Jump to content
Monday 16 September 2019
Mackey

Jolle / dinge - hård / mjuk - fördelar / nackdelar

Recommended Posts

Hej!

 

Barnbarnet blir äldre så det börjar bli dags att skaffa en jolle för att ta sig in till sandstränderna (och för att hon om något år ska kunna åka runt och störa).

 

Jag har läst lite i några trådar här på MG ,men jag börjar lite öppet för att inte leda in er på mina egna villospår.

 

Hård (glasfiber/trä), halvhård (hård mjukplast) eller mjuk (uppblåsbar).

Varför?

Fördelar och nackdelar?

Något särskilt att tänka på med resp. typ?

 

Glasfiber.jpg.c70778ef831854d39cc3e58c3eddbb91.jpg1129939738_Pioner8.jpg.bf73f0ed79ec536f76bd52a002974ffb.jpg53145245_gummibt.jpg.d577b382a089b08445864a771aced2e0.jpg

 

 

Tack på förhand.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en sportyak och den är av hårdplast. Nackdelen är att den repar skrovet. Därav uppblåsbar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla Walker Bay, halvhård, repar inte och tål stryk. Min är minst 20 år och det syns knappt. Lätt, 32kg. Utmärkt att ro.

Köp med segel, man kan få de ganska billigt med segel men det är dyrare att komplettera med i efterhand. Om jag inte kommer ihåg fel så såg jag en båt som din med någon liknande jolle på fördäck. Antar att däverter int är din grej?

Den är lätt att släpa, kantrar inte om det börjar blåsa.

Jag tycker det är en bra början för barn om kan börja med att ro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev bhemac:

Kolla Walker Bay,

Lätt, 32kg. Utmärkt att ro.

Köp med segel

Jag tycker det är en bra början för barn om kan börja med att ro.

Det låter ju klart intressant, måste kollas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon gång i april brukar de vara billigast, sen stiger priserna.

Med lite tur hittar man kmplett med segel för 5tkr.

Materialet är polypropylen. Ofarlig plast säger Naturskyddsföreningen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

(och för att hon om något år ska kunna åka runt och störa).

 

Hehe... helt rätt.

Det är lärorikt och jag håller med.

Fler mor/farföräldrar som tänker så 😎

 

Walker bay verkar fö som en trevlig jolle. Jag är också på jakt efter en "störbåt" till mellanflickan. Varianten med segel ser fin ut.

 

 

/Mathias

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu finns det ett par förslag på halvhårde jollar, Pioner och Walker bay.

Några flera?

 

Sedan har vi de uppblåsbara och de helhårda.

Vad föreslår expertisen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan själv göra en enkel analys/statistik - vad är det för släpjollar du ser hängande efter fritidsbåtar av din typ o storlek? Det är tveklöst att gummijollarna är i majoritet.

 

Vad är orsaken till att gummijollar är vanligast? Jag vill påstå att de är snällare mot skrovet på moderskeppet när de hänger i sin bogsertamp vid hamnliggande. De är stabila att ro runt med eller med en mindre motor. De kan tömmas på luft och stuvas undan när du inte vill ha den på släp t.ex. vid längre havsöverfarter, slussningar (ex Göta Kanal) eller bara vill bli av med den.

 

Sen finns det gummibåtar av olika utformning framförallt durk/botten-utformning.

RIB-varianten har blivit vanlig på större motorbåtar, lite av "fattigmans vattenskoter". De verkar ha goda sjöegenskaper (har aldrig testat själv) men nackdelen är att de är svårstuvade på en medelstor segelbåt.

Högtrycksdurk som är kompletterad med "en korv" mellan båtbotten o durk ger en stadig durk och en V-botten som ger jollen lågt släpmotstånd. Lättstuvad ombord då allt kan rullas ihop. Lite kvarvarande regnvatten i jollen hamnar under durken så båten blir torr att transportera prylar o människor i.

Durk av lattor/plywoodskivor/aluminiumskivor ger en platt botten som suger sig fast mer i vattnet vid bogsering. Hyfsad att stuva men för skivvarianten så ska det finnas utrymme för skivorna någonstans. Om det är en skvätt vatten kvar i båten så blir det blött för prylar som transporteras.

 

Sen finns det ett mellanting av gummibåt (heter Takacat eller något åt det hållet) som har två pontoner som ett katamaranskrov o en rätt plan durk mellan pontonerna. Jag minns inte hur botten är konstruerad men troligen något uppblåsbart. De verkar jättestadiga. Ligger nog en prisklass högre än de vanliga lågprisjollarna. Kvalitet - ingen aning.

 

Jag har ägt tre släpjollar.

 

En Metzeler (gul gummibåt som inte säljs längre i Sverige. Den hade uppblåsbar durk och var lättstuvad i tömt skick. Den var inte V-bottnad och förde rätt mycket oväsen vid bogsering. Det blev blött på durken om jag inte var noga att svampa upp varenda droppe vatten. Den överlevde många år innan den torkade sönder och åkte till tippen.

 

En hårdplastjolle (Jolly) som inköptes framförallt för transport mellan land o båt när jag hade båten på svajboj. Det var sällan den användes mer än mellan land o ut till bojen där den fick stanna kvar under moderskeppets seglatser. Ligger idag tillsammans med ett antal andra jollar på klubben o sjösätts endast för att ro ut o schackla fast/lossa tamparna i Y-bommarna före/efter båtsäsongen. Skulle aldrig komma på tanken att ta den med på släp efter moderskeppet idag. (Å det säger väl lite om hur kul jag tycker det är att bogsera hårdplastjolle..)

 

En gummijolle (lågprisjolle från Erlandsons) med högtrycksdurk o V-botten. Blåses oftast upp någon/några veckor efter sjösättning o ligger sedan i vattnet hela säsongen. Lyfts upp på fördäck när vi ligger i hemmahamnen (hissar med spinnakerfallet). I år låg den ouppblåst i akterkojen rätt länge eftersom vi var iväg en tur över Ålands hav o då ville jag inte ha den på släp men jag skulle inte komma på tanken att göra semestersegling utan att jollen fanns med ombord.

 

Småttingar har roat sig med både Jollyjollen o gummibåtarna. Det har känts tryggast att ha dem i gummibåtarna som är stadigare. Gummibåtarna är mer oömma både vid småttingarnas landstigningar o om de faller omkull i jollen. gummibåtarna har nog haft större attraktionsvärde bland småttingarna än hårdplastjollen som upplevdes lite rank o vinglig med den lilla barlast som en småtting utgör.

 

Sen finns det olika kvalitet på gummiduken. De högre prisklasserna lär vara tåligare mot solljus o väger lite mindre än de vanliga lågprismodellerna. Vår nuvarande lågprisjolle har varit med i över tio år. Enda haveriet är att i högtrycksdurken så släppte gummit från textilbasen ifjor. Den var precis nyuppumpad o stenhård när vi rodde iland o la den på en berghäll i strandkanten där det var stekhett. När vi kom tillbaka hade det blåst upp som en ballong av gummiduk som såklart exploderat som en ballong. Det fanns ny durk som reservdel så några veckor senare var den återställd. Utan högtrycksdurken var den omöjlig att bogsera, Den sög fast o grävde ner sig o ville nästan dyka så den fick hänga med fören upphissad i akterpulpit tills durken återställts. Men jollen var användbar för strandhugg även utan högtrycksdurken.

 

Med den livslängden vår lågprisjolle uppvisat så tvekar jag inte för att skaffa en ny av samma modell/kvalitet när pontonerna på nuvarande jolle ger upp.

Alla båttillbehörsbutikerna har motsvarande typ av jolle, det som skiljer är nog bara namnet på jollen.

 

Med en vuxen person ombord o 3,5 hk på aktern så går det att få en jolle med V-botten att plana om man låser motorn o kryper fram så fören trycks ner. Styr gör man genom att hänga ut lite på endera sidan. Det är skitskoj!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en numera en RIB som alltid är med när jag är ute, Great White 270. Hade tidigare en med uppblåsbar köl. Hade fått till mig att dessa är lätta att packa undan när man inte vill använda dem. Stämmer dåligt om båten är under ca 40 fot.

En "korv" på 1m och 40 cm i diameter vägande 30 kg stuvar man inte bara undan.

Blev att gummibåten blåstes upp på våren och luften togs ut på hösten sedan släpade vi den hela tiden. Samma sak nu med RIB'en. RIB'en är visserligen lite tyngre men bättre att släpa. Pontonerna är inte i vattnet när man släpar den så motståndet är litet. När man åker med den är den mycket stabilare än den gamla. Nackdelen är att den kräver lite större motor för att få upp i planing.

Edited by b_syrsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att gummibåtar blivit så populära är nog mycket mode samt att de verkar väldigt praktiskt med att kunna packa ihop, stor lastkapacitet mm. 

--

Jag byggde en jolle i plywood med stich & glue, fungerade väldigt bra.

 

Men du Mackey har ju hela vintern på dig:

 

6482002298.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mackey, jag är helt såld på Quickboats de har två modeller en 3,7m och en 2,5m båda något kortare isär plockade. Jag kommer garanterat köpa en 2,5m så småningom. Båda modellerna är hopvikbara, men med mycket bättre kvalitet än porta-boote.

Screenshot_20190911-122625_Chrome.jpg.41f281733e1ea8405a426caf876f8194.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Peka67:

Hej Mackey, jag är helt såld på Quickboats de har två modeller en 3,7m och en 2,5m båda något kortare isär plockade. Jag kommer garanterat köpa en 2,5m så småningom. Båda modellerna är hopvikbara, men med mycket bättre kvalitet än porta-boote.

Screenshot_20190911-122625_Chrome.jpg.41f281733e1ea8405a426caf876f8194.jpg

Jag gillar också tanken på ihopfällbara båtar. Som jag skrev i en annan tråd nyligen så finns det också en Nautiraid Coracle. Den är ihopfällbar men har ändå en fin form. En av modellerna går också att segla.

 

https://www.nautiraid.com/en/coracles.html

 

Det finns andra ihopfällbara också, men de har inte samma fina form. T.ex:

 

http://www.banana-boot.de/en/info/#types-of-boat

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev MarkusF:

Jag gillar också tanken på ihopfällbara båtar. 

Quickboats är byggda i väldigt starkt material, sedan så tar hela båten upp kraften från motorn. Kolla siffrorna nedan ganska importeranbe.

Screenshot_20190911-131500_Chrome.jpg.9842008ea8cdc388fd7924c9f34bd02d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Peka67:

Quickboats är byggda i väldigt starkt material, sedan så tar hela båten upp kraften från motorn. Kolla siffrorna nedan ganska importeranbe.

Screenshot_20190911-131500_Chrome.jpg.9842008ea8cdc388fd7924c9f34bd02d.jpg

Om man skall ha den som dinge till moderskeppet så är bara frågan var stuvar man undan en väska som är 2,35 m lång, 60 cm bred, 9 cm hög och väger 23,5 kg. Plus en väska till som inte har en definierad storlek annat än att den väger 16 kg.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev b_syrsa:

Om man skall ha den som dinge till moderskeppet så är bara frågan var stuvar man undan en väska som är 2,35 m lång, 60 cm bred, 9 cm hög och väger 23,5 kg. Plus en väska till som inte har en definierad storlek annat än att den väger 16 kg.

 

Bra fråga, personligen så vill jag ha den i båten om det går. Vissa kan nog ha den på däck men någon låsning. Man kan också fästa den mot mantåg, men jag är inte så förtjust i den idén. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En möjlighet är en Dory. Finns demonterbara varianter. En mycket bra båt men svårhanterad. Säkert nyttig erfarenhet för ett barn med en bra flytväst och varmt i vattnet.

Eller kanske direkt gå på en Optimist el likn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skidbladner var väl ihopfällbar? Frej kanske har tröttnat på den?😎

 

Liksom trådskaparen har jag också barnbarn, har även en 260cm lång gummibåt med elsnurra. Tja det tycker ju barnbarnet, det äldsta är kul... i tio minuter. Lego är roligare, där håller intresset i sig i flera timmar, dinosaurusar är ännu roligare, och dinosauriuslego är en fullträff!

 

Kanske denne ungdom som nästa säsong är 6½ år kan manövrera den båten själv, då kanske intresset håller i sig längre än tio minuter, femton... men han får lära sig ro först, och den gummibåten är inte lättrodd, är som en frigolitbit i en pissepotta.

 

Jag skrev i en annan tråd, du kanske läste det? att ha med sig någon form av släpdinge, gummibåt eller liknande är 50% nytta och 50% besvär. Eller kanske mer besvär egentligen.

 

Någon sade en gång att vi har alldeles för många ägodelar, samma "någon" sade att man inte skall äga fler saker än vad man kan ta med sig upp i ett träd om man behöver fly dit upp... Vem denne "någon" är eller var vet jag inte.

Vi båtägare är väl inga undantag, ja från övriga världens prylsamlare då alltså, de flesta av oss tillhör väl inte direkt trädklättrarna, ävensom en del joxar med båtmansstolar i storfallet och envisas med att komma uppåt i världen, till masttoppen i alla fall.

Så det vete 17 om jag tar med gummibåten nästa säsong, förra säsongen var den inte med, men i år hängde den bak på akterspegeln och "konfliktade" med ankarspelet och badstegen.

 

Köp istället en ask med dinosauriuslego, det är extrapris på dom nu.

Hajar är bra också, det gillar ungarna! Synd bara att såväl hajarnas och dinmosauriernas vetenskapliga namn är så svåra att uttala, dessutom har flera dinosar bytt plats i taxonomin och då fått nya namn, varför bara tio år gamla dinsosauriuesböcker är inaktuella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Köp istället en ask med dinosauriuslego, det är extrapris på dom nu.

Hur många askar behöver man för att bygga en jolle så att vi kan ta oss in till sandstränderna?

 

I övrigt håller jag med om att prylar ofta är mer till besvär än glädje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur många askar behöver man för att bygga en jolle så att vi kan ta oss in till sandstränderna?

 

I övrigt håller jag med om att prylar ofta är mer till besvär än glädje.

Tja det finns ju diverse ”sjölego” bland annat någon räddningspatrull med sådan där ståbräda, vattenskoter, gummibåt och fyrhjuling.

Ihopbyggt lego flyter, men inte särskilt bra, erfor vi i somras.

 

Barnbarn skall ha sjövana, det som böjas skall skall böjas i tid. Bad och krabbfiske är ju populärt. Det blev många krabbor, dessvärre nappade inte krabborna lika bra där hemma i Norrtälje kommun, inte alls för att vara mer exakt. Å andra sidan är aborrfisket direkt jättedåligt utefter bohuskusten.

 

Det finns ett antikt vykort från Carlaförlaget, föreställande en fyraåring i en sådan där gul gummibåt med blåa åror, i Smögens hamn, innanför Kleven, det är jag som sitter i den båten. 

Skidblader var inte dum ändå, en supertunn gummibåt som kunde stuvas lätt och som med turbokompressor kunde blåsas upp eller tömmas på tio sekunder, det skulle man ju ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett annat märke som jag gillar är Ryska Winboat, de har en modellserie med hopvikbara Ribbåtar (varav två med segel och centerboard).

Screenshot_20190912-135043_Google.thumb.jpg.78d302a3f5e5c65e02fe696005e70b1f.jpg

Kolla på Youtube klippet hur det går till https://youtu.be/JYz4sWL8IZo

 

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy