Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
_Hoffa_

Baylainer- 00 Högt Oljetryck

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har nyss skaffat min första båt och skulle nu vilja fråga om mitt oljetryck är normalt framförallt vid kallstart ? ( se bild ). motorn är av en Mercrusier 5.0L sjövattenkyld.

 

Även varvräknaren funkar inte heller nu helt död och drevet går inte att få upp om man inte använder sig utav Trailer knappen ? även Länspumpen är nu död blir matt......

om det är till nån hjälp men båten har stått på land nu i 4-5 veckor ca och varit i Mälarens vatten tidigare. 

Jag skulle varvköra båten pga oljabyte filter mm sen märker man allt det här det ena efter det andra. motorn verkar gå jämt och fint ändå. Skulle behöva massor av råd pga är inte så båtkunnig.

 

Tacksam för svar.

Oljetryck.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är trycket avläst vid tomgång eller vid gång? Vilket RPM?

Detta är saxat från en USA tråd:

Citat

 

Oil Pressure @2000 RPM should be between 30-45 PSI. You are on the high end @ w/45 PSI @ idle assuming your idle RPM is about 650-750 RPM. Check for corrosion at the sender and at the gauge--clean the terminals and the post on the sender with light sandpaper. Increased resistance from corrosion would increase the pressure reading.

If the wire terminals are clean and the pressure is still the same, install a good manual oil pressure gauge in place of the sending unit to get an accurate pressure reading. If the pressure drops, the OP sender is most likely out of range and should be replaced. Could also be a defective gauge or internally corroded wire.


If the pressure increase occurred right after an oil and filter change, change the filter and see what happens.

 

 

Ang tilten, lär det vara dina trim/tilt senders som sitter på skölden på utsidan av båten, dem havererar ofta, antingen kabel brott eller så är dem kass, då måste du plocka av drev osv för att kunna byta ut dessa. Passa på att byta bälgar och växelwire också när du ändå är igång.

 

Varför inte varvtalsmätarn funkar kan ju vara både mätarn eller givare/sensorn på motorn. Plocka ut den och kolla så alla kablar sitter i och inte är korroderade, följs dem och kolla så du inte har något kabelbrott påvägen. Eller byta sensor/givare.

 

/Mike 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mr_m:

Ang tilten, lär det vara dina trim/tilt senders som sitter på skölden på utsidan av båten, dem havererar ofta, antingen kabel brott eller så är dem kass, då måste du plocka av drev osv för att kunna byta ut dessa.

Snicksnack! Går att byta UTAN att ta bort drevet. Gjorde själv det i våras med drevet på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Snicksnack! Går att byta UTAN att ta bort drevet. Gjorde själv det i våras med drevet på.

 

 

Behöver inte bli arg 😂

kan ju gå, frågan blir hur fick du dit tätningen längst upp bakom allt som funkar som en kil runt kablarna om du inte hade bort drevet? Den sitter ju in bakom hela gimballen och bälgar. Har själv rivit ner grejerna. Men ser inte riktigt hur den skulle gå till att få dit? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mr_m:

Är trycket avläst vid tomgång eller vid gång? Vilket RPM?

Detta är saxat från en USA tråd:

 

Ang tilten, lär det vara dina trim/tilt senders som sitter på skölden på utsidan av båten, dem havererar ofta, antingen kabel brott eller så är dem kass, då måste du plocka av drev osv för att kunna byta ut dessa. Passa på att byta bälgar och växelwire också när du ändå är igång.

 

Varför inte varvtalsmätarn funkar kan ju vara både mätarn eller givare/sensorn på motorn. Plocka ut den och kolla så alla kablar sitter i och inte är korroderade, följs dem och kolla så du inte har något kabelbrott påvägen. Eller byta sensor/givare.

 

/Mike 

Hej

 

trycket som bilden visar är vid tomgångskörning. och jag tror den kom han komma upp till arbetstemp innan jag avbröt allt och är lite rädd för att det ska hända nått med motorn. RPM vet ej pga varvräknaren är död men motorn låter lugnt och bra på tomgång iallfall så det var inga högvarv där inte innan jag stängde av motorn. men så fort jag startar motorn så rusar oljemätaren upp direkt på mätaren  Jag har inte hunnit gjort nått mera pga jobbat, ska börja ta ut mätaren mm kolla kablar sändare mm härnäst =).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mr_m:

 

Behöver inte bli arg 😂

kan ju gå, frågan blir hur fick du dit tätningen längst upp bakom allt som funkar som en kil runt kablarna om du inte hade bort drevet? Den sitter ju in bakom hela gimballen och bälgar. Har själv rivit ner grejerna. Men ser inte riktigt hur den skulle gå till att få dit? 

Vart absolut inte arg, ber om ursäkt om det uppfattades så.

 

Gjorde som alla andra, körde smält skarvkabelskor (blåa). Det var Drevman som tipsade om det ifall man inte vill riva bort allt. Han gör det hela tiden och har dokumenterat att efter 4 år när han kom tillbaka till en kund så fungerade dom fortfarande (på min marina gör dom så hela tiden om inte kunden vill betala lite extra för demontering av drev).

 

Kanske inte helt rätt men fungerar och en enkel lösning.

Men självklart har du rätt det du säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Vart absolut inte arg, ber om ursäkt om det uppfattades så.

 

Gjorde som alla andra, körde smält skarvkabelskor (blåa). Det var Drevman som tipsade om det ifall man inte vill riva bort allt. Han gör det hela tiden och har dokumenterat att efter 4 år när han kom tillbaka till en kund så fungerade dom fortfarande (på min marina gör dom så hela tiden om inte kunden vill betala lite extra för demontering av drev).

 

Kanske inte helt rätt men fungerar och en enkel lösning.

Men självklart har du rätt det du säger.

Blir ju lite så när man skriver i stora versaler, då tror man någon skriker :)

 

Ok, då är jag med. Men det är ju bara en quick fix egentligen, Bälgar osv ska ju bytas med 3-5 årsintervall beroende på användning så då kan man ju lika gärna slita ut kablarna till trimsensorerna. Men visst det kanske håller. Men om man ändå sliter av drevet under vintern (de flesta FB bolag ger ju inte ersättning)  om drevet sitter förvarat har jag sett i det finstilta. Så man vågar ju inte chansa.

 

/Mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev _Hoffa_:

Hej

 

trycket som bilden visar är vid tomgångskörning. och jag tror den kom han komma upp till arbetstemp innan jag avbröt allt och är lite rädd för att det ska hända nått med motorn. RPM vet ej pga varvräknaren är död men motorn låter lugnt och bra på tomgång iallfall så det var inga högvarv där inte innan jag stängde av motorn. men så fort jag startar motorn så rusar oljemätaren upp direkt på mätaren  Jag har inte hunnit gjort nått mera pga jobbat, ska börja ta ut mätaren mm kolla kablar sändare mm härnäst =).

Då har du nog något fel, borde väl inte riktigt ligga så högt. Testa det som USA killen föreslår, som jag saxade in. Verkar vara en del som haft problemet som fått det åtgärdat med mindre knep.

 

Det andra är förmodligen bara kabel/sensor/givar relaterat. En lördag och några bärs senare borde du fått ordning på det :) 

 

/Mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När oljan är kall brukar trycket vara ganska högt. Kör den ordentligt varm och kolla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mr_m:

Då har du nog något fel, borde väl inte riktigt ligga så högt. Testa det som USA killen föreslår, som jag saxade in. Verkar vara en del som haft problemet som fått det åtgärdat med mindre knep.

 

Det andra är förmodligen bara kabel/sensor/givar relaterat. En lördag och några bärs senare borde du fått ordning på det :) 

 

/Mike

Ja några öl blir det mekandet 😂👍🏻. Jag återkommer vid senare tillfälle tack så mycket för hjälpen Mike/allihopa 😊👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...