väldigt seriösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla eller gelcoata om båten. Att måla om är nog hanterbart arbetsinsatsmässigt. Frågan är väl om det penga mässigt är värt det, det kan bara du svara på. 

 

Är det randen som brukar vara i någon spännande färg beroende på årtal som är sliten kan jag rekommendera att måla den grå. Mötte en Flipper 850 som hade grå färg på randen och grått kapell, båten såg 25 år nyare ut! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är kanske inte direkt gratis att måla om båten. Har inte vågat kalkylera vad det kan gå på. Sen är ju arbetsinsatsen också stor. 

 

Vad menar du med randen RikardE? Jag är inte helt med på var den sitter. 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...