Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev bhemac:

Nix. Man trycker in torr luft som driver ut fukten. När avfuktaren regenererar sig så leds fuktig luft ut eller leds bort som vatten.

Det är inte så jag har förstått det när jag fick det förklarat av ett proffs på avfuktning. Inte heller är det så jag förstår de råd som ges i olika sammanhang, mest för avfuktning av husgrunder, med dessa avfuktare som föreslagen lösning. 
Oavsett så kvarstår frågan:

4 timmar sedan skrev ChristerN:

Hur kombinerar man detta med befintliga värmarslangar???

Med tillägget att man oavsett måste leda ut den fuktiga luften. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är inte så jag har förstått det när jag fick det förklarat av ett proffs på avfuktning. Inte heller är det så jag förstår de råd som ges i olika sammanhang, mest för avfuktning av husgrunder, med dessa avfuktare som föreslagen lösning. 
Oavsett så kvarstår frågan:

Det är egentligen två olika varianter där man vill uppnå lite olika resultat samt beroende på vilken typ av avfuktare man har. Som jag ser det.

 

För att avfukta en husgrund och bli av med ev lukt från grunden i huset sätter man in en avfuktare i grunden. Fukten blåses ut med jämna mellanrum tillsammans med luft genom en slang till utsidan. Detta skapar ett undertryck i grunden som, om man gjort allt rätt, gör att luft vandrar uppifrån huset och ner i grunden. På så sätt slipper man att "kontaminerad" luft från grunden vandrar upp i huset.

I en båt vill man inte ha ett undertryck för då vandrar fuktig luft från utsidan in i båten. Tas i stället luft från utsidan av avfuktaren skapar man ett övertryck inne i båten som ger en luftvandring innefrån ruffen och ut. Det blir tvärtom jämfört med avfuktning av husgrunden.

Detta gör att man kan ventilera båten utan att fuktsätta den invändigt. Enligt bhemacs eminenta modell (om jag fattat tankebanorna rätt). På så sätt behöver man inte täta springor osv.

 

Har man en "husgrundsavfuktare i miniformat" enligt tidigare är detta enkelt att lösa. Den har även slangdistribution av den avfuktade luften. Tanken var att man skulle kunna koppla in sig på det befintliga luftburna värmesystemets luftkanaler/rör/slangar och nå hela båten med den avfuktade luften utan att dra extra slangar för detta. Värmare och avfuktare körs inte samtidigt.

 

Avfuktning nu i vinter gör vi med en vanlig "konsumentsorptionsavfuktare" som exvis Woods WDD80. Här tätas allt man kommer åt att täta för att behålla den avfuktade luften inne i båten. Avfuktaren cirkulerar/avfuktar luften inne i båten utan att blanda in luft från utsidan. På den kopplar man en slang där fukten rinner ut. Min slang släpper vattnet i kölsvinet och vidare ut genom dyvikan.

Med en husgrundsavfuktare blåses fukten ut med hjälp av luft vilket kommer att skapa ett undertryck i båten. Undertrycket kommer man förbi om man plockar uteluft som inluft till avfuktaren.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev McLasse:

Det är egentligen två olika varianter där man vill uppnå lite olika resultat samt beroende på vilken typ av avfuktare man har.

Bra förklarat!

Det vi vill göra är precis som FMV, blåsa in avfuktad luft i båten precis som de gör i en stridsvagn.

--

För att "regenerera" avfuktaren tar man uteluft, värmer den och blåser den genom hjulet med det fuktabsorberande materialet. Luften som kommer ut blåser man ut utomhus. 

Eftersom man nu tar luft utifrån och värmer så går det år mer energi än om man hade tagit redan uppvärmd luft innifrån. Men är inte luften inne uppvärmd så går det inte åt någon extra energi dvs det här passar bra för en ouppvärmd båt. På köpet får man en god ventilation i båten.

Har man värme i båten så behöver man knappt någon avfuktning men det blir mest effektivt om vi tar in ytterluft och värmer. Har vi bara värme i båten med tex elelement så kommer vi att höja luftfuktigheten. Men det är ju ingen bra miljö att inte ha någon ventilation.

Kör man elelement i båten så är det lämpligt att samtidigt köra sorptionsavfuktaren men kanske med ett reducerat flöde. Hygrostaten kommer se till att den inte körs i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är definitivt något att fundera vidare på. En WDD80 som garantin gått ut på borde ju kunna byggas om till ett bättre format för ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev BSven:

Det här är definitivt något att fundera vidare på. En WDD80 som garantin gått ut på borde ju kunna byggas om till ett bättre format för ändamålet.

Ja skruva isär och kolla hur det ser ut, jag hade tänkt göra det under sommaren men det blev liksom inte av. Samtidigt hade jag tänkt montera in en Sonoff brytare med fukt/temp givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga ifrån mig som tycker att resonemangen ovan känns som lite overkill och som fram tills nu har kört med en ordentlig mängd kristallkattsand (silikatkiselgel). Det har fungerat väldigt bra men blir så himla dammigt så jag funderar på att köpa mig en avfuktare istället.

 

Min plan är att köpa typ en Woods MRD17 (verkar ha alla funktioner jag behöver, inklusive automatiskt avslag under en viss temperatur och inställbar önskad fuktnivå) som jag helt enkelt ställer i båten över vintern och så stänger jag till kapell, presenning etc som jag alltid har gjort så det blir hyfsat tätt. Och så leder jag ut avvattningsslangen typ ner genom dyvikan. Är det en fungerande plan eller har jag några kritiska brister i resonemanget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Ja skruva isär och kolla hur det ser ut, jag hade tänkt göra det under sommaren men det blev liksom inte av. Samtidigt hade jag tänkt montera in en Sonoff brytare med fukt/temp givare.

Nu köpte jag ju en MRD10 vilket jag tror är en konsedavfuktare men principen borde fungera ändå vid mer än +5 grader? Ta luft från en ventilator, torka och blås ut i båten genom slangar?

Edit: Jag har vattenburen värme (POD) som tar förbränningsluften innifrån om det påverkar resonemanget?

Redigerad av BSven
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Är det en fungerande plan

Absolut, så har jag gjort i 7 år om jag räknar rätt. Stänger ventiler men inget mer.

3 timmar sedan skrev BSven:

men principen borde fungera ändå vid mer än +5 grader? Ta luft från en ventilator, torka och blås ut i båten genom slangar?

Absolut men avfuktaren är oftast inte effektiv vid 5°C men har man fått ner fukten så lär det klara sig även vid lägre temperaturer. Kanske ska man testa att kunna blanda inne/ut luft, bara köra recirkulation ett tag för att snabbt få ner luftfuktigheten.

 

3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Det har fungerat väldigt bra

Säkert, men jag är lat ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Starkaste argumentet tycker jag är att det är bekvämt, man behöver inte tillsluta båten, bara att trycka på knappen.

FMV:s metod är naturligtvis bäst, de brukar inte hitta på kattskit, men...

man behöver inte tillsluta båten enormt noga för att hålla den torr invändigt med en enkel kondensavfuktare och lite torkmedel (salt eller silikagel/kristallkattsand).

 

Vi har torkat med avfuktare ner till RH 50 vid 10°C ungefär om jag minns rätt. Det tar någon dryg vecka. Sedan har båten hållit sig torr (under RH 75) hela vintern bara med stängda ventiler och en trasa i luckskarven. Lite fritt ur minnet...

Kan nog vara så att vi kört avfuktaren några dagar framåt våren.

 

Vi är och jobbar i båten då och då, men den håller sig torr ändå. Allt ombord är ju torrt så det absorberar lite fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev McLasse:

Har man en "husgrundsavfuktare i miniformat" enligt tidigare är detta enkelt att lösa. Den har även slangdistribution av den avfuktade luften. Tanken var att man skulle kunna koppla in sig på det befintliga luftburna värmesystemets luftkanaler/rör/slangar och nå hela båten med den avfuktade luften utan att dra extra slangar för detta. Värmare och avfuktare körs inte samtidigt.

Tycker du förklarar det mycket bra fram till denna del. En husgrundsavfuktare suger in luft från husgrunden som har en viss fuktighet och skickar ut luft som har högre luftfuktighet genom ett utblås och ”släpper tillbaka” torrare luft. Så långt är jag med men det som avfuktaren släpper tillbaka är i de utföranden jag sett inte samma som att den blåser in torr luft, det som du kallar ”slangdistribution av den avfuktade luften”. Men jag kan ju ha fel. Det har visst hänt någon enstaka gång, säger frugan 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

...men det som avfuktaren släpper tillbaka är i de utföranden jag sett inte samma som att den blåser in torr luft, det som du kallar ”slangdistribution av den avfuktade luften”.

Vår husgrundsavfuktare står fysiskt i grunden. Den har fem "öppningar". Ett stort rektangulärt filterförsett inlopp där den suger in luft från sin omgivning (husgrundsluft). Den avfuktar den insugna luften och skickar ut den torra (avfuktade) luften genom tre slangförsedda utlopp. Slangarna är dragna till lite olika ställen i grunden för att få så god cirkulation på luften som det går för att nå alla skrymslen och vrår med avfuktad luft (det är tanken i alla fall 🤔).

Det femte hålet är ett utlopp för att skicka ut den avfuktade fukten (så att säga) från grunden via en slang genom en ventil i grundmuren när avfuktaren "regenererar", eller vad det nu heter.

Så funkar vår avfuktare.

 

EvoDry 6H funkar som vår avfuktare (tycker jag det ser ut som) i husgrunden EvoDry PD. Den är mindre och har bara ett urblåst för avfuktad (torr) luft i stället för tre.

 

6 timmar sedan skrev ChristerN:

Men jag kan ju ha fel. Det har visst hänt någon enstaka gång, säger frugan 😇

Det var nog bara jag som var lite otydlig när jag svamlade i väg, hoppas jag blev lite mindre otydlig nu... 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en typisk sorptionsavfuktare.

Det bruna, roterande hjulet är fyllt med ett fuktabsorberande material typ SilicaGel. Fukten i den inkommande luften fårn fläkten lämnar sin fukt i materialet och ut till höger kommer torr luft. Sen vrids hjulet så att det kommer till avdelningen regenerering. Den gröna luften värms så att fukten i materialet frigörs till den röda luften som man blåser ut i det fria och på så vis blir av med fukten.

I en husgrund tas luften till fläkten in i grunden och den blåa blåser man ut på olika ställen i grunden.

Eftersom den fuktiga luften blåses ut utanför huset så får man ett visst undertryck i grunden vilket man vill ha för att får bort lukt och gaser.

I båten drar vi in luft utifrån och trycker in i båten. Därmed får vi också ett visst övertryck i båten vilket vi gärna vill ha eftersom vi då inte måste hålla på och täta alla ventiler mm.

 

Man skulle kunna kör samma metod i båten som i husgrunden men nackdelen är att man får ett litet undertryck och drar in luft där vi ibland inte önskar få in den, tex toa. Men samtidigt skulle vi lite lägre energiförbrukning men det är troligen en försumbar kostnad.

 

Man skulle mycket väl på vintern kunna köra samma metod som FMV dvs ett aggregat som blåser in torr luft i fyra båtar. Med tanke på att vi fått mycket fuktigare vintrar så kommer denna möjlighet att utnyttjas mera.

--

Med ett vattenburet värmesystem så kan man blåsa in den avfuktade luften bakom fläktradiatorerna och på så vis få en "superavfuktning". 

sorptionsavfuktare-mini.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...