Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ellehbg

Motorn vägrar starta.. (Video)

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag var ute och körde med min båt härom dagen utan några problem. När jag sedan försökte starta motorn dagen efter vägrade den starta. Startmotorn verkar inte vilja röra på sig. Det borde inte vara batteri-torsk i och med att jag körde dagen innan och den indikerar drygt tolv volt. Se länkad video för hur det låter. Okunnig som jag är så vänder jag mig hit, vad kan det vara? Motorn är en Mercruiser 4,3, sjövattenkyld och med förgasare. 

https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8

Tacksam för hjälp!

Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ett annat batteri som du vet är fräscht. Om det funkar får du kontrollera laddning och ditt nuvarande batteri. En av de sakerna är just nu huvudmisstänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På videon tycker jag ju att man hör Solenoiden (det stora klicket) som verkar slå till, det är reläet / grejen som ska skjuta ut startmotorns kugghjul för att greppa tag i kuggarna i svänghjulet på motorn precis innan startmotorn börjar snurra.

 

Man hör att pipljudet förändras så det blir ju ett spänningsfall, men själva startmotorn drar ju helt klart inte runt.

 

  • Fel på solenoiden  / kärvande eller liknande så den inte når ändläget och aktiverar startmotorn
  • Något fel på själva startmotorn.
  • För låg spänning / för lite ström över solenoid / startmotor.
    • Problem med batteriet (Kolla spänningen medans du försöker starta, är den mycket lägre t.ex <10v så skulle jag definitivt misstänka batteriet )
    • Problem med koppling av batteriet till startmotorn och solenoiden.
      • Kolla alla anslutningar till / från batteriet till startmotorn, det ska vara fastsatt ordentligt, ingen korrosion / ärgning o.s.v, kabelskorna på batteriet ska sitta ordentligt.
      • Mät spänningen över solenoid / startmotor när du försöker starta, borde vara nästan samma spänning som på batteriet, är det mycket lägre spänning vid startmotorn än vid batteriet så är felet någon kabel eller kabelanslutning däremellan.
Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående punkter är klart relevanta orsaker och inte allt för besvärliga att kolla och åtgärda.

 

Dock har vi ett annat mycket otrevligare scenario som kan ge detta fenomen. Nämligen att du fått vatteninträngning i en eller flera cylindrar. Vatten går inte att komprimera och då slår det tvärstopp när startmotorn försöker dra runt motorn, dvs det klickar bara. 

 

Om all el är ok enl ovanstånde svar så ta bort tändstiften och se om det kommer ut vatten och om motorn går runt när du kör på starten. OBS håll ordning på respektive tändkabel så allt hamnar på rätt plats vid montering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kommer åt kan du försöka vrida på vevaxeln med hylsa och spärrskaft. Om det går att vrida vevaxeln så är det nog inte vatten i cylindrarna eller att motorn har skurit eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla förslag! Det borde inte vara batteriet för det har varit på 12 volt när jag provat men det är ändå nyladdat hemma nu. Min huvudmisstänkt är en solenoid, den är det andra som haft problem med så jag ska undersöka imorgon. Håller tummarna för att det är något så enkelt och billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 Volt obelastat betyder tomt batteri. Minst 12,7 v borde du ha direkt på batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...