Jump to content
Thursday 14 November 2019

Recommended Posts

1 timme sedan skrev bhemac:

Nix. Man trycker in torr luft som driver ut fukten. När avfuktaren regenererar sig så leds fuktig luft ut eller leds bort som vatten.

Det är inte så jag har förstått det när jag fick det förklarat av ett proffs på avfuktning. Inte heller är det så jag förstår de råd som ges i olika sammanhang, mest för avfuktning av husgrunder, med dessa avfuktare som föreslagen lösning. 
Oavsett så kvarstår frågan:

4 timmar sedan skrev ChristerN:

Hur kombinerar man detta med befintliga värmarslangar???

Med tillägget att man oavsett måste leda ut den fuktiga luften. 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är inte så jag har förstått det när jag fick det förklarat av ett proffs på avfuktning. Inte heller är det så jag förstår de råd som ges i olika sammanhang, mest för avfuktning av husgrunder, med dessa avfuktare som föreslagen lösning. 
Oavsett så kvarstår frågan:

Det är egentligen två olika varianter där man vill uppnå lite olika resultat samt beroende på vilken typ av avfuktare man har. Som jag ser det.

För att avfukta en husgrund och bli av med ev lukt från grunden i huset sätter man in en avfuktare i grunden. Fukten blåses ut med jämna mellanrum tillsammans med luft genom en slang till utsidan. Detta skapar ett undertryck i grunden som, om man gjort allt rätt, gör att luft vandrar uppifrån huset och ner i grunden. På så sätt slipper man att "kontaminerad" luft från grunden vandrar upp i huset.

I en båt vill man inte ha ett undertryck för då vandrar fuktig luft från utsidan in i båten. Tas i stället luft från utsidan av avfuktaren skapar man ett övertryck inne i båten som ger en luftvandring innefrån ruffen och ut. Det blir tvärtom jämfört med avfuktning av husgrunden.

Detta gör att man kan ventilera båten utan att fuktsätta den invändigt. Enligt bhemacs eminenta modell (om jag fattat tankebanorna rätt). På så sätt behöver man inte täta springor osv.

Har man en "husgrundsavfuktare i miniformat" enligt tidigare är detta enkelt att lösa. Den har även slangdistribution av den avfuktade luften. Tanken var att man skulle kunna koppla in sig på det befintliga luftburna värmesystemets luftkanaler/rör/slangar och nå hela båten med den avfuktade luften utan att dra extra slangar för detta. Värmare och avfuktare körs inte samtidigt.

Avfuktning nu i vinter gör vi med en vanlig "konsumentsorptionsavfuktare" som exvis Woods WDD80. Här tätas allt man kommer åt att täta för att behålla den avfuktade luften inne i båten. Avfuktaren cirkulerar/avfuktar luften inne i båten utan att blanda in luft från utsidan. På den kopplar man en slang där fukten rinner ut. Min slang släpper vattnet i kölsvinet och vidare ut genom dyvikan.

Med en husgrundsavfuktare blåses fukten ut med hjälp av luft vilket kommer att skapa ett undertryck i båten. Undertrycket kommer man förbi om man plockar uteluft som inluft till avfuktaren.

Edited by McLasse

50 minuter sedan skrev McLasse:

Det är egentligen två olika varianter där man vill uppnå lite olika resultat samt beroende på vilken typ av avfuktare man har.

Bra förklarat!

Det vi vill göra är precis som FMV, blåsa in avfuktad luft i båten precis som de gör i en stridsvagn.

--

För att "regenerera" avfuktaren tar man uteluft, värmer den och blåser den genom hjulet med det fuktabsorberande materialet. Luften som kommer ut blåser man ut utomhus. 

Eftersom man nu tar luft utifrån och värmer så går det år mer energi än om man hade tagit redan uppvärmd luft innifrån. Men är inte luften inne uppvärmd så går det inte åt någon extra energi dvs det här passar bra för en ouppvärmd båt. På köpet får man en god ventilation i båten.

Har man värme i båten så behöver man knappt någon avfuktning men det blir mest effektivt om vi tar in ytterluft och värmer. Har vi bara värme i båten med tex elelement så kommer vi att höja luftfuktigheten. Men det är ju ingen bra miljö att inte ha någon ventilation.

Kör man elelement i båten så är det lämpligt att samtidigt köra sorptionsavfuktaren men kanske med ett reducerat flöde. Hygrostaten kommer se till att den inte körs i onödan.