Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Olten

Diesel vs fotogen i Eberspächer.

Rekommendera Poster

Min Eberspächer D4 ryker en del vid start både ur avgasröret men även runt själva värmaren där det är något läckage, min avgasslang är skadad p.g.a böjning så ev är det lite för stort motstånd och rök trycks ut antingen vid skarven mellan själva avgasröret och rörkröken eller avgaskröken och avgasslangen.

Fick tips att köra värmaren på ren fotogen en stund av och till och testade detta idag. Den startade extremt fort och utan rök, betydligt snabbare är vid vanlig dieseldrift.

Men min fråga är hur stor skillnad är det mellan diesel och fotogen i renhet, energiinnehåll mm?

Blir ju betydligt dyrare att använda fotogen men om det är bättre för värmaren och ger mer värme så kanske det är värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör endast på sjömacksdiesel, av egen erfarenhet. 

 

Alltså utan RME. 

 

Bilmackdiesel kläggar igen nätet runt glödstiftet och beckar igen lilla lufthålet mitt för nötet. 

 

Nytt nät, tvåpack, med monteringsverktyg finns att köpa. 

 

Fotogen som rensbränsle, måste jag pröva nästa gång, värmaren börjar konstra. Men i s f under mycket kort tid. 

 

Oavsett borde det inte vara bra med mer värme, än vad värmaren är konstruerad för. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten satt en Webasto dieselvärmare med termostat, på Hanse forumet diskuterades igensotning som sker då värmaren går på lågfart.

För att bli av med sotet tipsades det om att värma båten med några liter fotogen varje år (samt att då och då köra på max värme ) som sägs ge högre förbränningstemperatur för att bränna bort sotet.

Tråd på Blur om värmare som oxå beskriver igensotning på Webastovärmare http://www.blur.se/2012/10/11/varmare/

Har inte läst om problem med högre förbränningstemperatur för Webastobrännare.

 

Eberspächer och Webasto borde tåla samma temperaturer... hoppas någon på forumet har erfarenhet om fotogen som bränsle vid fotogenuppvärmning.

Idag har jag Eberspächer på den nya båten så jag funderar på det där med igensotning.

 

Fråga Thermoprodukter, de brukar vara mycket serviceminded, via email eller telefon.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - byt den skadade avgasslangen snarast. Avgaser som kommer ut på fel ställe kan vara livsfarligt.

 

Sedan - gör som Hybro rekommenderar: Byt nätet kring glödstiftet. Med klägg i det (kan sitta som berget) blir inte bränslet lika finfördelat och den blir mer trögtänd. Min lade till slut en Lützendimma i hela hamnen innan den tände. Efter bytet ingen rök alls. Att labba med fotogen är nog bara konstgjord andning. I mitt fall löste det inte det inbrända klägget heller.

 

Enda "specialaren" vill jag minnas är att du behöver en (lång) hylsa med slits (för kabeln) för att få loss glödsiftet. Antingen köper man en dyr specialhylsa, eller en billig lång standardhylsa på t ex Biltema och slitsar upp den med vinkelslipen.

http://kindon-autoparts.com/Uploads/59657bb8da61a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Först - byt den skadade avgasslangen snarast. Avgaser som kommer ut på fel ställe kan vara livsfarligt.

 

Sedan - gör som Hybro rekommenderar: Byt nätet kring glödstiftet. Med klägg i det (kan sitta som berget) blir inte bränslet lika finfördelat och den blir mer trögtänd. Min lade till slut en Lützendimma i hela hamnen innan den tände. Efter bytet ingen rök alls. Att labba med fotogen är nog bara konstgjord andning. I mitt fall löste det inte det inbrända klägget heller.

 

Enda "specialaren" vill jag minnas är att du behöver en (lång) hylsa med slits (för kabeln) för att få loss glödsiftet. Antingen köper man en dyr specialhylsa, eller en billig lång standardhylsa på t ex Biltema och slitsar upp den med vinkelslipen.

http://kindon-autoparts.com/Uploads/59657bb8da61a.jpg

Jepp, ska givetvis byta slangen, blir i samband med flytt av värmaren och större omdragning av värmeslangar, ventiler mm Nu ligger båten på land och värmaren används för fuktsäkring då jag tillfälligtvis har dåligt med lagringsplats för dynor mm. Värmaren servades förra året och tipset om fotogen kommer från Thermoprudukters representant (pratade med dom i Gustavsberg i helgen) för övrigt samma person som servade värmaren. 

Den har nu gått hela natten på fotogen och fungerat utmärkt (bara 6 grader här i Stockholms norra skärgård)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beskrivning.

Observera dock att även den först förutsätter byte av nätet och ett i övrigt ok glödstift innan avsotningsprodecuren med fotogen påbörjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...