Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mardadon

Saknar tjänst/statistik för båtpriser - vad säger ni?

Rekommendera Poster

Hej, 

Efter att ha ägnat sommaren åt att (maniskt) söka igenom Blocket efter en lämplig förstabåt till familjen har det slagit mig att det är förvånansvärt svårt att få tag på vettig prisstatistik på båtar. Ni som har mer erfarenhet av båtliv än jag - har jag missat ngt, eller är det helt enkelt inte möjligt att få tag på information om priser över tid på enskilda båtmodeller? 

 

Och jo, jag har ju sett statistik på sökbåt.se . Men den är ju väldigt begränsad, borde finnas betydligt fler datapunkter att få fram. 

 

Någon annan som ser ett behov av en enkel tjänst där man snabbt kan få en prisöverblick på specifika modeller och ungefärliga utrustningsnivåer? 

 

Tacksam för era tankar!

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst vore det bra. Men bilden blir snabbt komplex, och ju mer komplex, desto mindre träffsäker.

 

Om man jämför med bilar - vilket väl är det som ligger närmast tillhands - så finns det till att börja med ett antal tiopotenser fler av varje bilmodell än dito båt. Både som tillverkats och som säljs/omsätts. Underlaget är alltså väldigt mycket mindre.

 

Sedan är skicket på en bil med viss ålder och miltal väldigt likartat om man jämför med båtar. Och efter 20 år är bilens värde nästan alltid bara fåtal procent av inköpspriset. En båts "miltal", dvs motortimmarna, står sällan i direkt proportion till skicket. I synnerhet inte på en segelbåt. Inte heller om man skulle haft brukartimmätare hade den sagt så mycket. Hur viktar man en så subjektiv sak som "skick" ?

 

Mycket utrustning behöver heller inte dra upp priset. Jämfört med en bil så är utrustningslistan där specifik och jämförbar, medan en båt kan ha allt möjligt och dessutom av olika generationer. På en bil är den dessutom nästan alltid fabriksmonterad, vilket ger en homogen bild av installationens kvalitet. På en båt kan det se (och ser) ut hursomhelst.

 

Lägg här till att olika personer uppskattar olika egenskaper, utrustning m.m. på en båt. Och värderar dem också olika. Fundera på varför det inte finns en prisjämförelsesajt på hus från olika standardleverantörer och årgångar så kanske man mer inser hur komplex bilden är. Visst, det är en extrem jämförelse åt andra hållet, men det visar lite hur svårt det kan vara att värdera olika objekt utifrån tillverkare, modell, år och utrustning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestäm dig för vad du vill ha och vad det får kosta, bra om ett flertal märken/modeller är intressanta. Skumma blocket så får du ett hum om prisläge sedan hugger du om skicket motsvarar förväntningarna. 

Velar du för länge mister du de attraktiva objekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Enkelt. Det är du som är Kingen, köparens marknad idag.

Du vet vad du har i plånboken för köp av båt så kolla marknaden och hitta det du vill ha både i utrustning och båttyp. Pruta sedan för garanterat så vill säljaren ha mer för sin gullebåt än vad den är värd på marknaden idag. Jag prutade 75.000:- på min båt som var ute på Blocket för 500.000 kronor. 

Nu vet inte jag vad du är ute efter för båt men säkert så är det ingen kö till båten som vill köpa den. Speciellt inte nu till hösten heller.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättare att få fram prisstatistik på begagnade bilar eftersom de till stora delar säljs via mer eller mindre etablerade bilhandlare som hör till någon organisation som för en viss statistik.

Bilar har inte motorer och utrustning från olika tillverkare på samma sätt som båtar. VW har VW-motorer, VW-instrument, VW-inredning och så vidare.

En båtmodell kan finnas med ett otal olika tillverkares motorer, olika effekt, tvåtakt eller fyrtakt, olika originalmonterade och eftermonterade instrument osv. Begagnade båtar säljs kanske också i högre grad av privatpersoner och mindre handlare än av auktoriserade båthandlare.

Enda vettiga är att följa med säljsajter och hålla koll ett tag på de modeller du är intresserad av. De allra dyraste brukar vara utannonserade av någon vars äkta hälft vill sälja båten medan annonsören vill behålla den och sätter ett så högt pris att hen är säker på att ingen ringer. Bästa köpet brukar man hitta i mitten av prissegmentet. Prutmån brukar finnas, det gäller bara att bjuda något över skamgränsen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för insiktsfulla kommentarer!

 

För min egen del så hade jag iaf gärna betalat en peng för att få fram en lista på tidigare annonser och priser samt ungerfärlig utrustning från den/de modeller jag specifikt är ute efter. För att få känsla nu för priser m.m. måste man bevaka ganska lång tid - särskilt när det kommer till mer unika modeller.  Och för mig handlar det inte om att få fram en exakt värdering, utan att få en enkel överblick på ungefär hur prisspannet ligger och har legat senaste tiden. Tänker också att detta skulle vara bra om/när jag väl säljer en båt - så att jag kan känna mig tryggare att jag prissätter någorlunda rätt. 

 

En uppföljande fråga då - hur ser ni på prutmån hos handlare vs privatpersoner? Kan man räkna med samma prutmån hos en handlare som hos en privatperson eller skulle ni säga att det är listpriserna som gäller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mardadon:

En uppföljande fråga då - hur ser ni på prutmån hos handlare vs privatpersoner? Kan man räkna med samma prutmån hos en handlare som hos en privatperson eller skulle ni säga att det är listpriserna som gäller? 

Vad menar du med "listpris" i detta sammanhang?
För mig är ett "listpris" det priset som marknaden bestämt att föremålet är värt, och som finns i en lista, t ex den för begagnade bilar eller på bostadsmarknaden.
Mig veterligen finns ingen sådan lista, vilket också ju är din ursprungsfråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 Är inte alla båtar unika? Det finns väl inte en båt som är lik någon annan när det gäller utrustning och kvalitet även om det är samma modell och åt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Silverfox59:

 Är inte alla båtar unika? Det finns väl inte en båt som är lik någon annan när det gäller utrustning och kvalitet även om det är samma modell och åt. 

Jo, många båtar är ju inte ens lika när de är nylevererade...

 

https://www.sailguide.com/ har priser på segelbåtar.

http://www.webcar2000.com/countries/sweden/boat/statistics.phtml har allt möjligt.

 

Sedan är det ju som sagt begränsat antal försäljningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-09 vid 10:35 skrev Peter_K:

Vad menar du med "listpris" i detta sammanhang?
För mig är ett "listpris" det priset som marknaden bestämt att föremålet är värt, och som finns i en lista, t ex den för begagnade bilar eller på bostadsmarknaden.
Mig veterligen finns ingen sådan lista, vilket också ju är din ursprungsfråga.

Med listpris menar jag vad marinor/båthandlare har satt för priser i sina annonser. Och frågan då - om det nu går att generalisera (?) - är det troligt att båtar sålda av dessa handlare går för det pris de annonserat på? Eller kan man utgå från att det finns en prutmån här liksom det troligt gör när man köper av en privatperson.? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mardadon:

Med listpris menar jag vad marinor/båthandlare har satt för priser i sina annonser. Och frågan då - om det nu går att generalisera (?) - är det troligt att båtar sålda av dessa handlare går för det pris de annonserat på? Eller kan man utgå från att det finns en prutmån här liksom det troligt gör när man köper av en privatperson.? 

Som redan nämnts är relevansen och träffsäkerheten för en lista baserad på dessa priser väldigt mycket lägre än för bilar, och kommer så att förbli av skäl som redan nämnts.

Det enda man nog med säkerhet kan säga är att de priser som sätts inte är vad objektet slutligen säljs för.

 

Om det finns prutmån är väl inte ens en fråga... (?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Som redan nämnts är relevansen och träffsäkerheten för en lista baserad på dessa priser väldigt mycket lägre än för bilar, och kommer så att förbli av skäl som redan nämnts.

Det enda man nog med säkerhet kan säga är att de priser som sätts inte är vad objektet slutligen säljs för.

 

Om det finns prutmån är väl inte ens en fråga... (?)

Ok tack - men för mig som är novis, och som inte alls vet inte alls vad som är rimligt att pruta med, tycker jag ändå att det är svårt. Med hus/lägenheter som kan skilja mkt i vad man får, brukar ju ändå kvm-priset vara en värdemätare som man kan förhålla sig till. Och där finns ju data tillgänglig så att man kan få en överblick för kvm-prisbilden i ett visst område, t.ex.. För båtar har jag svårt att få fram ngt liknande. 

 

Ska jag lägga bud på 10-20-30% under angivet pris som standard - eller vad ska jag utgå ifrån? 

 

Tack igen för era kommentarer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mardadon:

Ok tack - men för mig som är novis, och som inte alls vet inte alls vad som är rimligt att pruta med, tycker jag ändå att det är svårt. Med hus/lägenheter som kan skilja mkt i vad man får, brukar ju ändå kvm-priset vara en värdemätare som man kan förhålla sig till. Och där finns ju data tillgänglig så att man kan få en överblick för kvm-prisbilden i ett visst område, t.ex.. För båtar har jag svårt att få fram ngt liknande. 

 

Ska jag lägga bud på 10-20-30% under angivet pris som standard - eller vad ska jag utgå ifrån? 

 

Tack igen för era kommentarer! 

Svaren har du nog egentligen redan fått, se bl.a. i PLM:s och Silverfox inlägg ovan.

 

Finns inget "standard" eller enkelt just eftersom de individuella skillnaderna mellan båtar, säljares och köpares behov (förväntningar) och till detta allt annat som nämnts ovan spretar för mycket.

En "lista" som ändå skulle vara tämligen irrelevant och/eller ställa för mycket krav och "om" är inte speciellt användbar. Därför finns den inte.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det du gör bäst i då du ska köpa en båt som du hittat, om du inte har en vän som kan båtar som du kan snacka med, är att fråga här. Har du ett objekt och du kan berätta lite om båten, utrustning och så vidare finns det säkert många här som kan komma med råd. 

 

När det gäller pruta så är det också svårt att ge tips. Är du van att pruta så du vet ”reglerna” är det så klart en fördel. Är det en udda båt, vad det nu skulle vara för dig, är det så klart lättare än om det är en prima båt som säljaren räknar med att få den såld inom rimlig tid utan att han har bråttom är så klart svårare att pruts på. 

 

När det gäller Blocket så är det nog omöjligt att pruta på objekt, oavsett typ av objekt, som är en eller två veckor gamla. Säljaren räknar med att få den såld. 

Har det gått en eller två månader så börjar säljaren vekna. 

Jag köpte min senaste båt på så sätt. En 42:a som inte är den lättaste båten att sälja. Många tycker den är för stor. 

Annonsen hade legat ute ”hela sommaren” och nu var det juli.  

Båten var 50 mil ifrån mig. Jag sa till säljaren att jag tyckte hans 500.000 var 75.000 för mycket för denna båt. Ska jag köra 100 mil så vill jag veta att han kan möta mig där och inte högre om båten är som han nu säger, och då köper jag den direkt. 

Jag fick ett ok av honom innan jag började min bilfärd. Det var en sådan båt jag var ute efter  och det var en vild chansning av mig men den gick hem. 

 Som sagt redan här ovan, alla båtar prutar man på. 

 

Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hade ju rätt lätt kunnat sammanställa en databas med priser båtarna legat ute för på blocket. Kombinera det med hur länge de legat ute och man hade kunnat få en rätt bra bild över hur priserna ser ut och förändras även om båtarnas skick och utrustning varierar. Problemet är att det inte finns ett tillräckligt stort intresse för att någon ska vilja bygga ihop det och finna någon lönsamhet i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Man hade ju rätt lätt kunnat sammanställa en databas med priser båtarna legat ute för på blocket. Kombinera det med hur länge de legat ute och man hade kunnat få en rätt bra bild över hur priserna ser ut och förändras även om båtarnas skick och utrustning varierar. Problemet är att det inte finns ett tillräckligt stort intresse för att någon ska vilja bygga ihop det och finna någon lönsamhet i det.

Ja exakt så tänker jag. Nu har jag hunnit söka runt lite på bl.a. Blockets regelverk och kan konstatera att de inte ser helt positivt på att man tankar ned deras data. Men det finns ju andra ställen med annonser också som man kan sammanställa ifrån där det borde vara mer ok, typ marinors hemsidor och liknande. 

 

Ska fundera vidare i detta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...