Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Minego

Durkmattor

Rekommendera Poster

Mina durkmattor/kantsydda är fina, dock lossnar det massor av bös från undersidan.....ingen lust  att lägga peng på nya så har någon tips om behandling som löser problemet?

torkar ju sönder   , nåt som mjuknar upp o binder, nån form av målning tex gummifärg....

någon som lyckats fixa till mattorna i såfall med alt hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Minego:

Mina durkmattor/kantsydda är fina, dock lossnar det massor av bös från undersidan.....ingen lust  att lägga peng på nya så har någon tips om behandling som löser problemet?

torkar ju sönder   , nåt som mjuknar upp o binder, nån form av målning tex gummifärg....

någon som lyckats fixa till mattorna i såfall med alt hur?

Kanske limma på nåt slitstarkt syntettyg? Då blir ytan liksom "armerad" och det som ändå lossnar kommer inte att glida bort och bli bös utan stannar under tyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev raol:

Kanske limma på nåt slitstarkt syntettyg?

Eller en tunn gummiduk så att de ligger stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Minego:

- - -

.....ingen lust  att lägga peng på nya...

- - -

 

Jag vill i alla fall ge dig en funderare.

 

Kuntze har en matta med gummibaksida och lång livslängd. Jag la in den i vår båt för ett antal år sedan för att slippa problemet med skräpig undersida och en matta som kasade. Mattan luddar och/eller tovar sig inte heller.

Mattan går att skära med vass kniv utan att ludda efter skärandet (behöver inte kantsys). Kanterna "faller samman" så att de blir osynliga. Jag skar hål för bordsben mm och en slits ut till mattkanten - slitsen syns inte -  och mattan ligger stilla.

 

https://www.kuntze.se/produkt/solett-entrematta/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lintott:

Kuntze har en matta med gummibaksida och lång livslängd.

Hade en båt där tidigare ägaren sysslade med uthyrning av mattor av denna typ så jag hade flera sådana i båten, fungera väldigt bra men man måste lufta om det kommer vatten uden annars blir äckligt, mattan andas ju inte och med slätt gummi blir det väldigt tätt.

Renover undersidan tror jag är hopplöst.

Numea kör jag med entrematta som köps som metervara. Lätt att skära till och den ligger stilla. Behöver inte langeteras. Finns i många färger/mönster.

Vi har sådana hemma i källaren på betonggolv, de har hållit i minst 20år.

https://www.kilandsmattor.se/troika-rod-entrematta-pa-metervara.html

Finns många som säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har välvd durk slits u dersidan fort, man går ju alltid lite snett och det sliter och drar i beläggningen.

 

 

Jag tror inte det är hopplöst att renovera baksidan. Kanske man kan limma fast nåt tyg för att stänga inne böset men ändå ha en matta som andas, och sen limma fast halkskyddsmatta? Det går ju också utmärkt att sy något stygn här och där för att fästa halkskyddsmattan.

 

Jag tror det kan bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev AndW:

Jag tror det kan bli bra.

Kanske, men mycket jobb och en del kostnader. Är det verkligen värt det när det finns nya mattor för drygt 159 kr/m2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är jättefina mattor eller så uppskattar man langetteringen. 

 

Oavsett så är upp till trådskaparen att bedöma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så torkar baksidan på dessa mattor med tiden, spricker sönder och baksidan blir hal. Har man denna typ hemma på plana golv kan det bli riktigt farligt om mattan far iväg.

Att fixa till en sådan åldrande matta torde bli svårt. Kolla med någon matthandlare men ha inga stora förväntningar att det går att ordna till.

 

Jag har i båten provat med en balkongmatta av Polypropylen som efter tre år har blivit lite sladdrig. Fördelen är att den inte suger upp vatten. Nästa matta kanske blir en styvare liknande matta.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Det kanske är jättefina mattor eller så uppskattar man langetteringen. 

Langetering är ingen stor kostnad. Problemet är enligt matthandlaren att de mattor som ska langeteras oftast inte är av en sådan kvalitet att de är lämpliga i en båt om man lägger upp en ganska ordentlig summa.

Matthandlare brukar veta en del om mattor och kan vara värda att lyssna på. I synnerhet om handlaren själv har båt.

Lite som när jag en gång köpte TV, jag pratade med några killar på olika servicefirmor och frågad vad de själva hade för apparter hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...