Jump to content
Monday 16 September 2019
sy_Alice

Hur lyfta upp dingen?

Recommended Posts

Det följde med en dinge till båten när jag köpte den, en helröd sak i hårdplast, osänkbar. 

Den ligger i sjön bredvid båten o håller successivt på att fyllas av regnvatten, så när den är full, så lär den nog sjunka ändå. 

Jag tänkte i helgen försöka lyfta upp den o lägga den upp o ner under bommen. 

Men hur gör jag det lättast? 

Jag har ingen här framme vid masten eller därikring någon talja eller liknande som jag kan vincha upp den med. 

5 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Ett fall?

Placera dingen midskepps fendra av. Lyft den några decimeter i storfallet, koppla storfallets i dingens bogserögla i fören. Kliv i dingen akterut med stövlar på fötterna och en hink samt ett öskar i näven, ös båten torr.

Eventuellt måste du slacka på mantåget eller ta bort det för att sedan kunna vinscha ombord dingen upp på rufftaket.

En variant som kanske är bättre än fallet, att  använda skorskotet och bommen, bommen kan då utgöra en enkel kranarm som du kan svänga ut över dingen. Sedan kopplar man på något bra sätt och vinschar ombord med storskotet. Denna metod kan vara bra att använda vid MOB (man over board) om man nu skall tappa besättningsmedlemmar i vattnet på öppet vatten.,

• Like 1

Bäst är om den kan ligga på fördäck, upp-och-ned. Jag lyfter men spinnakerfallet, låter den lända halvvägs på mantåget så att den kantrar. Sen är det lätt att lägga den på plats, jag gör detta själv på några minuter.

Är det en Pionerjolle? Det är världens näst bästa jolle. Stabil, bra att ro och helt oförstörbar. Blir lite matt efter 30-40 år.

Pioner jolle.jpg

• Like 1

39 minuter sedan skrev bhemac:

Är det en Pionerjolle?

Har ingen aning! Men den är snarlik, dock har jag en längsgående sittplats!

Olga.jpg

Edited by sy_Alice

Jag brukar lyfta min i fören så att den står vertikalt upp med aktern nedåt (med stöd mot segelbåtens skrov) och botten mot mig. Sen tippar jag den försiktigt bakåt så pass att vattnet rinner ur jollen via akterspegeln. Jag har iof gummijolle, du kanske inte har nog bärighet i aktern för den manövern.

1 timme sedan skrev sy_Alice:

Olga.jpg

Det är en Pioneer, hur nu det stavas. Rotationsgjuten i någon mjukplast. Made in Norway. 

• Like 1

1 timme sedan skrev sy_Alice:

En lite modernare variant. Pioner görs visserligen i Norge men förbaskat bra båt. Plasten är polyeten som inte är så hård och som aldrig ger skavmärken. Skador fixar man med en lödkolv.

Jag har en Walker Bay, samma typ men gjord i polypropylen med samma egenskaper men den blir lite lättare, 32 kg mot Pioners 54 kg. Rena racerbåten med elsnurra och mycket trevlig att ro.

Det var inte helt enkelt det här när man skulle göra det för första gången. 

Bogseröglan fram satt för långt ner o var full av vassa tulpaner, så det fick bli de öglorna som satt bak. Jag använde mig av spinnakerfallet, o jag tyckte det gick trögt att vincha den, så jag kollade o då hade linan trasslat in sig i mastlanternan, så det var bara att släppa på allt o börja om från början, för jag lyckades inte dra loss linan... 

Väl uppe på däck så finner jag att det här är en stor båt, har knappt plats att gå på fördäck alls. 

O jag måste åka hem o hämta högtryckstvätten, för den är full med tulpaner o väldigt smutsig.

Så den kan inte ligga i konstant. 

Jag måste skaffa en dävert, så mycket är säkert. 

Men bäst är nog att sälja den o skaffa mig en liten kajak istället, en sådan som man kan fiska från. 

Den kan jag stuva undan lättare. 

Edited by sy_Alice

7 timmar sedan skrev sy_Alice:

- - -

Jag måste skaffa en dävert, så mycket är säkert. 

Men bäst är nog att sälja den o skaffa mig en liten kajak istället, en sådan som man kan fiska från. 

Den kan jag stuva undan lättare. 

Beason 31 är rätt insnörpt i aktern o har därmed rätt lite bärighet för tung last i aktern. Att montera dävertar o hänga en tung jolle i dessa innebär en massa vikt bakom aktern på din båt. Så släpp alla tankar på dävertar (även om du tycker det ser snyggt ut - som ett litet skepp..).

Satsa på att hitta något uppblåsbart istället. Kajak kan vara lite opraktiskt om det är mer än en som ska åka med...

En mindre gummibåt som går att släpa kanske kan vara bra?

Går ju att ta upp på fördäcket också.

Pioneerjollen är ju tung och i mitt tycke rätt opraktiskt, jag har haft minst två...

Edited by Georg_Ohm

Jag har satt ut en annons på den på blocket.

https://www.blocket.se/goteborg/Jolle_till_baten_87150931.htm?ma=1

Jag kommer köpa mig en liten fiskekajak istället, kanske denna

https://langholmenkajak.se/butiken/kopa-kajak/havspaddeln-gronland-fiskekajak/?attribute_pa_farg=ljusgron

Verkar vara ett vettigt pris. Då det bara är jag som skall använda mig av jollen, så finns det ingen som helst anledning att kolla på något som flera får plats ombord på!

Och kajaken kan jag lasta på bilen och åka upp till Delsjön eller nån annan liten insjö och paddla med där om jag har lust...

Edited by sy_Alice

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

En mindre gummibåt som går att släpa kanske kan vara bra?

Går ju att ta upp på fördäcket också.

Pioneerjollen är ju tung och i mitt tycke rätt opraktiskt, jag har haft minst två...

En Pioner el likn är betydligt lättare att släpa än gummibåt. Går dessutom att ro, praktiskt då man slipper krångla med snurra. Walker Bay är betydligt lättare och kan seglas. Fördelen med gummijollen är att man kan lägga den på däck och släppa ur luften. tyvärr blir den då en effektiv regnsamlare. 

25 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag kommer köpa mig en liten fiskekajak istället, kanske denna

Smart! Funkar bra om man inte ska frakta tjocka släkten. Något som är riktigt bra är en Hobie Mirage. Tyvärr helt fel pris. 

Nu verkar ju denna tråd som avslutad.

Men under sommarens och semesterns långtur (som i år sträckte sig över sex veckor) so tar jag med mig en vanlig gummibåt som är 2,6 m lång. I år med elsnurra.

En båtgranne någonstans undrade och bad om tips då han skulle skaffa gummibåt att ta med.

jag berättade bland annat att den är till 50% nytta och 50% besvär.

Bra att ha då man skall gör utflykter med barnbarn, det skedda endast tre gånger... Bra att ha när man skall lägga ut extra ankare, det skedde en gång för egen del, en gång som hjälp till en illa ankrad båtgranne och två eller tre gånger då det trasslat sig med akterförtöjningar i boj.

Bra att ha när man skall handla i butiken på andra sidan hamnen, hände exakt noll gånger.

Bra att ha när man skall reka det där 0,7m grundet, hände en gång.

Jag stjälper upp min gummibåt på badbryggan, merendels med gummibåtens bb-sida nedåt, så att fören ligger över ankarspelet, då kommer gummibåtens akter en bit utanför stora båtens profil på dess bb-sida, Stora båtens bredd är 3,1 meter på det bredaste stället, kanske omkring 2,9 vid akterspegeln. När ankaret skall upp och gummibåten är upplagd på badbryggan ligger den i vägen, för det mesta. Om någon vill bada ligger den i vägen, liksom vid MOB situation, som dessbättre ännu har hänt, däremot en DOB, eller på svenska en HOB (dog/hund over/över board/bord) men det gick väldigt bra ändå, då vi var i hamn.

Min gummibåt går inte all släpa på lång lina, ej heller på kort, den wobblar, man kan i låga farter dra in dess för upp på badbryggan, men det blir en del wobbel ändå redan i 5 knop.

Gummibåt, släpdinge eller liknande är ju naturligtvis bra att ha ombord eller på släp, men det medför även en del besvär som nu trådskaparen erfarit. Kajak kan vara bra, om man jag plats.

Går kajaken att dra? Min Prijon seayak går inte att dra, om jag inte har den alldeles tight intill låringen, den skär ut åt sidorna. Men en fiskekajak kanske fungerar bättre, de har ju en lite annan form och då är det nog en bra lösning. 

Annars, om jag hade för mycket pengar, så skulle jag skaffat en Nautiraid Coracle. Den är ihopfällbar men har ändå en fin form. Men dyr! En av modellerna går också att segla.

https://www.nautiraid.com/en/coracles.html

Det finns andra ihopfällbara också, men de har inte samma fina form. T.ex:

http://www.banana-boot.de/en/info/#types-of-boat

En Beason 31 i vår hamn har skaffat en uppblåsbar kajak som kan läggas på däck eller stuvas undan. Numera finns ett flertal olika uppblåsbara alternativ att välja på, tex luftkanot.se

• Like 1

Tack för era tips, speciellt den om uppblåsbara kajaker/kanoter.

Jag tänkte mig en fiskekajak för att den har bredare botten, det finns möjlighet att stå ombord eller åtminstone stå på knäna i en sån, man kan ta med sig en massa packning och om man vill lägga ut ett ankare så är det relativt enkelt att fixa med en sån här och man kan fiska med den.

Dock vid förvaring så blir det lite svårare, bästa är nog att ställa den högkant  på dess långsida och luta den mot mantåget föröver. Att låta den släpas efter tror jag inte på alls, tycker inte det känns som en god väg!

Nu är min båt 320 cm bred på det bredaste stället, vet inte exakt hur bred den är över aktern, skall mäta det någon gång.

Jag hade tänkt att för den nuvarande jollen skaffa en dävert bak men Lintott sade att min båt har liten bärighet för tung last i aktern, och det kanske stämmer. Och för den röda jollen hade det nog kunnat bli lite väl i det tyngsta laget, om man även räknar in otymplighetsvikten!

Att ha den på fördäck är skit, jag har ingen plats att vara på där framme med den liggandes där, att släpa den efter känns inte som någon god ide, jag tror att den drar ner farten ordentligt.

Den är bra om man är flera ombord, men det är också enda gången! I övrigt så är den bara i vägen.

Nu är det ju på havet jag är med min båt, så min jolle om det sedan är en sådan jag har eller en kajak eller en kanot spelar ingen roll. Det som är kravet för min jolle är att den måste klara havets spel. Den måste kunna paddlas eller eller ros med på öppet hav, att jag sedan även kommer använda den i sjöar, åar och andra vattensystem är underförstått!

Men jag gillar tanken med kajak, för jag är inte begränsad med att ha den bara vid båten, jag kan göra små utflykter med den till andra ställen.

En uppblåsbar sak är ju faktiskt riktigt vettig om man bara skall paddla med den.

Den dyraste av de du föreslog per_62 har ju en kapacitet på 227 kg, vilket är många gånger nästan dubbelt så mycket som vilken annan hård kajak som helst på marknaden, men hur klarar den ett hårt ankare jag skall släppa 10 meter från båten, hur fixar den att fiska med, och bäva månde vid man över bord, så tar det cirka 10 minuter att få den färdig innan man kommer i sjön för att kunna undsätta den nödställde.

Dävert är säkert bra det också. Men man förlänger ju båten och jag har sett hur båtägare trasslat in sig eller blivit intrasslade i eller av andra båtar. Även dom som inte fått plats vid längsides tillägging då det fattats några decimeter, samma längd som däverten bygger bakåt. Några sätter upp jättelika anläggningar med kombinerade dävertar, hållare för solceller, radar och en massa antenner, ser oftast inte klokt ut, iallafall inte på båtar upp till 30 ft, på större stör det kanske inte lika mycket. Det är ju när funktion går före design.

Satsa på något uppblåsbart och en ordentlig (elektrisk?) pump.

Fiskekajak kan iallmänhet släpas, stora fiskar skall ju tillåtas att tröttas ut genom att dra kajaken.

Det mesta går om man vill.

En bra jolle går utmärkt att släpa, det har jag och många andra gjort i långa tider. Fungerade bra även om man seglar själv. Det tråkiga är regnvatten och beväxning.

Att hänga en jolle i dävertar fungerar men är lite otympligt om moderskeppet inte är tillräckligt stort. Vikten är inte ett så stort problem, en omstuvning och en rejäl laxering löser detta. Men det är lite meckigt och framförallt, dyrt.

En bra variant är att hissa upp jollen i en enkel dävert och släpa till sjöss.

Kajak verkar fungera bra, man ser en del som har det med kajaken på däck. Lite mera svårframkomligt på däck. Förr kom det tyska turister med sina demonterbara Klepper kajaker. Väldigt tåliga och bra i sjön, tog bara några timmar att montera ihop. Uppblåsbart är väl tveksamt, hur går det att ta sig ner i dessa från moderskeppet. En nackdel är att om ska ta sig in till land så hamnar man i midjedjupt vatten när man ska i och ur.

En gummijolle som ligger på däck med ursläppt luft funkar om man har elektrisk luftpump. Så har jag kört en del. Nackdelen är att det tar plats samt att man måste ha en pressening om man inte vill ha den som regnvattensamlare.

I nästan alla tider har jag haft en helt tömd gummijolle, nerstuvad i salongssoffan. Men den har nästan aldrig använts precis dom alla andra prylar som kräver en massa arbete för att kunna använda.

Bäst tycker jag en jolle på fördäck fungerar, minst jobb. Och, beroende på båt, så tar det lite plats.

Beason 31 jolle på däck.jpg

I mitt fall så är denna lilla jolle på tok åt hel... för stor att ligga upp och ner på fördäck.

Jag har ingen plats att röra mig på däcket. Och att ha den hängandes i aktern är ingen bra lösning det heller...

Ja, jo, jag kan ha den släpandes efter, och när jag inte använder den ha den liggandes bredvid båten som en perfekt regnsamlare. 

Jag använder den så väldigt lite, så storleken blir bara jobbig!

Olga_liten.jpg

Kanske en SUP istället? Ja, jag skojar bara halvt om halvt.

Akronymen SUP kan stå för "Stand Up Paddle", beskrivs närmare så här enligt wikipedia.

[🙂 Haha, i den gamla filmen sällskapsresan2 finns en scen där skärgårdsfiskaren i ekonomiyran leasat ut sin enda fiskebåt till sommargäster.
Han behövde då givetvis istället använda nåt annat vid sina egna vardagliga butiksinköp, exempelvis en segelsurfbräda. Såg ganska skojigt ut när han i filmen seglade hem med en ölback fastspänd bakpå segelbrädan.]

Sådana flytbrädor, antingen de kallas sup eller inte,  räknas nog till ´kategorin leksaker´ rent transportmässig? (Tänker nog själv ´kategori leksak´ även för kajaker, men men?)

Men enkla brädor kan bevisligen frakta en person långa sträckor! (Och stuvade på sidokant längs en segelbåts ena relings-mantåg tar de knappt upp något kliv-utrymme alls på en segelbåts fördäck!?)

Vete katten,  bara min snabba fundering??

8 timmar sedan skrev bhemac:

Kajak verkar fungera bra, man ser en del som har det med kajaken på däck. Lite mera svårframkomligt på däck. Förr kom det tyska turister med sina demonterbara Klepper kajaker. Väldigt tåliga och bra i sjön, tog bara några timmar att montera ihop. 

Oh ja...

Jag har en god vän, utlandssvensk, boendes granne med Kling Klang studio i Düsseldorf, ja i alla fall i samma kvarter.

Han hade i några år, för länge sedan, en tvåmans klepperkajak, det var en avancerad slags "båt", visst, den var smidig, tog "bara" några timmar att få ihop.

Det var först ett skelett av träribbor, möjligen lärkträ, luktade kåda. Ett himla plockepinn att få i hop bara detta. Sedan skulle "skinnet" dras på, någon slags impregnerad duk, med någon pvc eller gummiduk i botten. Det var rätt tjostigt att få på denna hudkostym. Jag vet att vi smorde skelettet med vaselin.

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att få låna den en gång, under en kristihimmelsfärdstur på de dalsländska sjöarna, hade min blivande fru med, det var nu många år sedan, iallafall blev vi hela tiden tilltalade på tyska av andra kanotister och slussvakter... undrar varför... Måhända är/var det bara tyskar som orkar/orkade få ihop en så omständlig hopfällbar kajak. Tänk om istället Ikea givit sig in i småbåtsbyggarbranchen, då hade det varit lättare, bara att skicka med rostfria insexnycklar.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Nä, det där att det tar timmar och att man behöver vaselin stämmer inte alls!
Det tar kring 15 min att montera eller demontera, max 30 min per färd om den ska packas ihop igen.
Det finns en trevlig bok "Med segelkajak i skärgården - Stig Fredin" som beskriver hans första kontakt med paddling med en Klepperkajak för att senare i boken vara ute i ytterskärgården och segla med kajaken.
Kustjägarna paddlar väl fortfarande omkring med dessa kajaker.

Klepperkajaker är mycket sjösäkra och man kan ha med en hel del packning.

Edited by per_62