Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MarkFrick

Tändningsfel på 4-takts 15hk yamaha

Rekommendera Poster

Hej forumet!

 

Detta är första gången jag postar men jag har varit inne och läst många gånger för tips och råd. Tack alla som bidrar!

 

Nu är det jag som har en snurra som jag inte lyckas få att gå som den ska.

 

Jag köpte en liten styrpulpet med en 15hk 4-takts yamaha (F15AE) från -00 i början av juli. Den hade ägts av en äldre herre och körts väldigt lite, speciellt sista åren. Pga att det stått såpass mycket så hade han inne den för ultraljudsrengöring av förgasaren precis innan jag köpte den. Provkörning gick utmärkt och jag körde sedan hem den cirka 40-sjömil utan problem. Dock så var det så att cirka 30 sjömil in på turen så tog soppan slut i tanken så jag slog i det från reservdunken som jag nu i efterförloppet fått reda på nog hade några år på nacken.

 

Problemen började när jag skulle ut igen några dagar efter att jag kört hem båten. Den startar fint och går bra på tomgång och mycket låga varv men när man försöker varva upp så hackar den våldsamt i stort sätt hela tiden, men intermittent så går den som den ska. När detta hände så kontaktade jag den förra ägaren och insåg då att soppan i reservdunken som jag slagit i var gammal. Misstänkte därför kondensvatten i bensinen och tog därför och bytte tändstift, bränslefilter, tömde förgasaren (inga tecken på vatten i den soppan) samt slangande ur all kvaravarande bensin och slog i ny med tillblandad "injector cleaner". Jag såg heller inga tecken på att det skulle vara något läckage eller stopp i slangar.

 

Ovanstående åtgärder hade ingen effekt. När jag nu var ute igen så lyssnade jag lite nogrannare på motorn och inser att det förstås är en cylinder som inte tänder när man varvar upp. Tittade då på tändstiften och som ni kan se på bifogad bild så är det ena stiftet sotigt medans det andra är som det ska.

 

Min tankte nu är därför att det är någon typ av tändningstimingproblem...? Som vissa kanske anat redan så är jag inte supervass på att mecka med snurror men jag tycker ändå att det är rätt kul att ge det ett försök. Sammanfattningsvis så går den alltså fint på tomgång och lågvarv och går intermittent fint när man varvar upp men i huvudsak så hackar det.. Har ni några förslag på hur jag ska gå vidare med felsökning? Jag har funderat på att testa att byta tändspolen till den cylinder som inte verkar tända men det går ju trots allt på 7-800kr..

 

Vänliga hälsningar

Mark

 

sotiga tändstift.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-05 vid 10:39 skrev guestsson:

Motorn har två identiska tändspolar. Skifta dessa och se om felet flyttar sig.

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/2000/15mlhy/electrical-1

 

Hej! Tyvärr stämmer inte sprängskissen för min motor. Det finns bara en tändspole ur vilket bägge tändkablar utgår. Detta är min spole.

 

Någon som några ytterligare tankar på hur jag kan felsöka? Jag förstår det som man kan försöka se var tädningen felar genom att använda en gnistprovare men det är ju inget jag gjort tidigare. Någonstans har jag läst mig till att en idé kan vara att kolla spolen genom att titta på resistansen igenom den med en vanlig multimeter, bekant för någon?

 

Jag funderar på att helt enkelt byta spole+tändkablar då de kommer i ett paket och hoppas att felet sitter någonstans där och inte i CDI-boxen...

 

Ovanstående länk är ju från en svensk sida men delen är inte Yamaha orginal utan Parsun. Jag har hittat motsvarande betydligt mycket billigare här via ebay.uk men är lite skeptisk på om jag kan lita kvalitéen..

 

Tack för all input ni har.

Mark

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du ett wasted spark system. Dvs båda stiften tänder samtidigt, men bara den ena cylindern befinner sig i arbetstakten. Det finns en liknade tråd för några veckor sedan. Sök på wasted. Byter du spolen så kommer motorn med stor sannolikhet att funka. Som en test kan du skifts tändkablarnas stiftanslutningar, då kommer den andra cylindern börja jobba. Kolla att det verkligen är en 2000. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @guestsson!

 

Nu är det absolut helt rätt sprängskiss. Jag ska ut i kväll och byta plats på stiftanslutningarna som du föreslår och se om felet byter plats..

 

Har du några erfarenheter av att köpa billigare kopior från china såsom jag funderade på ovan? Kanske är dumsnålt...

 

Tack

Mark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av kinadelar, men vissa kan säker vara bra.

Priset är ju fantastiskt, men jag tror att den spole du länkat till passar från 2006 och framåt. Elektriskt borde det inte spela någon roll, så ska nog funka ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...