Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Eberspächer avgasgenomföring

Rekommendera Poster

Har en Eberspächer som jag tänkte montera men saknar en avgasgenomföring.

Kostar 1290 kr, inga problem egentligen men visst är det hutlöst för en ganska enkel pryl?

Någon som hittat en alternativ lösning?

Avgasslangen är 28 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt svar på din fråga men bordsgenomföringen är gjord i rostfritt samt dubbelmantlad för att inte värmen ska gå ut i skrovet och missfärga.

Jag kröp till korset.😉

Redigerad av Wallen7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wallen7:

Bordsgenomföringen är gjord i rostfritt samt dubbelmantlad för att inte värmen ska gå ut i skrovet och missfärga.

Japp, två rör med olika dimensioner och två plattor ditsvetsade.

Ingen hightech direkt. 

Om jag letar kanske jag har rör liggande men det luktar arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det finns genomföringar till Planar för 668 kr, 24 istället för 28 mm men det är enkelt att fixa.

 

Avgasgenomföring Planar.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Du kan väl svetsa r f... 

Inga problem, jag har både pin och TIG men framförallt, en kamrat som kan svetsa snyggt. Men det ska bli klart också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att krypa till korset, om man inte vet exakt hur den skall utformas eller om alternativet inte är nära nog identiskt.

 

Bytte från en äldre Eber till en D4 Airtronic och snålade genom att inte byta genomföringen. Den satt ju jättebra och var fin, dessutom en Eber original. Men efter ett tag blev gelcoaten missfärgad, eftersom den nya hade högre avgastemp än den gamla och utblåsets dubbelrör visade sig vara (mycket) kortare och inte utformat riktigt på samma sätt på den gamla. Bytte till det dyra originalutblåset, och har sedan aldrig haft problemet.

 

En annan sak - tänk efter noga var utblåset sätts så det inte hamnar där fendrar kan vara. Segelbåtar har det därför ofta i aktern (kräver dock inte sällan en vinklad för att inte peka uppåt), och själv satte jag det på styrbord akterhörn där inget bör hamna inom några decimeter. Tyvärr är det alltför vanligt att det sitter mitt på skrovsidan, med risk för brand om man inte tänker sig för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Mitt råd är att krypa till korset

Haha, ja det är ju vad jag själv ofta säger. Samtidigt är det alltid kul att hitta andra lösningar och helst billigare. Skulle vara kul om någon redan testat.

 

Placeringen har jag fått tänka om, från början var tanken ett stuvfack men nu blir det en "garderob" i akterkant av akterhytten. Den är för liten för att vara garderob ändå och så länge ska ev gäster inte stanna att de behöver en garderob.

Det viktigaste för mig är att saker sitter servicevänligt för förr eller senare ska det servas.

Nu fick jag också tänka om hela installationen men det kommer förhoppningsvis bli väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De heta avgserna brann en gång av tampen til jollen... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

De heta avgserna brann en gång av tampen til jollen... 

Visst är det lite märkligt, avgaserna från Wallasen bränner man sig knappt på men avgaserna från Eber/Websto är rena svetsen.

Undrar hur taskig verkningsgraden hos en dieselvärmare egentligen är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...