Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
KaptenStofil

Vad är det för konstigt ljud i drev V8 OMC (lyssna på video)

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga kaptener

,

 

Har ni tips på vad som kan vara fel på denna video då jag kör motorn i friläge?

 

Det är ett missljud som knackar. Det låter precis som att växeln ligger an. Felinställd växelvajer? 

 

Ljudet uppkom av sig själv efter en båttur. Har inte kört på något. 

 

Motorn är en V8 och drevet är OMC/Cobra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur OMCdrevet är uppbyggt men hade det varit ett penta så hade jag sagt stödlagret i struten utgående axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte vidare med det där OMC dreven är kända för att rasa om växelwiren är defekt eller feljusterad. 

Har för mig att det finns en bättre variant av wire än den som satt original, framtagen just för att undvika ras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gelis:

Kör inte vidare med det där OMC dreven är kända för att rasa om växelwiren är defekt eller feljusterad. 

Har för mig att det finns en bättre variant av wire än den som satt original, framtagen just för att undvika ras.

Orkar du förklara mer ingående Gelis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får ni ta mitt svar som det är, inte speciellt kunnig på OMC drev.

 

Men om inte växelwiren är ok eller feljusterad så kommer friläget i fel position ock dreven/clutchen ligger och nöter lite på varandra fast dessa ska vara fria ifrån varandra i friläge. Det rasslar på friläge. Det brukar också utmärka sig att fram o back är tröga att få i o ur. 

Har för mig att en förbättrad wire ska vara röd.

 

Men det finns säkert andra här inne som kan det här bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gelis:

Nu får ni ta mitt svar som det är, inte speciellt kunnig på OMC drev.

 

Men om inte växelwiren är ok eller feljusterad så kommer friläget i fel position ock dreven/clutchen ligger och nöter lite på varandra fast dessa ska vara fria ifrån varandra i friläge. Det rasslar på friläge. Det brukar också utmärka sig att fram o back är tröga att få i o ur. 

Har för mig att en förbättrad wire ska vara röd.

 

Men det finns säkert andra här inne som kan det här bättre.

Ok tack för inlägget kunskap är aldrig fel. Lät precis som morrande stödlagrer. 😁 Tyckte jag men som ja skrev ingen erfarenhet av US produkter. 😁 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha rätt, kan mycket väl vara stödlagret. Svårt att avgöra på en ljudsnutt. Men om det är wireproblem så mår drevet dåligt efter ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gelis:

Du kan ha rätt, kan mycket väl vara stödlagret. Svårt att avgöra på en ljudsnutt. Men om det är wireproblem så mår drevet dåligt efter ett tag.

Återigen tack för kunskapen Gelis, man lär sig alltid något nytt varje dag här.👍 Förstår jag dig rätt så ligger dreven och slår mot varandra då vajern ej är rätt justerad ett sådant ljud uppstår då alltså? Och detta ger då förslitningsskador på sikt mekaniska sådana?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den vertikala drivaxelns drevkuggar ligger väl permanent sammankopplade med både fram- och back-kuggarna. Så det är knappast själva kuggtänderna som kan skrapa/rassla?
Här en bra youtube-video där en typisk ´clutch dog-mekanism´ förklaras.


Angående Gelis tips om feljusterad eller defekt växelvajer så hittade jag en sajt där saken utreds. Tror jag i alla fall? ...
Sajten har tips om flera specialverktyg för växeljustering så man kan misstänka att just OMC-drev är extra problematiska? Kanske finner du själv - eller någon annan här på forumet - något matnyttigt i den sajten?


Boatinfo.no/lib har en verkstadshandbok där kapitel 12 handlar om olika cobradrev - länkar härmed kapitlets innehållsförteckning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...