Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dilba

Rib eller alu eller WA

Rekommendera Poster

Vi är på jakt efter en öppen båt för dagsturer. Som alltid vill man ha allt, men vi åker rätt mycket så förbrukningen är viktigt för oss. Båten vi tänker oss är6-7 meter, bi fastnar då för rib eller Anytec. Vi rör oss en del i ytterskärgården så gärna lite sjöduglighet. Är en rib klokt val eller är det WA i glasfiber eller alubåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt val tycker jag - en Anytec med Evinrude G2-motor, snålaste och starkaste motorn med 5-års serviceintervall.

 

Du skriver att ni åker mycket - varför då en öppen båt? Med en hyttbåt förlänger man säsongen till det dubbla eller mer, och har man stor taklucka så får man ändå vind i håret och "öppen-båt-känsla" varma dagar, speciellt när man kör med öppen dörr både fram och bak.

 

Så tycker jag som själv kör en Anytec 747 Cab med en Evinrude 300hk - året om. Drar under 1,1 l/M vid marschfart 24 knop,och toppar 49 knop vid behov .
 

Man kan tycka att jag inte är helt neutral, eller så ser man det som att jag är väl insatt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 timmar sedan skrev Nisse-H:

Lätt val tycker jag - en Anytec med Evinrude G2-motor, snålaste och starkaste motorn med 5-års serviceintervall.

 

Du skriver att ni åker mycket - varför då en öppen båt? Med en hyttbåt förlänger man säsongen till det dubbla eller mer, och har man stor taklucka så får man ändå vind i håret och "öppen-båt-känsla" varma dagar, speciellt när man kör med öppen dörr både fram och bak.

 

Så tycker jag som själv kör en Anytec 747 Cab med en Evinrude 300hk - året om. Drar under 1,1 l/M vid marschfart 24 knop,och toppar 49 knop vid behov .
 

Man kan tycka att jag inte är helt neutral, eller så ser man det som att jag är väl insatt 🙂

 

Visst att man kan åka bränslesnålt men billigt är svårt att åka dagsturer om båten kostar över 700.000.

Jag får inte ihop den ekonomin men förklara gärna. 

 Måste vara billigare att köpa en äldre båt som passar sina behov för under halva det priset med en hyfsad motor runt 200hk med låga gångtimmar (under 500) och tanka för mellanskillnaden och ändå ha råd att byta snurra när det är dags utan att ens vara nära 700.000. 

 

Skulle gärna ha en dyrare båt eller flera båtar om det fanns ekonomi och tid att använda dem. Hade jag 1 miljon på båtkontot så finns det massor med kul att välja. 747 CAB är en fin båt :) 

 

 

13 timmar sedan skrev Dilba:

Vi är på jakt efter en öppen båt för dagsturer. Som alltid vill man ha allt, men vi åker rätt mycket så förbrukningen är viktigt för oss. Båten vi tänker oss är6-7 meter, bi fastnar då för rib eller Anytec. Vi rör oss en del i ytterskärgården så gärna lite sjöduglighet. Är en rib klokt val eller är det WA i glasfiber eller alubåt?

Hur mycket åker ni? tim? distans? Allt är ju relativt :) 

 

Jag hade tittat runt på beggade 6-7m WA eller hyttbåt typ TG med 4-takt 200-250hk så man har lite väderskydd för packning och de ombord. En båt som väger minst 1500-2000kg (båt+motor).Lätt att röra sig ombord men ändå möjlighet att ta skydd när sjön bjuder upp till dans. 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, vi har en kabinbåt som vi använder för övernattning idag. Det vi söker är en öppen gärna snabb men framförallt snål båt för dagsturer och transport. Vi kör runt 1000 distans per år (räknat på en snabbare öppen båt). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...