Jump to content
Tuesday 22 October 2019
BonusVita

Köpa stormskadad båt

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en stormskadad segelbåt från Karibien.

Typ liknande någonting sådant här - https://se.yachtworld.com/baatar/2010/leopard-sunsail-384-3235111/?refSource=standard listing

Behöver nödvändigtvis inte vara en katamaran, men jag sneglar mycket på just den typen av båt.

Jag har byggt en eka förut i glasfiber helt och hållet från grund, så jag kan plasta och vet vad det hela handlar om, men jag kanske tar mig vatten över huvudet om jag ger mig på ett sådant här projekt. Den skall kanske lämnas till ett varv som får göra det jobbet!

Men vad för risker finns det med att köpa en sådan här båt? Efter orkansäsongen i Västindien så brukar det krylla av stormskadade båtar som är till salu, ofta ganska så nya båtar som har tagit in vatten, sjönkt eller slagits sönder. Många gånger saknas många vitala delar som mast och elektronik!

Edited by BonusVita

Tänker du reparera på plats eller ta hem den till Sverige?

--

Såg en Maxi 95 som välte på land i en strom. Ett varv köpte den och reparerade, den blev jättefin men det var mycket jobb, man fick byta mer än vad man trodde från början. Troligen inte lönsamt men det är ju en helt anna sak om man gör jobbet själv.

11 timmar sedan skrev bhemac:

Tänker du reparera på plats eller ta hem den till Sverige?

Jag tänkte faktiskt ta hem den. Om det nu är lösligt! Kostar nog en slant att skeppa den med containerfartyg. Gissar att jag på något vis måste lösa en transport upp till Miami och där från deras containerhamn få den placerad på ett fartyg med destination Sverige.

Det finns ju företag som sysslar med sådant, de brukar ju oftast ta hem bilar i container från Usa, detta är ju lite annorlunda, men ändå snarlikt...

Om man tittar på andra båtar av samma fabrikat och årsmodell som inte är stormskadade så ser man att prislappen är långt mycket högre..

https://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?man=2010+Leopard+Sunsail+384&is=&type=&luom=127&fromLength=&toLength=&fromYear=&toYear=&fromPrice=&toPrice=&currencyid=1009&cint=&Ntt=&searchtype=homepage&cit=true&slim=quick&ybw=&sm=3&Ntk=boatsSV

Nu är det ju inte så att jag skulle sälja denna båt om jag lyckas få hem den och reparerat upp den så att den är i skick som ny. Jag hade då velat behålla den som en bobåt och även kunna göra både långa och korta seglatser med den.

Men jag vet ju det att en båt jag har köpt för knappt 400000 kronor och renoverat för ex antal 100000 kronor, så kan jag ändå få en god slant för den om jag säljer den...

4 minuter sedan skrev BonusVita:

Jag tänkte faktiskt ta hem den.

En gissning, minst 100 tkr. Sen tillkommer moms, ev tull och du har problem med CE-märkningen. 

Troligen en mycket bättre affär att renovera på plats, dessutom är allt man kan behöva för reparationen mycket billigare där borta.

Men det finns ju även stormskadade båtar i Europa. Pratade med en kille som hade köpt en kvaddad katta som han skrotade och sålde i delar. Stod på vår vinteruppställning, han var övertygad att det skulle bli en bra affär, jag gissar på att han inte betalade mycket för båten.

Det finns en annan båt som dock är mer lockande än ovan Leopard.

Men denna har förlorat ena kölen, fått ett stort jack i andra, båda rodren, ena motorn, masten och en massa annat och legat upp och ner i havet såpass länge att tulpanerna har hunnit sätta sitt märke på den...

https://se.yachtworld.com/baatar/2014/fountaine-pajot-helia-44-3220917/?refSource=standard listing

Ungefärligt marknadsvärde på denna hel och ren är kring 5 miljoner...

Om man nu skulle satsa på att renovera i ordning den och sälja den...

4 minuter sedan skrev bhemac:

Troligen en mycket bättre affär att renovera på plats, dessutom är allt man kan behöva för reparationen mycket billigare där borta.

Det är i och för sig sant, klimatet för att renovera på plats är också mycket bättre, man slipper stå i 10 minusgrader, snö, kallt, blåsigt skitväder i ett skjul som knappt håller tätt.

Och plastning bör inte ske i minusgrader!

Det här har jag också tänkt på , hade vart kul att sätta tänderna i ett sådant projekt!

Jag gissar dock att det hade vart för stort för mig, tror inte jag hade klarat av det, speciellt med tanke på att jag idag ingenting kan om plastning!

Jag såg en båt på KVD för många år sedan som hade slitit sig i sin förtöjning vid brygga och krockat med bryggan och pollaren. Den var väldigt lockande för den var bra utrustad såg fin ut på alla sätt och vis.

Men med nosen knäckt, mantåget i trasor, badbryggan i smulor och en rejäl buckla vänster bak så kände jag att det här var nog ett lite för stort projekt.

Sedan så var det ,och fortfarande är, inte kul att köpa av KVD för de skall ha nypriser på allt oavsett hur gammalt, skadat och fult det är.

Om jag minns rätt så ville de ha kring en halv miljon för båten! Och med tanke på alla reparationer på den så var den nog snarare värd knappt hälften!

100_0791.JPG

13 timmar sedan skrev BonusVita:

Jag funderar på att köpa en stormskadad segelbåt från Karibien.

Typ liknande någonting sådant här - https://se.yachtworld.com/baatar/2010/leopard-sunsail-384-3235111/?refSource=standard listing

Behöver nödvändigtvis inte vara en katamaran, men jag sneglar mycket på just den typen av båt.

Jag har byggt en eka förut i glasfiber helt och hållet från grund, så jag kan plasta och vet vad det hela handlar om, men jag kanske tar mig vatten över huvudet om jag ger mig på ett sådant här projekt. Den skall kanske lämnas till ett varv som får göra det jobbet!

Men vad för risker finns det med att köpa en sådan här båt? Efter orkansäsongen i Västindien så brukar det krylla av stormskadade båtar som är till salu, ofta ganska så nya båtar som har tagit in vatten, sjönkt eller slagits sönder. Många gånger saknas många vitala delar som mast och elektronik!

Det var ett j_vla lik!

Är du säker på att du kan återanvända något, utom ratten som såg bra ut?

Inte lika bra att bygga båten från scratch?

Men modig är den som försöker sig på det. 

Ursäkta mitt inlägg, men hur många är det som skulle vilja köpa en reparerad stormskadad båt?

Pratar man sedan om priser på flera hundratusen kronor kanske en miljon så måste det vara ett

begränsat antal köpare. Hur vet man som köpare hur kvaliteten på reparationen är gjord?

9 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta mitt inlägg, men hur många är det som skulle vilja köpa en reparerad stormskadad båt?

Pratar man sedan om priser på flera hundratusen kronor kanske en miljon så måste det vara ett

begränsat antal köpare. Hur vet man som köpare hur kvaliteten på reparationen är gjord?

Men det är väl inte det som TS frågar om väl, eller jag kanske förstod fel?

Hen frågar om att köpa, renovera upp och behålla den för sig själv!

Och om det sedan görs en ordentlig besiktning på båten av auktoriserad besiktningsman, så torde väl inte det finnas något problem om besiktningen blir godkänd...

Ta alla grundstötta båtar till exempel!

Edited by sy_Alice

2 timmar sedan skrev BonusVita:

Hur menar du då?

Båten måste ju vara CE-märkt från början. Sen är det frågan om CE-märkningen fortfarande gäller efter en omfattande reparation. Något man nog ska kolla upp.

1 timme sedan skrev Jorgen01:

Förr eller senare ska den säljas så det skadar inte att kolla den saken också. En kille köpte en Storö 34 som hade haft en mindre brand men reparerats av ett proffsvarv. Den var betydligt billigare än jämförbar "obrunnen" båt.

Jag skulle nog fundera på att köpa ett vrak och lägga upp det troligen i Florida på något ställe där man kan jobba med den. Hyra ett rum och bo där några månader. Resor, uppehälle och uppställning lär kosta mindre än en frakt och då tillkommer momsen som är vad tullverket anser är viktigt, troligen betydligt mer än bara på beloppet man betalt. Kan vara ett par hundra papp till.

Det måste finnas många ställen där borta där det står andra som renoverar.

Kolla lite Youtube någon kväll. En kanal att börja med är WhiteSpotPirates. Allt går om man vill men det blir mycket jobb.

2 timmar sedan skrev sy_Alice:

Men det är väl inte det som TS frågar om väl, eller jag kanske förstod fel?

Hen frågar om att köpa, renovera upp och behålla den för sig själv!

Och om det sedan görs en ordentlig besiktning på båten av auktoriserad besiktningsman, så torde väl inte det finnas något problem om besiktningen blir godkänd...

Ta alla grundstötta båtar till exempel!

1. Han frågar om vad ni tror om detta, mitt svar är något att fundera över för honom.

2. En besiktningsman ser ju bara ytan, ungefär som på havet och kan ej veta vad som döljer sig under.

3.  Har försäkringsbolaget bestämt sig för att lösa in båten så finns det en anledning till detta. Ej lönsamt att reparera därför skrot.

4. De räknar väl som med bilar ett restvärde på 10%, under det skrot.

Edited by Jorgen01
  • Like 1

3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Har försäkringsbolaget bestämt sig för att lösa in båten så finns det en anledning till detta. Ej lönsamt att reparera därför skrot.

I vart fall inte för ett företag. För en privatperson, kanske.

Att företag inte vill ge sig på att reparera beror nog till största delen på att man inte kan förutse kostnaden.

Ett alternaiv kan vara att köpa en beg båt i Karibien. Många vill inte segla hem och är båten lite sliten så är priset bra. Svensk båt gärna det blir mindre krångel med papper. Passar man på att köpa/komplettera utrustningen i tex USA så sparar man mycket pengar. Det påstås att ett motorbyte där kostar hälften av vad det gör här, i vart fall om man ska låta en firma göra det.

10 timmar sedan skrev BonusVita:

Jag tänkte faktiskt ta hem den. Om det nu är lösligt! Kostar nog en slant att skeppa den med containerfartyg. Gissar att jag på något vis måste lösa en transport upp till Miami och där från deras containerhamn få den placerad på ett fartyg med destination Sverige.

Det finns ju företag som sysslar med sådant, de brukar ju oftast ta hem bilar i container från Usa, detta är ju lite annorlunda, men ändå snarlikt...

Glöm att ta hem den

Totala frakten skulle kosta flera hundratusen

Att skicka på gavelflak är ett alternativ men min erfarenhet är att det är svårt att få till av okänd anledning. Agenterna verkar inte jobba med den typen av frakt. Bara container eller ro-ro

Att få en båt som inte flyter till utskeppningshamn i Karibien kan vara nog så svårt antar jag också

Jobbade tidigare i Gbg hamn(drygt 18 år) och har aldrig sett en båt importeras från Karibien

‎2019‎-‎09‎-‎08 vid 23:09 skrev BonusVita:

Jag har byggt en eka förut i glasfiber helt och hållet från grund, så jag kan plasta och vet vad det hela handlar om.

Låter som han i Macken som lekt med mecano när han var liten, och visst vet var tändstiften sitter.

• Like 1

Ett alternativ är kanske att köpa en (ut)sliten charterbåt i medelhavet?

• Like 3

Helt ärligt, i all välmening nu. 

Jag vet en kille här på forumet som köpte en Trisskryssare och hade stora planer, rev ur inredningen, skissade och planerade mycket. Blev ingenting. 

Hur tror du det går med ett större och dyrare projekt..?

Lönsamheten är förmodligen noll i att köpa skit och försöka fixa. Bästa köp brukar vara väl underhållna grejer, där allt är helt OK och funkar, men som kanske behöver lite gnugg och polering, och kanske en ny kulör på vattenlinjen för att se fräsch ut. 

• Like 3

Det finns många människor som behöver drömmar, planer och projekt för sin egen skull. De behöver inte alltid varken avslutas eller påbörjas utan det är processen som ger något och ett forum är ett bra ställe att bolla sina tankar.

• Like 2

23 minuter sedan skrev BSven:

Det finns många människor som behöver drömmar, planer och projekt för sin egen skull. De behöver inte alltid varken avslutas eller påbörjas utan det är processen som ger något och ett forum är ett bra ställe att bolla sina tankar.

Åh, jag ser inga fel i det. 

Men det finns då billigare och enklare projekt att ösa ner pengar och tid i, tänker jag

🙂

Edited by Peter_K

Jag skulle också hellre köpa min båt på europeiska marknaden. Slitna båtar får man till hyggliga priser även på den här sidan av atlanten. Det är troligen enklare och totalt sett billigare att skaffa en sliten båt från mellaneuropa, England (snabba på innan brexit bara)  eller medelhavstrakterna än att transportera ett vrak över atlanten. Själva båten är kanske billigare som stormvrak från USA än en sliten båt i Europa. Men med transport, tull osv. är det kanske en billigare affär med en europeisk båt ändå. Det kan rentav gå att segla/köra hem båten om den inte ligger borta i medelhavet. Man behöver inte vara speciellt ängslig över det där med moms, tull och EC-märkning heller.

Valet mellan sliten europeisk båt versus USA-stormvrak är ganska enkelt när man inser att stormvraket antagligen har strukturella skador i skrov och överbyggnad som kräver bra lokaler (varmt och torrt) och genuin kunskap i glasfiberjobb. Dessutom är all inredning förmodligen vattenskadad om båten legat delvis eller helt under vatten ett tag.

En sliten båt kan vara helt funktionell och kräver mest bara kosmetiska förbättringar som man kan göra allteftersom. Det är ju skönt om man kan välja vad som är mest akut och fixa det under en vinter. Man kan sedan använda båten på sommaren och ta itu med nästa problem följande vinter. Står båten på land i åratal är det lätt hänt att man i något skede tappar sugen och då står investeringen där oanvänd.

När man läser om en del renoveringar av t.ex.mindre båtar som en Riva eller någon annan mindre båt kan antalet timmar bli långt över 1000 h. Större båtar kräver naturligtvis ännu mer tid...

Att helrenovera en båt tar med tid än man tror, multiplicerat med pi.

Skall man fixa en stor båt helt och hållet på en vinter hinner man inte med ett heltidsjobb, familj och socialt liv.

Generellt sett tycker jag att det är ett bra sätt att skaffa sig en båt genom att köpa billigt och renovera. Speciellt om man har tid och kunskap att göra allt själv. Om man sprider ut renoveringen över tid är det också ett sätt att finansiera en stor båt eftersom man köper material och delar över en lång tid. I bästa fall slipper man låna till sin båt om man lägger upp det hela smart.

De som påstår att det inte är ekonomiskt lönsamt att renovera kan gärna visa hur man gör för att köpa en ny eller en fräsch begagnad båt använda den några år och göra vinst när man säljer den.  🙂

Galnare saker än båtrenoveringar finns nog på folks hobbykonton. När man renoverar om vintern och använder båten om sommaren så har man ju glädje av den året runt. Det förutsätter förstås att man tycker om att fixa och dona. En del gör inte det har jag hört 🙂

Edited by Faderullan
  • Like 3

8 timmar sedan skrev Peter_K:

Helt ärligt, i all välmening nu. 

Jag vet en kille här på forumet som köpte en Trisskryssare och hade stora planer, rev ur inredningen, skissade och planerade mycket. Blev ingenting. 

Hur tror du det går med ett större och dyrare projekt..?

- - -

Jo det var en signatur "BonusVita"  som började med det projektet i augusti 2014. Sista spåret av den renoveringen var i februari 2016 då den var utlagd till försäljning på blocket som "avstannat renoveringsprojekt"....

13 timmar sedan skrev BSven:

13 timmar sedan skrev Peter_K:

🙂

Edited by BonusVita

Ahh, jävla skitplatta, som inte kan radera citat...

Ja, jag är en arrogant skitstövel som inte lyssnar på goda råd, som många gånger inte lyssnar alls, som alltid går min egna väg, som många gånger försöker uppfinna hjulet på nytt om och om igen.

Jag har fler oavslutade projekt bakom mig än jag har lust att komma ihåg.

Men jag bygger hellre än använder det, och jag har mängder med tankar och funderingar. Vill många gånger hitta mig det där jättebilliga projektet och sätta tänderna i det och bygga iordning det till något som är jag, till en bostad, bil, båt eller annat kul som är väldigt speciellt, annorlunda och långt ifrån konventionellt. Till något som inte liknar det som är orginal.

Jag vet att om jag hade accepterat det som är orginal, simpelt och enkelt, så hade jag garanterat kommit billigare undan än min jobbiga väg. För mitt sätt att göra saker och ting på är inget billigt sätt att arbeta på. Jag sparar inte pengar i mina projekt.

Trisskryssaren var ett klart exempel på det.

Men jag stoppade det projektet innan jag faktiskt hade gått överstyr med det, och jag vet att han som tog över det fick en båt där det tråkiga sliparbetet var klart på, nu var det bara för honom att bygga upp båten på nytt. Sedan så var killen som köpte båten kort i rocken och inte lika lång vandringspinne som jag, så han behövde inte de innerutrymmen på höjden som jag gjorde.

Men om båten har kommit i sjön ännu, vet jag ingenting om.

Ekan som jag nämnde tidigare är nog egentligen det enda projekt jag verkligen har avslutat. Men jag glömde den i en sjö i Dalsland efter att jag blivit akut magsjuk och fick åka ambulans till lasarettet. Min flickvän hade inte en tanke på ekan när hon snappt packade ihop tältet o åkte efter ambulansen.

Och när jag nån vecka senare äntligen igen var bra så frågade jag om ekan och då kom hon ihåg, så jag satte mig i bilen för att åka upp o hämta hem den, men jag hittade den inte, jag hittade nog inte riktigt heller platsen vi tältade på.

Vete fan vart den båten tog vägen...

Jag vill gärna vara social på forum som detta, vill gärna dela med mig, berätta om mina drömmar och tankar. Men samtidigt så är jag väldigt associal, och vill inte släppa in folk alltför nära på mig och min person, och om jag berättar eller säger något om något, och får jag ett svar jag inte tycker om, då blir jag ledsen, sur och obstinat och skiter i allt.

Mitt största problem är att jag har inte tålamod att slutföra mina projekt.

För i min sociala iver, där jag försöker övertyga folk som läser mina horribla påståenden om att mitt sätt att uppfinna hjulet på nytt är den absolut bästa vägen. Stöter jag på hinder där, så är risken stor att jag avslutar allt och börjar om från början på ett annat sätt, annat ställe, under nytt namn osv.

Men jag glömde av att sist jag var med på maringuiden, så hette jag det jag heter nu...

Det är inte alltid så enkelt.

Så jag ber er, ni som läser mig, att för att kunna förstå hur jag tänker, så måste ni acceptera att jag är inte som alla andra. Jag accepterar inte orginal, simpelt och enkelt. Jag vill ha det svårt, oöverstigligt, jobbigt och omständigt.

Då och endast då, mår jag bra, då är jag hemma! 

• Like 3
  • Haha 1

17 minuter sedan skrev BonusVita:

Ahh, jävla skitplatta, som inte kan radera citat...

Ja, jag är en arrogant skitstövel som inte lyssnar på goda råd, som många gånger inte lyssnar alls, som alltid går min egna väg, som många gånger försöker uppfinna hjulet på nytt om och om igen.

Jag har fler oavslutade projekt bakom mig än jag har lust att komma ihåg.

Men jag bygger hellre än använder det, och jag har mängder med tankar och funderingar. Vill många gånger hitta mig det där jättebilliga projektet och sätta tänderna i det och bygga iordning det till något som är jag, till en bostad, bil, båt eller annat kul som är väldigt speciellt, annorlunda och långt ifrån konventionellt. Till något som inte liknar det som är orginal.

Jag vet att om jag hade accepterat det som är orginal, simpelt och enkelt, så hade jag garanterat kommit billigare undan än min jobbiga väg. För mitt sätt att göra saker och ting på är inget billigt sätt att arbeta på. Jag sparar inte pengar i mina projekt.

Trisskryssaren var ett klart exempel på det.

Men jag stoppade det projektet innan jag faktiskt hade gått överstyr med det, och jag vet att han som tog över det fick en båt där det tråkiga sliparbetet var klart på, nu var det bara för honom att bygga upp båten på nytt. Sedan så var killen som köpte båten kort i rocken och inte lika lång vandringspinne som jag, så han behövde inte de innerutrymmen på höjden som jag gjorde.

Men om båten har kommit i sjön ännu, vet jag ingenting om.

Ekan som jag nämnde tidigare är nog egentligen det enda projekt jag verkligen har avslutat. Men jag glömde den i en sjö i Dalsland efter att jag blivit akut magsjuk och fick åka ambulans till lasarettet. Min flickvän hade inte en tanke på ekan när hon snappt packade ihop tältet o åkte efter ambulansen.

Och när jag nån vecka senare äntligen igen var bra så frågade jag om ekan och då kom hon ihåg, så jag satte mig i bilen för att åka upp o hämta hem den, men jag hittade den inte, jag hittade nog inte riktigt heller platsen vi tältade på.

Vete fan vart den båten tog vägen...

Jag vill gärna vara social på forum som detta, vill gärna dela med mig, berätta om mina drömmar och tankar. Men samtidigt så är jag väldigt associal, och vill inte släppa in folk alltför nära på mig och min person, och om jag berättar eller säger något om något, och får jag ett svar jag inte tycker om, då blir jag ledsen, sur och obstinat och skiter i allt.

Mitt största problem är att jag har inte tålamod att slutföra mina projekt.

För i min sociala iver, där jag försöker övertyga folk som läser mina horribla påståenden om att mitt sätt att uppfinna hjulet på nytt är den absolut bästa vägen. Stöter jag på hinder där, så är risken stor att jag avslutar allt och börjar om från början på ett annat sätt, annat ställe, under nytt namn osv.

Men jag glömde av att sist jag var med på maringuiden, så hette jag det jag heter nu...

Det är inte alltid så enkelt.

Så jag ber er, ni som läser mig, att för att kunna förstå hur jag tänker, så måste ni acceptera att jag är inte som alla andra. Jag accepterar inte orginal, simpelt och enkelt. Jag vill ha det svårt, oöverstigligt, jobbigt och omständigt.

Då och endast då, mår jag bra, då är jag hemma! 

då är vi samma du och jag :D 

en gång var jag nästan färdig med ett projekt :) 

får väl se hur det går denna gång.

jag tittade på ett par bilder och första frågan är hur bra skroven sitter ihop efter smällarna.

en spricka kan ju gå långt utan att man ser det och bristningar mellan skroven är en stor risk tycker jag.

sen kommer vi till skarv mellan skrov och däck där smällarna tagit värst kanske.

jag hade renoverat på plats och bott i en husvagn bredvid.

att ha projekt är en livsstil :) 

en kul sådan

men hur som helst så skulle jag resa dit med en pålitlig besiktningsman från sverige om du inte känner någon därborta.

och röntga hela driten.

och nu tittade jag på fler bilder :D du är väl miljonär va?

och sedan GO FOR IT !

• Like 1

Den som inte satsar vinner heller inget. Och fö heter det "ej helt avslutade projekt".

6 timmar sedan skrev Zaphir:

jag hade renoverat på plats och bott i en husvagn bredvid.

Det är en vettig lösning och troligen den billigaste.

Det var ett par som skulle bygga hus, de flyttade in i en husvagn på tomten och avvecklade allt annat. Tog ledigt från sina jobb, att låna pengar till sitt uppehälle är betydligt billigare än att betala andra som ska göra jobbet. De jobbade många timmar på sitt hus, att sitta och häcka i en husvagn är ändå inget kul. Det blev ett ruskigt billigt hus!

Jag har sett några båtgårdar i USA och det verkar finnas en del folk som håller på och renoverar sina båtar och som bor på området. Dessutom finns det andra som kan hjälpa till när tunga saker ska lyftas på plats mm. Garanterat väldigt trevligt.

Det tål också att upprepas, allt man behöver är mycket billigare där, oftast betalar man kanske hälften av vad det kostar här. Behöver man hyra extra arbetskraft så brukar det vara både enkelt och billigt.

• Like 1

8 timmar sedan skrev Zaphir:

du är väl miljonär va?

Yeah I wish...

Men jag hade nog vart det om jag inte hade strött mina pengar omkring mig så som jag har gjort hittills... 

Men det tipset om att renovera på plats är inte dumt...

Får kolla hur man gör det på bästa sätt.

• Like 1

2 timmar sedan skrev bhemac:

Det tål också att upprepas, allt man behöver är mycket billigare där, oftast betalar man kanske hälften av vad det kostar här. 

Menar du USA nu?