Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Hur dra ström till länspump?

Rekommendera Poster

Har en relativt öppen segelbåt (Soling) som inte gillar regn. Och jag börjar bli trött på att köra ner till hamnen och ösa varje gång det regnat.

 

Ett av problemen är att båten har tre separata vattentäta utrymmen och vattnet samlas i sittbrunnen där det är omöjligt att placera en länspump på ett bra sätt (skulle ju kunnat göra en länsgrop någonstans men är rädd att det inte skulle bli snyggt). Alternativen är att borra hål i botten så att vattnet rinner ner i kölsvinet där det kan pumpas ur eller att borra hål till akterutrymmet där batterierna till elmotorn förvaras.

 

Fördelen med akterutrymmet är att det blir enkel kabeldragning och det skulle vara enkelt att göra en genomföring i skrovet över vattenlinjen.. Fördelen med kölsvinet är att det är båtens lägsta punkt och hålet för ström och slang skulle kunna kunna se till att akterutrymmet alltid är torrt... Krångligt att dra sladd och slang dock.

 

Hur hade ni gjort?

 

Jag har ett hamnkapell får ändå ösa 10-20 liter efter varje oväder.. sittbrunnsdurken ligger under vattenlinjen så självlänsarna fungerar endast till havs.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med en enkel, automatisk länspump i sittbrunnen. Sen kan du kanske sätta en till i kölsvinet. Så himla krångligt kan det inte vara att dra fram slang&sladd. Fundera lite så kanske du hittar en lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lös länspump i sittbrunnen med slang över sargen. Du stuvar undan alltihop när du ska segla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Eld-:

Lös länspump i sittbrunnen med slang över sargen. Du stuvar undan alltihop när du ska segla.

Eller tvärtom eftersom det är svårare med slang/kabeldragning för en pump i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju kunna lämna utrustning i båten utan att vara rädd att den ska bli förstörd.

 

Jag har ett hamnkapell - men det kommer in alldeles för mycket vatten ändå. Men det är klart värt att använda det för att kunna ösa 20 liter istället för 120...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle förstås kunna köpa en handpump och dra slang till kölsvinet, till vilket jag borrar några hål från sittbrunnen. Då kan jag enkelt pumpa bort vattnet från kölsvinet och utrustning i sittbrunnen badar inte i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du borrar hål så se till att du kan stänga det med en gummikork el likn.

Men det mesta vattnet kommer i sittbrunnen? Då skulle jag sätta pumpen där.

 

Jag hjälpte en kille som hade en 5-6m öppen snipa. Vi satte dit en 20W solpanel, en regulator, ett 7Ah blybatteri och en pump. Det räckte för att hålla båten torr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att sittbrunnen har en helt plan botten, så det blir någon cm jämn vattenyta över hela. Hänger det ner något skot eller fall så blir det blött och kladdigt. Jag har ju förstås försökt att binda upp så mycket som möjligt, men det är alltid något som ligger kvar på botten. Dessutom går det tampar till olika trimfunktioner kors och tvärs över durken som inte går att hålla torra.

 

Borrar jag ett hål så ska jag se till att det går att få rätt så att inte kölsvinet blir vattenfyllt vid "blöt" segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut enklast är ett tätt hamnkapell som leder regnvatten bort från båten. Då slipper du förlita dig på elektronik som måste fungera.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev per_62:

Absolut enklast är ett tätt hamnkapell som leder regnvatten bort från båten. Då slipper du förlita dig på elektronik som måste fungera.

Visst, men det är ett jädra besvär att rigga varje gång man kommer hem. Är vädret fint och man ite sätter dit kapellet så kan man ge sig fan på att det kommer en störtskur.

Jag har ett vanligt kapell över sittbrunnen och det regnar in en del då och då. Men, som tur är sittbrunnen dränerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Eld-:

Lös länspump i sittbrunnen med slang över sargen. Du stuvar undan alltihop när du ska segla.

Varning för hävertverkan i slangar som hänger löst över sargen!

Det sjönk en båt på klubben för några år sedan på grund av en "tillfällig" pumpslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Varning för hävertverkan i slangar som hänger löst över sargen!

Bra att varna för det, men då har man burit sig riktigt dumt åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Bra att varna för det, men då har man burit sig riktigt dumt åt.

Jag har faktiskt sett folk bära sig riktigt dumt åt, och inte bara med länspumpslangar !!:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Rascal:

Varning för hävertverkan i slangar som hänger löst över sargen!

Det sjönk en båt på klubben för några år sedan på grund av en "tillfällig" pumpslang.

Slangen ska naturlugtvis sluta vid sargkanten. Den får ju inte hänga så att den kan nå ner till vattnet.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input. Jag vill helst ha en slang med fast genomföring en bit upp på friborden.

 

Det finns så klart en ekonomisk aspekt också, hamnkapellet gör ändå rätt stor skillnad. Under sommaren har jag bara använt bomkapellet och som jag skrev längre upp så är det trots allt en stor skillnad på att ösa 10-20 liter än närmre 100 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Visst, men det är ett jädra besvär att rigga varje gång man kommer hem. Är vädret fint och man ite sätter dit kapellet så kan man ge sig fan på att det kommer en störtskur.

Jag har ett vanligt kapell över sittbrunnen och det regnar in en del då och då. Men, som tur är sittbrunnen dränerad.

Kompisens Safir har hamnkapell, tar kanske två minuter att montera? Gummisnören som fästs i bommen, några kapellknappar och stroppar och allt är klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slutade med att jag borrade ett lite 8mm hål i plasten längst bak i sittbrunnen. Det fungerar bra. Hålet är stort nog för att regnvatten ska samlas I kölsvinet där jag kan pumpa ut det med en manuell länspump. Samtidigt som det är för litet för att vatten som seglas in ska rinna ner där innan självlänsen tar hand om det.

 

Kölsvinet rymmer ca 60 liter vatten så det räcker att jag tömmer en gång i veckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hålet är 8 mm och det är 2 cm vatten i sittbrunnen så rinner det ca 1,8 lit/min genom hålet.

Om du mäter ytan i sittbrunnen så kan man beräkna hur mycket regn som krävs för att få 60 liter i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg en trall i sittbrunnen, då blir inte tampar o annat sura.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste och troligen bästa trallen i sittbrunnen är Bergogolv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-06 vid 22:08 skrev Dava:

Jag skulle förstås kunna köpa en handpump och dra slang till kölsvinet, till vilket jag borrar några hål från sittbrunnen. Då kan jag enkelt pumpa bort vattnet från kölsvinet och utrustning i sittbrunnen badar inte i vatten.

Det är väl en bra lösning!

Tänk också på att du i en nödsituation efter att ha råkat ut för den akuta landhöjningen, och fått en läcka under segling så vill du kunna pumpa under gång. Och om Mr Murphy är med ombord blir du ju samtidigt strömlös, så därför är en manuell överdimensionerad membranpump med en sil och backventil i kölsvinet överlägsen.

Sedan är en elektrisk kanske till och med solcellsdriven pump ett gott komplement. Även jag föreslår att du sätter en sådan i kölsvinets lägsta punkt där du även planerar sugslangen till den manuella membranpumpen. Tvärsgående skott och förstärkningar i kölsvinet skall ha ett litet hål längst ned så att slagvattnet kan rinna bakåt mot den lägsta punkten där det då kan pumpas ur båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte göra en självläns av hålet du borrat. Koppla slang på undersidan och leda ut genom en bordsgenomföring. Eller sätta en T-koppling på en befintlig slang som går ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här i kölsvinet https://www.seasea.se/vatten/pumpar/länspumpar/länspump-dränkbar-rule-lopro-900s-smart.
Rak matning från startbatteriet, har inte laddat ur på hela säsongen trots mycket regn utan laddning eller körning på ett par veckor i sträck..


Watski säljer en "supersub" som är något smalare om det behövs. har inget kapell över sittbrunnen.
Skulle man springa läck kan det va gott med en automatisk, även om jag har en fast manuellpump med om det behövs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Rak matning från startbatteriet, har inte laddat ur på hela säsongen trots mycket regn utan laddning eller körning på ett par veckor i sträck..

Jag har hjälpt folk med en enkel, automatisk länspump, ett litet blybatteri på 5-10Ah, 10W solpanel med regulator. Håller en helt öppen 5-6 m båt torr hela sommaren.

Som jag beskrev i en anna tråd så kommer jag att plocka bort min självlänsar och ersätta med pumpar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tipsa om länsman :

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-manuella/lanspump-lansman

 

Har installerat det i två olika båtar och spänner man bara upp tamparna på ett bra sätt så fungerar det otroligt bra.

 

Den behöver ju inte heller ha någon strömmatning, och själva uppsuget av vattnet kan ledas långt ifrån själva pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Måste tipsa om länsman :

Ganska smart. Genom åren har det funnits flera liknande produkter men som har försvunnit. Troligen inte helt pålitliga.

 

1 timme sedan skrev elektrikarn:

kanske en sån här ? https://glbnordica-shop.se/

Smart grej men man får kanske kolla kapaciteten. Enkelt, man installerar en gång, inget mer krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...