Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ancan-af-Argos

Spolmuff på DPS-drev?

Rekommendera Poster

Har tidigare haft Bravodrev och då kört med spolmuff vid konservering och det har funkat riktigt bra.

Nu har jag DPS-drev och skulle vilja göra samma med dem om det funkar 🤔

 

Någon som har erfarenhet av spolmuff på dessa drev?

 

Ha det/Janne

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde spolmuff på DPS-A men det var ett riktigt slabbande så vi ersatte den med drevsäck D2. Därefter har spolmuffen fått hänga på sin krok på verktygstavlan tillsammans med sina två syskon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vi använde spolmuff på DPS-A men det var ett riktigt slabbande så vi ersatte den med drevsäck D2. Därefter har spolmuffen fått hänga på sin krok på verktygstavlan tillsammans med sina två syskon.

Okey, du har ingen bild på spolmuffen du använde?

Blev det slaskigt för att den inte tätande ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att använda spolmuff på DPS-drev. Jag gör det på många båtar varje höst. Jag sätter en balja i form av en släde, som används bland annat till snöskotrar, som jag ställer under drevet. Om man pallar upp baljan i bakkant så blir det inget dräll med glykol. Allt hamnar i baljan. Fördelen med DPS-dreven är att motorn suger vätskan ur baljan utan att man behöver använda pump eller högt placerad dunk.  Mycket lättare än drevsäck, som jag tycker verkar slabbigt. Baljan finns på Biltema. Bifogar bild på baljan.

Släde.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Ancan-af-Argos:

Okey, du har ingen bild på spolmuffen du använde?

Blev det slaskigt för att den inte tätande ordentligt?

På SeaSea:s hemsida finns tre varianter på spolmuff. Jag har alla tre men ingen av dem tycker jag fungerar tillfredsställande. Ingen av dem sluter tätt och att då låta motorn suga vätskan själv, när inte muffen sluter tätt, är inget som jag vill rekommendera.

 

Jag brukar ha fel, men det står jag ut med eftersom det hittills gått bra ändå... 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Det går alldeles utmärkt att använda spolmuff på DPS-drev. Jag gör det på många båtar varje höst. Jag sätter en balja i form av en släde, som används bland annat till snöskotrar, som jag ställer under drevet. Om man pallar upp baljan i bakkant så blir det inget dräll med glykol. Allt hamnar i baljan. Fördelen med DPS-dreven är att motorn suger vätskan ur baljan utan att man behöver använda pump eller högt placerad dunk.  Mycket lättare än drevsäck, som jag tycker verkar slabbigt. Baljan finns på Biltema. Bifogar bild på baljan.

Släde.jpg

 

Jaa Du, att Du anser att skoterpulkan i kombination med spolmuff är en enklare metod än drevsäcken tycker jag låter intressant...

 

Men Du verkar ha hitta Din metod och jag har min så då är vi nog ganska nöjda båda två. Och snart ska vi tyvärr praktisera våra färdigheter.

image.png.aba2bf38c3338d89fad09bd15b5c484d.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Det går alldeles utmärkt att använda spolmuff på DPS-drev. Jag gör det på många båtar varje höst. Jag sätter en balja i form av en släde, som används bland annat till snöskotrar, som jag ställer under drevet. Om man pallar upp baljan i bakkant så blir det inget dräll med glykol. Allt hamnar i baljan. Fördelen med DPS-dreven är att motorn suger vätskan ur baljan utan att man behöver använda pump eller högt placerad dunk.  Mycket lättare än drevsäck, som jag tycker verkar slabbigt. Baljan finns på Biltema. Bifogar bild på baljan.

Släde.jpg

Vilken spolmuff använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Rollen:

Det går alldeles utmärkt att använda spolmuff på DPS-drev. Jag gör det på många båtar varje höst. Jag sätter en balja i form av en släde, som används bland annat till snöskotrar, som jag ställer under drevet. Om man pallar upp baljan i bakkant så blir det inget dräll med glykol. Allt hamnar i baljan. Fördelen med DPS-dreven är att motorn suger vätskan ur baljan utan att man behöver använda pump eller högt placerad dunk.  Mycket lättare än drevsäck, som jag tycker verkar slabbigt. Baljan finns på Biltema. Bifogar bild på baljan.

Släde.jpg

Kör du spolmuffen med kort slang ner i baljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...