Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gryningsrad

Laga hörn på roder efter grundstötning

Rekommendera Poster

Hållö var ju väldigt fint, men hade även lite stenar på botten vilket resulterade i att ett hörn på rodret begav sig till de sälla jaktmarkerna och rodret ser nu ut enligt bifogade bilder. Skadan är ca 40x20 mm och har ju gått in till själva laminatet. Hur skall detta lagas på bästa sätt? Helst skulle man vilja bygga upp hela hörnet tbx i orginalform.

 

Funderar på att

  • Slipa ner runt skadan så att man får ta på ”färskt material”
  • Vänta ett par veckor så att det torkar ordentligt
  • Ta och skruva in två rostfriaskruvar för att använda dom för att med glasfiber+epoxy bygga tillbaks formen
  • Gelcoatspackel (behövs det?)
  • Bottenfärg...

 

Synpunkter eller andra förslag? (Det strular med uppladdning av bilderna, återkommer...)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gryningsrad:

Ingen i forumet som har någon "input" i denna fråga...?

*puff*

Näää, din plan är OK, inte mycket att diskutera, men skippa spackel, slipa och måla bara.

Ett alternativ är att snygga till hörnet med en såg, lägga ett par lager väv och måla, ingen märker att en bit är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din planering låter bra.

I somras såg jag till min besvikelse att man lagt ut prickar vid inloppet vid lilla hamnen innanför Hamnholmen eller Kalven eller vad den heter.

Nu är ju inseglingen ingen sport längre. Men det finns väl fler bôar man kan gå på runt Hållö kan tänkas.

Men som du planerar är det ju väldigt viktigt att det får torka ut ordentligt innan du börjar plasta. Jag har haft roderblad som det droppat ur i flera dagar efter torrsättningen, det fick så småningom bytas ut.

Nä, som redan föreslagits kan du spara in på spacklet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input... 

 

Hur länge skall man låta det torka då? Haft en kortare säsong i år (jobb och annat) så den har stått på landbacken i ca 3 veckor nu. Eller skall man vänta till våren?

 

Har läst lite till och kollat bland burkarna hemma. Har plastat lite (över vattenytan då) med polyester+glasfiber - och vad jag har förstått är detta inte riktigt vattentätt? Måste jag plasta med epoxy istället, eller kan jag ta epoxiprimer (typ biltemas) och måla över polyestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gryningsrad:

Tack för input... 

 

Hur länge skall man låta det torka då? Haft en kortare säsong i år (jobb och annat) så den har stått på landbacken i ca 3 veckor nu. Eller skall man vänta till våren?

 

Har läst lite till och kollat bland burkarna hemma. Har plastat lite (över vattenytan då) med polyester+glasfiber - och vad jag har förstått är detta inte riktigt vattentätt? Måste jag plasta med epoxy istället, eller kan jag ta epoxiprimer (typ biltemas) och måla över polyestern?

Har du möjlighet att hänga av rodret och ta in det i stugvärmen?

I så fall gör du det och lagar det inomhus.

Svårt att säga när det torkat, men man kan låna eller hyra fuktmätare av exempelvis båtklubbar.

Jag byggde ”adaptrar” till mina interceptorer som sitter under vattenlinjen, jag använde genomgående Biltemas epoxyprodukter, tredje säsongen nu med dessa, ser ut att ha blivit väldigt bra. Men det fungerar säkert jättebra med polyester också. Bara inte den eller härdaren stått och  blivit för gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, det har jag inte... men får väl kanske bygga ett litet tält och torka ur det lite innan plastning. Hade varit skönt att fått gjort detta innan vintern - våren är tillräckligt hetsig :) Men hade du väntat tills i vår eller tagit det nu under hösten?

Har nog haft lite rotation på mina plastningsgrejor, så härdaren skall allt hålla... 

 

Får se hur jag löser detta... återkommer i frågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gryningsrad:

Nope, det har jag inte... men får väl kanske bygga ett litet tält och torka ur det lite innan plastning. Hade varit skönt att fått gjort detta innan vintern - våren är tillräckligt hetsig :) Men hade du väntat tills i vår eller tagit det nu under hösten?

Har nog haft lite rotation på mina plastningsgrejor, så härdaren skall allt hålla... 

 

Får se hur jag löser detta... återkommer i frågan

Vill minnas att det fans en artikel i Praktiskt Båtägande om detta, tält av byggplast och en avfuktare var iallafall några av ingredienserna.

Vintern brukar ju vara torrare än höst och vår, med geografiska och meteorologiska variationer. Å andra sidan härdar det dåligt om det är kallt.

Men som du säger, lika bra att få det ur världen snabbt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga polyester ovanpå epoxy funkar dåligt. Likaså att lägga epoxy ovanpå nyplastad polyester. Det är stor risk att du får släpp. 

 

Jag hade tagit hem rodret, och lagat med epoxy. Och spacklat vid behov med epoxyspackel. 

 

Jag hade också övervägt att slipa av epoxybehandla hela rodret (under vattenlinjen) om det inte är gjort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Att lägga polyester ovanpå epoxy funkar dåligt. Likaså att lägga epoxy ovanpå nyplastad polyester. Det är stor risk att du får släpp. 

 

Jag hade tagit hem rodret, och lagat med epoxy. Och spacklat vid behov med epoxyspackel. 

 

Jag hade också övervägt att slipa av epoxybehandla hela rodret (under vattenlinjen) om det inte är gjort. 

Peter har helt rätt polyester fäster inte på epoxy om man inte slipar ned det ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Att lägga polyester ovanpå epoxy funkar dåligt. Likaså att lägga epoxy ovanpå nyplastad polyester. Det är stor risk att du får släpp. 

 

Jag hade tagit hem rodret, och lagat med epoxy. Och spacklat vid behov med epoxyspackel. 

 

Jag hade också övervägt att slipa av epoxybehandla hela rodret (under vattenlinjen) om det inte är gjort. 

Jag har båten utanför huset, så det är rätt nära om man säger så. Att ta loss rodret och härja är inget alternativ för denna gången, men det hade ju självklart varit att föredra... 

Om man nu skulle ta sats och epoxybehandla rodret så gäller det att slipa, epoxybehandla (tänker nog höra av mig till NM Båtepoxy, har sett deras namn på många ställen) och sedan bottenfärg på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gryningsrad:

Jag har båten utanför huset, så det är rätt nära om man säger så. Att ta loss rodret och härja är inget alternativ för denna gången, men det hade ju självklart varit att föredra... 

Om man nu skulle ta sats och epoxybehandla rodret så gäller det att slipa, epoxybehandla (tänker nog höra av mig till NM Båtepoxy, har sett deras namn på många ställen) och sedan bottenfärg på detta?

Jag har också båten i trädgården vintertid...

Då jag hade en Nimbus och skulle laga roder samt fixa hjärtaxellagret fick jag gräva en grop i marken för att få ut rodret.

Epoxy är ju bra om man får tro alla inlägg om det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om rodret är i polyester så bör du laga med polyester. En stor fördel är, att den nya polyestern binder med den gamla och skapar en stark harmonisk enhet. 

 

Epoxi kommer inte att binda med polyester utan den kommer bara att fästa (Vid korrekt förarbete) så du får en mycket svagare lagning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så?

Jag har alltid trott att varken polyester eller epoxi egentligen binder till befintligt material om det är härdat.

Att det bara limmar till ytan så att säga, och att då epoxi är bättre på det än vad polyester är.

Men jag kan absolut ha missuppfattat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev jonas2307:

Är det verkligen så?

Jag har alltid trott att varken polyester eller epoxi egentligen binder till befintligt material om det är härdat.

Att det bara limmar till ytan så att säga, och att då epoxi är bättre på det än vad polyester är.

Men jag kan absolut ha missuppfattat det.

Nej, Peka67 har fel. 

Epoxy har bättre vidhäftning på uthärdad polyester, jämfört med ny polyester på uthärdad polyester. Dessutom blir lagningen helt tät. 

 

Enda nackdelarna är arbetstemperaturen på epoxy samt risken för kontaktallergi när man hanterar ohärdad eller delvis härdad epoxy. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja epoxi binder bättre på härdad polyester. Men ofta är inte polyestern inte så härdad, inte ens efter många år och därför brukar polyester fastna tillräckligt bra.

Nackdelen med epoxi är att det krävs bra temperatur medna polyester kan man plasta med även mitt i vintern.

Bäst är nog att bygga ett litet tält, värma och avfukta och köra med epoxi och väv. Går inte detta så kan man köra polyester, det kommer garanterat hålla tillräckligt bra.

Eller kanske använda gummi om du ska tillbaka till samma ställe....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...