Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Erik699

Fylla bojen med fogskum?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ganska rejäl boj där segelbåten ligger på svaj. Nu har det gått hål i den, vilket är irriterande, då den för övrigt är helt ok. Så jag funderar på att fylla den med fogskum eller liknande. Vissa bojar är ju fyllda med det från början. Är det någon som testat detta? Vore tacksam för lite delade erfarenheter/tankar kring detta... :)

/Erik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade också en som det gått hål i. Jag använde polyuretanskum, jag fyllde hela bojen på en gång och är nog fel för den blev lite bucklig, fyll i omgångar och låt det expanderar. Det är nog minst 15 år sedan jag fyllde den och det fungerar fortfarande utan problem.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra remmare av plaströr (elrör) och enliters plastflaskor och spruta in fogskum i flaskan. Har inte sett en enda av dem sjunka ännu trots att de tom. genomlever vintrarna infrusna i isen. Tror nog att vanligt fogskum kan ge bojen flera år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag tror att fogskum funkar fint om man får höljet tätt med något typ sikalim eller liknande 

Det tror jag också men limma kan vara svårt och omöjligt med vissa plaster. Men "svetsa" med en lödkolv går bra!

Riktigt, tvåkomponents polyuretanskum håller mycket bättre men betydligt dyrare. Fast väldigt kul att leka med, expanderar typ 25 gånger när man blandar vätskorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för era tankar och tips!

 

Ove-T, vilken variant av polyuretan använde du till din boj?

Fogskum är ju också polyuretan, men inte tvåkomponents. Det är ju mycket billigare med enkelt fogskum och min boj är stor... :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är länge sedan jag gjorde det så jag vet inte. Fogskum kan också vara en variant 

av polyuretanskum och det är väl antagligen bara ett litet hål i bojen så det fungerar nog.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...