Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RookieHenrik

Ryds 480 eller Uttern 4950

Rekommendera Poster

Hej, 

Skall köpa en enkel och sjösäker båt för turer i Göteborgs skärgård, typ badbåt. Vill ha en upp mot 5 meter och behöver det behöver inte gå så fort.

Har tittat på en Ryds 480 från 1992 med en 15 HK 4-takt Honda -98 motor, båten är i bra skick och känns stabil. Motorn upplevde jag i tröttaste laget för båten då den inte ville plana ut ordentligt med sämre sikt som resultat.

Funderar även på en Uttern 4950 och som verkar bra och med en 25 HK 4-takt Tohatsu motor. Gissar slutet 90-talet

Vill ha en stabil och säker båt som även kan hantera havet för 2 vuxna och 2 barn. 

Motor går alltid att byta men är det fördel gällande båt/skrov för någon av dessa modeller?

 

Tacksam för er kunskap och erfarenheter :-)

Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 480 är en bra och stabil båt tycker jag. Har en från 99, med Yamaha 30 hk -98. 15 hk är alldeles för lite för den båten, du bör gå upp till åtminstone 30, men helst 40 hk. Jag tycker att 30 hk är lite slött, men funkar för vårt behov som är ut och fiska. Fullt pådrag ger med 30 hk runt 20-22 knop, och det funkar för oss. Vi är ibland ute 4 vuxna och 1, ibland 2 barn

 

Har ingen erfarenhet från Uttern 4950, men rent spontant kan jag säga att 25 hk på den båten också är alldeles för lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tidigare haft em ryds 485 (tror jag) hade en 35hk på den.

 

Minns inte fart exakt men höll väl ca 25knop, relativt lätt planad med 3-4pers och en dagspackning.

 

Hade fullkapel till båten där vi hade möjlighet att endast behålla den förliga delen, med en iläggs skiva va de perfekt vind/solskydd. 

 

15hk tror jag är alldeles för litet!

 

Min bror har en uttern 4... nånting. Med 30hk. Ok fart, men jag upplever den som mer instabil i vattnet och förflyttning av "barlast" (viktigt att sitta på rätt ställe)

 

Edit, de va jag och min far som hade rydsen. Nu 10-15 år senare och utan båt i 4 år har jag köpt en maxi 84. 3 barn och sambo. Än sålänge seglat själv men övernattat med familjen i hamn och gud va plats man får. Billigt är det med! Iaf om man jämför med motorbåt

 

Kan tillägga att jag bor i GBG

Redigerad av Gbgdykarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en uttern 5105, den hade 60 hk, rätt lagom på den, planade med sex personer ombord men inte mera. Kanske hade det funkat med 50 hk men acceleration med last, nja...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev RookieHenrik:

Tack Kenneth!

Planar din Ryds ordentligt med 30 Hk?

Henrik

Ja den planar bra med 2 vuxna. Planar även med 4 vuxna men då märks det att 30 hk är i minsta laget

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare ägt en Ryds 480 RSI från 2001. Trevlig båt i sin storleksklass med gott om förvaring och sittyta. En 30 hk är i tröttaste laget men funkar (planade men segt med last och många ombord). Jag bytte från en Jonsson 30hk till en nyare tvåtaktare med 40hk och den blev en kanonbra kombo. (dock ej godkänt enligt CE märkningen) Avråder starkt att köpa med 15 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har ägt två ryds 480 en med 30hk 4-takt och en med 50hk 4-takt min erfarenhet är att 30hk är på gränsen om man är fler än 3 personer. 50 hk gick bra men blev lite väl mycket fart för det skrovet, 40hk hade passat perfekt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...