Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Blocketannonser

Rekommendera Poster

Sitter ofta och kollar på annonser på blocket, båtsidan då. Det jag kan bli lite förundrad över är om folk verkligen vill sälja sin båt? Ofta ser båtarna riktigt skitiga och kladdiga ut, mängder med sängkläder i högar gamla ölburkar, söligt i maskinrum mm mm. Om jag ska köpa båt kollar man ju om det ser fräscht ut först eller? För mig skulle dessa båtar gå bort direkt. Varför fräschar man inte till sitt säljobjekt, och får det sålt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del orkar väl helt inte. En bild på ett motorrum som ser tråkigt ut känns ju ärligt i alla fall men självklart påverkar såna bitar priset. 

 

Annars håller jag med dig,  en båt som inte ser ut att ha haft en intresserad och skötsam ägare går bort även om "specen" ser bra ut.

 

Annars var det väl du som mest var ute efter "varvskött" eller hur var det🤣?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt på samma sak. När jag själv försökt sälja mina vrak har jag först lagt en massa tid på att städa, tvätta och stylea. Sen får man ändå bara lodisar som vill titta som varken har pengar eller intresse att betala det man begär.

 

Det kanske tom. är en strategi att låta det se sunkigt ut för att attrahera dessa köpare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Dava:

När jag själv försökt sälja mina vrak har jag först lagt en massa tid på att städa, tvätta och stylea.

Annars är Photoshop en bra variant ;)

--

Lite kul när folk kommer för att titta och gör det i en bil vars värde understiger handpenningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Lite kul när folk kommer för att titta och gör det i en bil vars värde understiger handpenningen.

Vad är det för kul med att folk kommer i en gammal bil ?  Vad är det för förutfattade meningar ?

 

Inte sällan har folk två, och skall man åka och titta på en båt kanske man tar den "fulare" andrabilen i vilken man kan plocka med verktyg o.s.v. utan att bry sig. Sedan kanske det är folk som har råd med just båten eftersom de inte lagt pengarna på en flott bil.

 

Påminner mig om en episod när vi skulle köpa ny bil:

Vi fick inte prova, än mindre lyckades vi fånga intresse från någon säljare när vi var på jakt efter en ny bil till familjen. Detta var hos den lokala Mercedeshandlaren. Funderade på om det berodde på att vi tagit frugans gamla risiga Volvo dit och kom i jeans. Att vi kunde köpa den tänkta nya Mercan kontant var det nog ingen som gissade.

Testade och klädde upp oss lite och tog den lite trevligare cab familjen hade då, och vips var det tre säljare på oss hela tiden. Det blev en Audi istället...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Vad är det för kul med att folk kommer i en gammal bil ?  Vad är det för förutfattade meningar ?

Om de har åkt 20-30 mil för att titta på en båt och dessutom har en bunt barn med sig så åker man väl inte i en rishög om man inte är tvungen? Det gör bara de som ändå inte har råd att köpa och har som söndagsnöje att åka och titta på båtar. Det som är kul är att de inte förstår att de flesta säljare snabbt inser att här blir det ingen affär. Då blir det ingen provtur.

 

När det gäller biar så är det väl känt att bilhandlare inte alltid är ett under av affärsmässighet. Men att åka dit i en rishög är inget smart alls, det är bara att rätta sig efter den norm som gäller.

Fel, visst, men så är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Om de har åkt 20-30 mil för att titta på en båt och dessutom har en bunt barn med sig så åker man väl inte i en rishög om man inte är tvungen? Det gör bara de som ändå inte har råd att köpa och har som söndagsnöje att åka och titta på båtar. Det som är kul är att de inte förstår att de flesta säljare snabbt inser att här blir det ingen affär. Då blir det ingen provtur.

 

När det gäller biar så är det väl känt att bilhandlare inte alltid är ett under av affärsmässighet. Men att åka dit i en rishög är inget smart alls, det är bara att rätta sig efter den norm som gäller.

Fel, visst, men så är det.

Jag har sett och träffat alltför många ägare av tämligen dyra båtar och även sett deras bilar, så jag kan inte hålla med dig. Allt färre passar in på denna förlegade bild som du förmedlar. Men det är alltid lika roligt när folk upptäcker människan bakom den stora 42-fotsmotorbåten, och deras förutfattade meningar kommer på skam.

 

Vi har själva åkt 40 mil med barn i barnstol i en äldre bil för att titta på båt - för sjusiffrigt belopp. Inte för att vi var tvungna att ta den eller ha barn med, utan för att det var praktiskt för oss och viktigt att ha hela familjen med på noterna. Och på den bilen spelade extramil ingen roll på värdet. Som tur var resonerade inte den säljaren lika kantigt som du, men han fick senare också båten såld.

 

Visst finns det däcksparkare och sådana som bara vill ha en provtur. Men när det gäller presumtiva köpare finns det mycket mer och bättre saker att lyssna och titta på än bara vilken bil de kommer i. Tvärtom är det inte sällan ett val i livet att prioritera fina bilar eller fin båt.

 

Blir riktigt förvånad att ovanstående kommer från ditt tangentbord. I synnerhet som att i samma inlägg som du placerar bilsäljare i ett fack själv ställer dig bakom i princip samma dåliga "affärsmässighet", med motiveringen att det skulle vara någon slags "norm".

 

Den säljare som lever kvar i någon slags statusobjektvärld och nekar köpare beroende på vilken bil de kommer i skulle jag nog inte köpa båt av....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Om de har åkt 20-30 mil för att titta på en båt och dessutom har en bunt barn med sig så åker man väl inte i en rishög om man inte är tvungen? Det gör bara de som ändå inte har råd att köpa och har som söndagsnöje att åka och titta på båtar. Det som är kul är att de inte förstår att de flesta säljare snabbt inser att här blir det ingen affär. Då blir det ingen provtur.

 

Det är trist med förutfattade meningar.. själv har jag länge haft lite som sport att utmana dessa normer. 

 

Det har flera fördelar, framförallt ekonomiskt :) Men nackdelen är ju förstås att man får ett värdelöst bemötande överallt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har absolut inga förutfattade meningar. Alla presumtiva kunder ska behandlas korrekt och på bästa sätt. Men som alla säljare lägger man alltid mera krut där man tror det kan bli affär och kanske framförallt där man tror att köparen kommer att kunna betala utan inblandning av Kronofogden.

Dt anmärkningsvärda är väl de köpare som nästan verkar anstränga sig för att ge intryck av att inte ha råd att köpa. Det är inte speciellt smart. Precis som att gå till en bank där man inte är känd för att låna pengar iklädd en trasig T-tröja. Det funkar inte.

Rätt eller fel men ibland måse man anpassa sig till hur världen ser ut.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Precis som att gå till en bank där man inte är känd för att låna pengar iklädd en trasig T-tröja. Det funkar inte.

 

Funkar alldeles utmärkt. Har Du inte hört uttrycket: "Snålfan tar den rike".

 

En bekant till mig skulle köpa en stugtomt på annan ort för några år sedan. Stadd i kassa var han men slantarna var placerade, fanns alltså vid tillfället inte i hans ficka. Jag brukade skjutsa honom eftersom han aldrig haft körkort, så även denna gång. Iklädd gamla hängselbyxor, flanellskjorta, bondeförbundare på fötterna och en "Roy-och-Roger" på huvudet gled han i på den lokala banken. Fabrikatet på banken var ett annat än hans normala. Efter en oroväckande kort stund kom han ut, jodå han hade köpt tomten med lånta fioler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-07 vid 11:40 skrev kossor:

Sitter ofta och kollar på annonser på blocket, båtsidan då. Det jag kan bli lite förundrad över är om folk verkligen vill sälja sin båt? Ofta ser båtarna riktigt skitiga och kladdiga ut, mängder med sängkläder i högar gamla ölburkar, söligt i maskinrum mm mm. Om jag ska köpa båt kollar man ju om det ser fräscht ut först eller? För mig skulle dessa båtar gå bort direkt. Varför fräschar man inte till sitt säljobjekt, och får det sålt?

 

Jag tror att många har det gott ställt, för gott ställt för att bry sig. Pengar är billigt idag och då misstänker jag att agerandet och engagemanget blir därefter. Jag har kikat på ett otal båtar på senare år där skicket varit använt men ej underhållet. Kan man se bortom den första fasaden finns det faktiskt möjlighet att få skapligt rabatt på skutan mot att man gör det jobb som "föregående" ägare borde ha gjort.

 

Köpte faktiskt en styrpulpetbåt för inte så länge sedan. Mycket bra utrustad men i ett skick som inte bara luktade gammal fisk. Den såg förskräcklig ut! Lagom vasst rengöringsmedel, hetvattentvätt och polering så blev den riktigt fin. Så fin att den försvann ur min ägo med ett rejält påslag. Helt utan hjälp av Blocket.😄

 

@kossor, en ny affärsidé som jag tror ger mer än avkastning än SRB, SLB eller vad Rosamundas stamtavla säger...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Jag tror att många har det gott ställt, för gott ställt för att bry sig. Pengar är billigt idag och då misstänker jag att agerandet och engagemanget blir därefter. Jag har kikat på ett otal båtar på senare år där skicket varit använt men ej underhållet. Kan man se bortom den första fasaden finns det faktiskt möjlighet att få skapligt rabatt på skutan mot att man gör det jobb som "föregående" ägare borde ha gjort.

 

Köpte faktiskt en styrpulpetbåt för inte så länge sedan. Mycket bra utrustad men i ett skick som inte bara luktade gammal fisk. Den såg förskräcklig ut! Lagom vasst rengöringsmedel, hetvattentvätt och polering så blev den riktigt fin. Så fin att den försvann ur min ägo med ett rejält påslag. Helt utan hjälp av Blocket.😄

 

@kossor, en ny affärsidé som jag tror ger mer än avkastning än SRB, SLB eller vad Rosamundas stamtavla säger...

Tror du tangerade pudens kärna, när pengar är gratis slösar man och kanske inte bryr sig vem vet. Jag letar styrpulpet jag med just nu, och har varit och kollat på båtar i varierande skick. I något av fallen var motorn så dåligt underhållen så det var bara att släppa. Håller med dig om båtens skick det har också det varierat, från klin till ras. Och som du säger rengöringsmedel, polering och vax gör underverk med de flesta fabrikat. Kan ändå tycka att om ägaren gjort detta så skulle det varit lättare sälja. Sen är det ju så att våra värderingar om vad som är fräscht varierar från individ till individ.  Just nu ligger 5 blocket annonser i burken och väntar. Ja du rosa försvinner för gott från gården nästa höst och hennes stamtavla är Simmental. Och jag tror att vad man än gör så lönar då de sig bättre.😎 Meningen är nog att ta åt sig lite skruvning längre fram främst då drev, och enklare flintamotorer, dessa lagar man ju ofta med ford skruv😀 Får ju en tom byggnad på 1300 kvm, och vad som ska ske med den står ännu oskrivet vi får se. Synd man bor lite off, skulle bott ner mot Sörmland, finns lite utbud där vad gäller skruvning, men ett drev är ju lätt att demontera och lägga i skuffen värre med en kad 43 a.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-08 vid 12:01 skrev Volvo_Penta:

Funkar alldeles utmärkt. Har Du inte hört uttrycket: "Snålfan tar den rike".

Nej det har jag faktiskt hört. Är väl för känsligt här i Skaraborg.

Men visst finns det undantag, en del behöver inte Mersa för att visa sin status.

Men det kan jag säga att det hade inte familjen som tittad på Baylinern. Rostig, halvt skrotfärdig Mazda, [... edit ..]. De lurade ingen. Kollade upp de lite diskret, de hade flera betalningsanmärkningar ...

2019-09-08 vid 12:14 skrev Volvo_Penta:

Jag tror att många har det gott ställt, för gott ställt för att bry sig.

Det tror jag också, idag kan man tjäna en hygglig slant med Ajax och Vinylputs.

Redigerad av stavhammar
Tagit bort onödig värdering för kontexten.
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev bhemac:

....[... edit ..]....

Nu tycker jag faktiskt gränsen är passerad med detta placerande av folk i fack efter utseende och egenskaper, antal barn och vad de har för bil.

BMI på köparens fru har knappast någon saklig koppling till köpkraften.

Skärpning !

Redigerad av stavhammar
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

skulle bott ner mot Sörmland, finns lite utbud där vad gäller skruvning, men ett drev är ju lätt att demontera och lägga i skuffen värre med en kad 43 a.

I Mälardalen verkar det finnas hur mycket som helst för en någorlunda händig båtmek. En kompis till familjen köpte en några år gammal Volvo FL med ett bra flak. Vi byggde ett 2,5 m långt skåp mot framstammen och därefter kapell. Byggnationen kröntes med en aktermonterad kran. Han demonterar, transporterar till sin "verkstad", reparerar, transporterar tillbaka till båten, återmonterar och har precis hur mycket jobb som helst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...