Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

Hur öppna termostat för att få genom glykol?

Rekommendera Poster

Jag ska vinterkonservera en sjövattenkyld Yanmar 1GM10 inombordsdiesel, och har tänkt köra igenom en glykolblandning via motorns kylvattenintag.

 

Jag är dålig på motorer men har förstått att en termostat måste öppna för att blandningen ska gå genom hela motorn.

 

Mitt problem är att jag inte begriper hur jag ska få termostaten att öppna, och hur jag ska veta om/när den är öppen. Båten kommer ju att stå på land så det är svårt att köra motorn varm då jag får köra i friläge. Dessutom måste jag släpa bort en himla massa vatten från avgasröret om jag ska köra längre perioder. Eller är det så att termostaten öppnar fortare än vad jag tror på sjövattenkylda motorer?

 

Hur gör ni andra som har sjövattenkylda dieslar?

 

Tack på förhand

 

/A23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockar bort termostaten innan jag kör in glykol. Sätter tillbaks den igen på våren innan start.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt när man vinterkonserverar en motor med sjövattenkylning så tömmer man motorn helt på vatten. Sedan kör man in glykolvatten. Motorn fylls på med glykolvatten så när det vattnet börjar komma ut ur avgasröret så är det klart.

Då behöver man inte labba med termostat o dyligt, vilket även kan vara en opålitlig metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stängd termostat går väl glykolvattnet bara förbi hela motorn? Bara termostathuset och avgassystemet skulle konserveras?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i tidigare båtar fyllt glykol genom sjövattenfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sajjen:

Med stängd termostat går väl glykolvattnet bara förbi hela motorn? Bara termostathuset och avgassystemet skulle konserveras?

Nej, är motorn/avgassystem helt tom på vatten så fylls den upp med glykolvatten, vi kan säga bakvägen, när den sedan är full så stämmer det att vattnet bara tar termostathus och avgassystem tills termostaten öppnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev LonelyBird:

Jag har nog för mig att samtliga sötvattenskylda motorer har sina termostat på sötvattensidan. Den sidan är fylld med 50/50 glykol/vatten och detta vatten skall inte bytas vid vinterservice. Om man byter sötvattnet gör man det för att återställa korrosionsskyddet som finns i glykolen men avtar över tid. Det är viktigt att man inte byter denna vätska inför vintern därför att vid byte tillförs syrerikt vatten vilket resulterar till korrosion. Detta undviks om vattnet byts inför en tid då motorn körs varm under längre perioder tex strax före ledigheten.

Inför vintern blandas en ~60/40 blandning glykol/vatten i ett större embar. Impellerpumpens sugsida kopplas till densamma och motorn startas och får gå tills ämbaret är tomt. Kolla att kylvattnet från avgasröret innehåller glykol!

Att demontera termostat uppfattar jag som galet. De har ingenting men sjövattencirkulationen att göra.

Den övermättade glykolblandningen motiveras av att en del motorer har kaviteter som inte flushas särskilt bra och för att ljuddämparen skall få tillräcklig glykol koncentration...Capture.thumb.PNG.5423d7bcb1a290276424cfe9008aa373.PNG 

Helt riktigt - men nu var ju motorn sjövattenkyld dårå... och då brukar man ta bort termostaten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev LonelyBird:

Va f-n då för? Termostaten har INGENTING med sjövattensidan att göra. Termostaten hindrar sötvattensidan att cirkulera till värmeväxlaren innan arbetstemperatur uppnåtts och har bara med sötvattnet att göra. Brukar du göra det så är det din sak men rekommenderar att du låter bli. Att checka sötvattnets specifika vikt är däremot indikerat... 

Det finns ingen sötvattensida och ingen värmeväxlare  på en sjövattenkyld motor!! Bara sjövatten.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev LonelyBird:

Förklara dig, varför skulle man tömma motorn på vatten?

 

För att säkerställa att det inte blir någon vattenficka med bara vatten kvar. Dvs glykolvattnet kommer in överallt.

Det är förödande om det blir kvar vanligt vatten som inte blandas med glykol. Nu lyckas det för det mesta med att ta bort termostaten, men den dagen det inte gör så.... inte kul på vårkanten när det pissar vatten ur en spricka i topp eller motorblock. 

 

OCH Observera att vi pratar om sjövattenkylda maskiner, Färskvattenkylning med värmeväxlare är en helt annan procedur, läs enklare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NÄ NU BER JAG ER OM URSÄKT!!  🥵

Svamlar om sötvattenkyld när TS talar om sjövattenkyld. Det som grämer mig mest är att jag fattar det först nu...

Sorry, inser att jag skall konsultera ögonläkare i morgon...  😕

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

 

För att säkerställa att det inte blir någon vattenficka med bara vatten kvar. Dvs glykolvattnet kommer in överallt.

Det är förödande om det blir kvar vanligt vatten som inte blandas med glykol. Nu lyckas det för det mesta med att ta bort termostaten, men den dagen det inte gör så.... inte kul på vårkanten när det pissar vatten ur en spricka i topp eller motorblock. 

 

OCH Observera att vi pratar om sjövattenkylda maskiner, Färskvattenkylning med värmeväxlare är en helt annan procedur, läs enklare.

 

För mig som aldrig meckat med en inombordare tidigare, tror du att det går enkelt att tappa motorn på vatten? Finns det en avtappningsöppning någonstans nedtill på motorn eller så? Det låter ju som det bästa alternativet.

 

Passar också på att fråga, är du säker på att glykolblandningen tar sig in i hela motorn bara för att motorn är tom på vatten? Jag menar, sitter det en stängd termostat emellan delar av systemet kanske den inte släpper igenom glykolblandningen ändå, för den är ju inte varm och öppnar sig väl inte? Försöker förstå detta...

 

 

Lonelybird: Sådant händer, orden sötvattenkylning och sjövattenkylning ser väldigt lika ut i text! Tack för engagemanget :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev A23:

Lonelybird: Sådant händer, orden sötvattenkylning och sjövattenkylning ser väldigt lika ut i text! Tack för engagemanget :)

Man kan röra till det ännu mer genom att blanda in ordet färskvattenkylning/sida !

Jag brukar tala om glykolkrets och sjövattenkrets för att få folk att förstå skillnaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev A23:

Lonelybird: Sådant händer, orden sötvattenkylning och sjövattenkylning ser väldigt lika ut i text! Tack för engagemanget :)

Hmm, jag vet inte om du kan trösta mig. Det är ett faktum att katarakten framskridit. Det som skrämmer mest är jag faktiskt inte uppfattade att ni talade om sjövattenkyld, vilket framgick i samtliga inlägg... sigh...   😟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är till någon tröst men de flesta termostater som passerat min blick har ett litet luftningshål. Det gör att det blir en viss cirkulation förbi termostaten även när den är stängd.

termostat.thumb.jpg.75634a5374798793189c59b54eb9c074.jpg

Dessutom brukar inte en några år gammal termostat i ett sjövattenkylt system vara särskilt tät hur som helst. Fast det skadar inte att plocka ur termostaten på hösten ändå, om den inte sett dagsljus på åratal är det kanske dags. Dessutom brukar det vara bra att motionera skruvarna till termostathuset regelbundet, de har en tendens att rosta fast och går av när man väl kommer sig för... Lite kopparpasta på skruvar och muttrar underlättar det hela nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips.

 

Jag hittade en servicemanual till 1gm10 och flera andra modeller. Mycket mer och detaljerad info än "operation manuals". Över 400 sidor med allt man kan tänkas vilja veta om sin Yanmar. På samma sida kan man även söka efter manualer till andra motorer. https://www.manualslib.com/download/791391/Yanmar-1gm10.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mek sa till mig att han tömmer motorn på vatten. Kör igenom två hinkar med glykolblandning. Sedan mäter han glykolhalten vid avtapningskranen. Ska klara minus 20-25 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att lossa kylvattenslangen som kommer ut ur motorn. Stoppa slangen i en hink med glykolblandning. Stoppa ner sugslangen i samma hink o kör motorn tills vattnet i hinken blivit varmt. Ha gärna lite hög inblandning av glykol eftersom det späs ut en del av vattnet som står i motorn. Sen behövs inte 50/50 glykol/vatten under vintern. Även en mer utspädd glykollösning har tappat sprängkraften och blir bara sörjigt när det blir en massa minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, då borde man även kunna värma säg 5 liter vatten på båtens kök, blanda med 5 liter glykol, och sedan köra igenom den blandningen? Då borde man ju ha 10 liter 50/50-blandning som är ca 55 grader varm, och yanmars termostat ska öppna vid 42 grader och vara helt öppen vid 52 grader. Vad tror ni om det? För mig vore det ett väldigt enkelt alternativ.

Redigerad av A23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev A23:

Just det, då borde man även kunna värma säg 5 liter vatten på båtens kök, blanda med 5 liter glykol, och sedan köra igenom den blandningen? Då borde man ju ha 10 liter 50/50-blandning som är ca 55 grader varm, och yanmars termostat ska öppna vid 42 grader och vara helt öppen vid 52 grader. Vad tror ni om det? För mig vore det ett väldigt enkelt alternativ.

Verkar väldigt krångligt jämfört med att först tömma motorn och sedan låta den suga i sig en hink glykolblandning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig märka på exempelvis detta forum att det finns ett ökande antal individer som gör vad som helst för att få gå över ån efter vatten.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-15 vid 20:12 skrev A23:

Just det, då borde man även kunna värma säg 5 liter vatten på båtens kök, blanda med 5 liter glykol, och sedan köra igenom den blandningen? Då borde man ju ha 10 liter 50/50-blandning som är ca 55 grader varm, och yanmars termostat ska öppna vid 42 grader och vara helt öppen vid 52 grader. Vad tror ni om det? För mig vore det ett väldigt enkelt alternativ.

 

Krångligt och framförallt kommer det inte att fungera 

Antigen gör du som man bör eller så riskerar du att motorn fryser sönder

Ganska enkelt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick bli att ta ur termostaten. Tömde först motorn men ville vara helt säker, även om det säkert är så som många säger att det inte behövs om man tömt motorn. Båda de sakerna var ju enkelt gjorda även för en som aldrig haft inombordare förut så det är som ni skrev här ovan, ingen poäng med att värma vatten.

 

Bakom termostaten var det helt rött av rost och ojämnt av korrosion. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på allt saltvatten som passerat där. Hur orolig bör man vara för det tycker ni? Det som är bakom termostaten är "mixing elbow" där avgaserna blandas med vattnet, och så själva avgasslangen som leder ut ur båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...