Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jorge

Vilken motor istället för VP AQ170?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en fjord 21 HT i väldigt bra skick som jag kommer att ha i några år till (5 år till är planen) men så sitter det en Volvo Penta AQ170 och 270 drev som jag har tröttnat på att lägga pengar i diverse reparationer. Jag är inte insatt i motorvärlden när det gäller båtar och skulle uppskatta att få era råd om vilken motor jag kan sikta in mig på att köpa. Jag är intresserad först och främst av en motor med driftsäkerhet och som är någorlunda ekonomisk, kan den hålla en marschfart på 20 knop och en maxfart på runt 30-35 blir jag nöjd. 

 

Jag tänker mig en begagnad motor så klart, kan inte lägga de pengarna på en ny motor till denna båt. Skulle uppskatta rekommendationer och vad ni tror en sådan skulle gå på (pris) med lagom antal drifttimmar utifrån hur gammal den kan vara.

 

Tusen tack på förhand! 

 

JRI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JRI.

 

Det finns ingen ekonomisk båt. Alla drar sås och kostar pengar.

 

I ditt fall så är väl enklast och billigast att knöla ner en 4.3 V6. Då kan du behålla drevet (kan behövas byta underdelen för rätt utväxling), men du behöver en annan strut. Satsa på en Mercrusier, VP är bara dyrare i delar, samma motor men med lite annorlunda delar runt om.

Skit i bockhornet, kör rakt ut med vattenlås och plugga gamla skölden.

Säg runt 40.000kr med allt är väl inte för mycket eller för lite om du gör ALLT jobb själv. Såg en 4.3 Mercrusier till salu för något år sedan för 20.000kr, sen lite delar osv. Drar iväg när man väl börjat.

 

Kan självklart ge dyrare tips.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar Patrik! 

 

Om jag förstår dig rätt menar du att jag satsar på en utombordare istället? Går det att göra? Tanken tilltalar mig 🙂

 

JRI

Redigerad av Jorge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Jorge:

Hej och tack för svar Patrik! 

 

Om jag förstår dig rätt menar du att jag satsar på en utombordare istället? Går det att göra? Tanken tilltalar mig 🙂

 

JRI

Nja, det var nog med största sannolikhet INTE det svar Patrik gav. 

Mercruiser heter inombordarna och Mercury heter utombordarna. (Därav är det en inombordare Patrik skriver om.)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorge:

Hej och tack för svar Patrik! 

 

Om jag förstår dig rätt menar du att jag satsar på en utombordare istället? Går det att göra? Tanken tilltalar mig 🙂

 

JRI

ALLT går att göra, men inget jag skulle göra. Köp en ny båt om du vill ha utombordare.

 

Menade såklart inombordare. Har du inte kunskapen och vill lämna iväg jobbet så kan du räkna med minst det dubbla priset mot vad jag skrev tidigare.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...